Vegan partner

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Had hij het zelfde boek gelezen als ik? :roflmao:

    Het is even wennen, maar er is echt een hoop lekkers. Niet blijven vergelijken met wat je normaal at. Evt voor hem apart koken. Mijn kids krijgen wel soms vlees en 1 keer in de week vis. Hun moeten nog groeien en je kunt kleppen wat je wilt, maar dat is niet te vervangen in mijn hoofd :roflmao: Zodra ze 18 zijn, mogen ze zelf kiezen.

    Probeer er in mee te gaan met je man en lees er over. Een koe geeft niet zo maar melk, plofkip is genetisch gemanipuleerd, veel vis leeft in meer poep dan water, etc etc. Honing gaat mij wat ver, daar hebben we discussies over :roflmao:

    Van de week had ik hamburgers gemaakt, ze likte nog net hun bord niet af :D
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Wij zijn gestart met glutenvrij eten
    WAt best wat beperkingen kent, zeker voor manlief zijn lievelings voedsel
    Hij heeft het er moeilijk mee maar een glutenvrij huis is makkelijker dan deels gluten en deels niet in dezelfde keuken bereiden
    Wil hij toch een keer zijn lievelings pizza dan maakt hij dat ik de schuur in een aparte oven
    Wanneer het niet om een allergie gaat zou ik gewoon 2 verschillende maaltijden maken
    Jou man krijgt er niks van wanneer jij toch vlees of vis eet
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Graag gedaan! Hopelijk laat je over een maandje weten hoe het gaat:)
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  4. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Naast wat Aries zegt, wordt vaak vergeten wat er met de geboren stiertjes en haantjes gebeurd. Net als bij mensen is ongeveer de helft vrouwelijk en de helft mannelijk wat geboren wordt. Dus bij eieren en zuivel ben je ook verantwoordelijk voor de dood van die jonge dieren.
     
  5. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik merkte ook dat ik ging twijfelen aan het feit dat ik even kwijt was met wie ik eigenlijk getrouwd ben ... wat en waarom denkt een ander ineens zo anders. Vanmorgen ook wel een discussie over boeren en vlees ed ... ik heb er niet zo moeite mee ... ja dan blijkt wel dat je lijnrecht tegenover elkaar staat. Dat is wel jammer en moeilijk vind ik persoonlijk. Al grijpt het me sinds gisteren niet zo aan als daarvoor.
     
  6. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Klopt en dat is verschrikkelijk. En ja als ik er goed over nadenk dan denk ik ook ik zou eigenlijk moeten stoppen. Maar ik wil het niet ... en om dan er zo op gefocust te moeten zijn om er voor te zorgen dat ik geen dierlijke dingen meer eet wil ik niet. Ik wil wel ... en dat was toevallig bij mij ook sinds een maandje of zo aan de gang dat ik er bewuster mee om wil gaan. Dus niet teveel vlees en als er een goede keuze is bv met schoenen vegan schoenen of echte leren ... dan kies ik die vegan maar wil niet volledig vegan. Ik had het denk ik veel minder heftig gevonden als mijn man voor vegetarisch had gekozen ... dan had ik meer het gevoel gehad om daar op dn duur ook mee mee te gaan.
     
  7. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik denk dan (en ja dat is slecht) maar dat gebeurd toch niet overal? En wat met bio vlees dat zou dan toch een stuk beter geregeld moeten zijn. Ik begrijp het hele verhaal er achter en ken ook dit wat jij vermeld maar het zal toch niet zo zijn dat het overal kommer en kwel is. En zou het dan opgelost zijn als we bv heel de wereld van het vlees af gaan? Ik wil best nadenken maar ik krijg er hoofdpijn van ... je kunt niet alles goed doen ... en ja dit is erg en we eten teveel vlees maar wanneer is het goed? Alleen als we allemaal vegan zouden eten? Of mag mindervlees ook onder de noemer goed vallen?

    Wil niemand aanvallen maar ik houd niet van streng en radicaal. Ik heb respect voor gelovige maar radicaal gelovige bijvoorbeeld gaat mij ook te ver.

    Of ben ik nu "dom" en zie ik iets niet wat andere wel weten? Ik hoor het graag en sta voor "bijna" alles open!
     
  8. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf de dochter van een slachter, familiebedrijf. Dus al van jongs af aan mee opgegroeid. En misschien daarom ook wel best bewust van het hele proces van geboorte tot speklap op je bord. Ik denk dat het heel lastig is om volledig om te schakelen van de ene op de andere dag. Zowel voor jouw als voor hem. Stap voor stap maakt kans op slagen wel groter. Ook bij jou denk ik dat je dan wat rustiger ingrediënten kunt proberen. Wij eten regelmatig vegetarisch soms veganistisch. Maar ook wel vlees gerechten. Ik denk niet dat het me helemaal zou lukken om vegetariër of veganist te worden. Dan liever een middenweg, en als we dat allemaal zouden doen, dan zou de bio-industrie er al heel anders uitzien waarschijnlijk.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  9. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik denk dat voor elke stal vol met koeien en dan ook een stal met volwassen stieren zou moeten staan. Maar die zijn er niet. Net als met hanen. Biologisch vlees, is nog niet persé diervriendelijk vlees. Denk wel dat ze een beter leven kunnen hebben, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet. Ik weet nog steeds niet bij biologisch vlees wat er dan met al die jonge stieren gebeurd. Voeren ze die dan een jaren zonder er ook maar enige inkomsten uit te halen? Een melkkoe wordt 7-8 jaar gemiddeld, een stier gaat dit niet halen denk ik. En ik herinner me van vroeger de kleine boerderijtjes waar ik als kind kwam werd een koe zo een jaar of 15. In de natuur zou een koe 25 jaar kunnen leven. Wat is dan biologisch voor dat dier. Dat zijn vragen die ik mijzelf dan stel hé. Ik weet dat ik varkens slachten vreselijk vind. En daarom wil ik het ook zo min mogelijk eten. Verder tja heel lastig vind ik het ook. Kippen en vis heb ik de minste gevoelens bij met het doden. Dit eten we dan nog het meest. Maar ja laatst komt mijn broer hier met 11 kilo gehakt. Die neem ik dan wel aan. Weggooien is helemaal niet ok.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  10. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw
    Uhm vaak ovenschotels, lasagne, pasta, risotto, dat soort dingen. Ook wel gewoon (gebakken) aardappels met groentes enzo maar die zijn vrij makkelijk vegan te maken dus dat valt mee .
    Ik eet zelf ook al veel minder vlees dan ik vroeger deed. 1 a 2 keer per week denk ik momenteel. Soms gebruik ik weleens een vleesvervanger. Maar echt vegan koken vind ik toch vaak lastiger.
    Sta open voor tips of (simpele) recepten om te proberen :)
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  11. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw

    Lasagne: vegan bechamelsaus is qua tijd en werkwijze hetzelfde als gewone bechamelsaus. Het gehakt in de saus kan je eventueel in experimenteren met bv linzen of andere alternatieven (daar ben ik niet zo van op de hoogte)
    Risotto : ipv parmezaan kan je vegan parmezaan gebruiken. Dit geeft niet geheel dezelfde smaak maar wel ook een smeuïgheid die je anders ziet bij risotto. Stel dat je toch graag iets van vlees of vis toevoegt dan kan je voor jezelf nog een stukje mee klaarmaken.
    Pasta: roomsauzen kan je zelf samenstellen met een plantaardige room, bv door kruiden toe te voegen of bepaalde groenten. Qua pasta soorten: de meeste zijn gemaakt zonder melk of eieren (behalve overduidelijke pasta zoals eiernoedels), ook lasagne bladen zijn er vegan. En meestal ook niet duur. In België zijn de pakken spaghetti van het goedkoopste merk gewoon te gebruiken.
    Ovenschotel: afhankelijk van wat voor soort ovenschotel natuurlijk. Met puree kan je bv plantaardige boter en melk gebruiken (ik krijg het beste effect door een beetje plantaardige room toe te voegen)

    Qua tijd komt alles op hetzelfde neer, alleen in het begin etiketten lezen en op den duur weer je welke producten ok zijn en welke niet.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  12. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Dit is precies zoals ik er nu in sta. Rustig aan beetje bij beetje wennen. En eerlijk de vleesvervangers die ik nu op tafel voorbij zie komen vind ik niet uitnodigend genoeg om te proberen. Dus ik eet dan vegetarisch ipv van vervangend en/of veganistisch.
     
    Lafelife en Mapje vinden dit leuk.
  13. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Leuk te horen wat voor tips er zijn voor sauzen in het algemeen. Ik denk niet (maar pin me er niet op vast) dat ik ooit vleesvervangers zal eten ... het oog wil in mijn geval ook wat en ik vind het niet aantrekkelijk zeg maar. Maar ieder zijn ding.

    Wat ik wel postief vind is dat er veel meer groente gegegeten wordt. Inclu mezelf die daar echt slecht in was ... niet super slecht maar meer ervan is voor mij als diabeet erg goed. Dus dat vind ik een dikke plus!
     
    S2909 vindt dit leuk.
  14. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Toch zou ik eens wat proeven. Je moet alleen geen vleesmaak verwachten, maar er zitten erg lekkere dingen tussen! Jumbo heeft bv een hele lekkere linzenburger en ook de schnitzels zijn heel lekker. We eten zelf wel vlees (maar niet dagelijks) en halen deze beide graag. Er zijn ook zat dingen die niet smaken hoor, is even zoeken naar waar je wel van houdt. Mora heeft hele lekkere ovenkroketten, wij halen die altijd ipv vleeskroketten. Ik weet alleen niet of ze vega of vegan zijn.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  15. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Als wij geen vlees eten, eten we ook geen vleesvervangers. We eten ook nooit aardappelen groente en dan zonder vlees. Ik zorg altijd dat er keuze en zo veel mogelijk voedingsstoffen in zitten. En inderdaad heel veel verschillende groenten. De helft van onze avondmaaltijd bestaat uit groenten. Ik was als kind al een konijn, dus dat is geen zware moeite voor me. Je kan ook heel erg veel met groente. Niet persé heel gezond, maar ik heb laatst een bloemkool pizza gemaakt. Wel een zelfgemaakte deegbodem, met dan de Hollandse bloemkool kaassaus als topping. De kaas kan je vervangen voor vegetarische kaas. En de saus kan ook met margarine en een alternatief voor melk. Maar dat doe ik dus niet. Wij gebruiken wel melk, yoghurt roomboter en kaas, geen grote hoeveelheden, maar ik vind de smaak (nog) niet te vervangen voor wat anders. En de alternatieven die er zijn, zijn erg duur voor wat het werkelijk is en hoe het smaakt. Maar om zo te koken zoals ik nu doe, ben ik echt al wel een aantal jaren bezig.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  16. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik ga in de toekomst zeker wel wat proberen. Maar als je weet dat ik vooral hoe het er uit ziet belangrijk vind of ik het lekker vind (ik ben vormgever misschien dat het daar wat mee te maken heeft :D) dan is de vervangende vlees producten die ik zie net of ik karton zie ipv van voeding ... ik moet er nog even aan wennen zeg maar. En een aantal jaren geleden hebben we eens een plantaardige burger geprobeerd en dat vonden we beide destijds niks ... geen goede start dus. Maar wie weet hoe de toekomst er uit ziet. Ik vegan en mijn man vleesetend zou ook zo maar eens kunnen ... wat dat betreft weet je het bij ons nooit!
     
  17. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Het is denk ik echt wel ingewikkelder dan dat we denken. We doen allemaal ons best maar als je niet in die omgeving opgroeid weet je er denk ik echt te weinig vanaf. Misschien is het wel nog erger dan dat we denken ... maar dan denk ik waarom ga ik dan zelf niet over stag. Goed om na te denken ... op alle gebieden!
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  18. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek

    Oprechte vraag, wat denk jij wat er werkelijk gebeurd met de stier kalveren? Niet om je aan te vallen , maar ik ben echt benieuwd.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  19. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw

    Dankje voor je moeite hiervoor :) de lasagne zit hem vooral in de kaas. De saus red ik me op zich wel mee.
    En moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het met de bladen zit. Veel recepten vervangen de bladen door courgetterepen of aubergine plakken ofzo.

    Ovenschotels is heel breed. Van pastaschotels tot jachtschotel of broccolischotel.
    Ik heb vaak net als met lasagne moeite met de kaas vervangen of weglaten
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Vleesvervangers heb ik ook nooit iets aan gevonden, maar ik eet dan gewoon peulvruchten.
    Ook maak ik bepaalde vleesvervangers (die ik wel lekker vind) zelf, zoals seitan, tofu (van kikkererwten omdat ik er van overtuigd ben dat soja niet erg gezond is) en bonenburgers/falafel.

    @Lill ik weet niet meer zeker hoe de lasagnevellen in NL zijn, maar hier hebben ze 2 soorten: met en zonder ei.
    Maar meestal maak ik m'n vellen zelf, zonder ei.
    Ook eten wij lasagne nooit met kaas, maar met bechamelsaus, gewoon omdat we dat lekkerder vinden. Dat is heel gemakkelijk te veganiseren door plantaardige margarine te gebruiken en plantaardige melk. (Ik heb trouwens ook een recept dat olie gebruikt in de bechamelsaus, dus dat kan ook nog ipv margarine.) Zelfs als je wel kaas erop wil zijn er tegenwoordig volgens mij genoeg vegan alternatieven.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina