Vegan partner

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Ik vind het knap, helemaal vegan. Ik zou dat niet kunnen. Ik heb nu al moeite om elke week te bedenken wat we gaan eten. We eten wel veel vegetarisch of vegan maar volledig niet. Al die bonen, quinoa en noem maar op zouden me mijn neus uitkomen denk ik.
    Daarnaast is het ook een heel stuk duurder. Zo kocht ik laatst een potje vegan chocopasta. bijna 4 euro...daar krijg je toch een hartverzakking van.
     
    Madelie, Mapje en Nic1976 vinden dit leuk.
  2. JpaigeS

    JpaigeS Lid

    7 jan 2021
    33
    16
    8
    Vrouw
    Er is ook gewone pure chocopasta die vegan is. €2 per 400 gram
    AH Chocoladepasta puur bestellen | Albert Heijn

    (Wel even checken graag, ik ben er niet helemaal in thuis..)
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.982
    18.683
    113
    Als je allerlei bewerkte producten koopt is het wel veel duurder inderdaad, het ligt er maar net aan hoe je eet, je kan het zo duur maken als je zelf wil. Maar dat heb je in principe ook als je wel dierlijke producten eet. Als je je eigen vlees-/melkvervangers e.d maakt valt het m.i qua prijs best mee.
    Bonen vind ik heerlijk en zou ik dagelijks kunnen eten, kwestie van smaak natuurlijk :) 't Zijn maar wat suggesties hè, maar ook ik zou niet volledig veganistisch willen eten om meerdere redenen.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  4. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Wat fijn om te lezen dat er veel mensen mee bezig zijn en tips geven. Ik moet zeggen dat het me vandaag wat zwaarder valt. Vind het wat meer tussen ons in staan. Er worden geen nieuwe recepten geprobeerd alleen het vlees gedeelte wordt vervangen door een niet vlees variant. Voor nu denk ik ok. Er moeten nog nieuwe gerechten uitgeprobeerd worden met bonen en dergelijke.
     
  5. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik voel niet gauw persoonlijke aanval hoor. Heb je er zelf wel een idee over? Misschien spreek ik nu ja wel met een boerin;). Voor wat ik weet, is dat geen groot geheim, worden de stierkalveren ( en afgekeurde vaarskalveren) met 14 dagen bij koe weggehaald, op transport naar een kalverenbedrijf, en met zes maanden geslacht.
     
  6. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.916
    923
    113
    Ja kalfsgehakt, kalfszwezerik, kalfsschenkel... het moet ergens vandaan komen...
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.476
    6.164
    113
    Ik kan mij er (nog) niet toe zetten om helemaal vegan te gaan, ben best gek op eieren en Griekse yoghurt. Verder eet ik al niet veel vlees.
     
  8. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Vanwege de heftige koemelkallergie van ons zoontje eten we plantaardig, zodat ik niet apart voor hem hoef te koken.
    In plaats van crème fraiche gebruik ik haver crème fraiche enz. Van het merk Oatly heb je veel fijne zuivelvervangers. Wij proeven het verschil niet. Er is ook vegan kaas te koop.
    We eten regelmatig periodes geen vlees en dan maken we ook gebruik van vleesvervangers.

    Eigenlijk is het best goed te doen, want er is veel vegan te koop inmiddels. Je moet alleen even omschakelen en weten wat er allemaal vegan te koop is.
    Laatst hebben we zelfs vegan ijs op van Ben & Jerry's!
     
    S2909 vindt dit leuk.
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.371
    113
    Hier ook een tijdje geprobeerd om zo te gaan eten. Wij hebben het niet volgehouden. Het eten werd te eenzijdig en vooral ook duur.
    Wij houden niet van bonen/linzen /peulvruchten.
    Sommige vleesvervangers zijn lekker. Maar veel echt heel zout.
    Melk vervangen we sindsdien wel hoofdzakelijk voor plantaardige alternatieven.
    Teveel soja als vervanger wil ik ook niet.

    Ik vind het best lastig dus.

    Gister nog gesprek aan tafel hierover. Dochter houdt niet van vlees en wilde wel weer vegetarisch worden. Maar... behalve zalm, knakworst, saucijzenbroodjes en de gehakt in de pastasaus.... hahahaha
    (Terwijl die gehakt al heel lang gewoon wel een vleesvervanger is)
     
  10. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.095
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Als je niet op een paar euro hoeft te kijken kan je eens de hamburgers van beyond meat proberen.
    Die is echt zo goed dat je het bijna niet doorhebt.

    Zoon vindt havermelk lekker en verder krijgt hij ook wel amandelmelk van alpo soya. In die laatste zit nog wat calcium toegevoegd en wat vitaminen zoals b12.

    Niet elke dag vlees eten maar zo nu en dan wel maakt al een groot verschil. Dus als jou dochter zegt ik wil een keer per week zalm en een keer een broodje met een knakworstje dan zou ik dan denk ik omarmen. En het afbouwen.

    Van de een op de andere dag cold turkey stoppen met vlees vraagt best wel wat discipline.

    Ik kook zelf nooit met vlees. Eigenlijk ook nooit gedaan. Maar in een restaurant of bij mensen thuis waar ik dan kom eten doe ik niet te moeilijk. Mensen weten wel dat ik liever voorkeur voor vega heb en zien dat dan als leuke uitdaging het ook eens te proberen. En zo niet dan eet ik gewoon mee.
     
  11. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Ja klopt, ik ben boerin.
    Mijn vraag komt voort uit dat er heel veel onwetendheid is over hoe het nu echt gaat.
    Dat iemand vegan is, vind ik prima. Ik ga echt niet van allerlei tegen argumenten roepen. Ik respecteer iemand zijn levenswijze.

    Een stier kalf en eventueel een vaars kalf ( afgekeurd klinkt zo naar, we kunnen niet alle kalveren houden ivm de fosfaatrechten) gaan na ongeveer 14 dagen na hun geboorte naar een kalverhouder waar ze voor de 9 maanden oud vetrekken naar de slacht. Dit zijn geen lieve kleine kalfjes met bambi oogjes meer, maar grote pummels van 250-300 kg. Ze worden voor de 9 maanden geslacht anders mag het geen kalfsvlees heten. Hier in Nederland wordt er weinig kalfsvlees gegeten in tegenstelling tot zuid Europa.

    Ik weet ook dat door velen de kalveren als restproduct van de melkveehouderij gezien worden. Maar ik zie het als een goede eiwitbron wat op deze manier niet verspild wordt.
    Van de melk die we produceren wordt niet alleen zuivel gemaakt voor de consumptie maar ook andere hoogwaardige ingrediënten, stoffen voor in medicijnen, voor onderzoek en andere hoogwaardige producten ( precies weet ik dat niet)
     
    Gewooniemand, S2909, Lafelife en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Hier ook, maar meer vanuit allergieën en overgevoeligheid voor o.a koemelk en ei. Het valt mij eerlijk gezegd enorm mee! Er is veel lekkers te maken, vooral avondeten vind ik makkelijk. Eventueel kun je voor jezelf en de kids wel vlees of vis erbij doen en dan voor je man extra groenten of champignons ofzo. Mijn man moet ook glutenvrij eten, dus lunch en ontbijt is meer een uitdaging. Hij eet veel verse soep, elke dag maak ik wel een pan en dat eet ik dan zelf ook voor lunch. Qua ontbijt veel smoothies van groenten en fruit met pitten,zaden, noten enz. Dat eet ik dan zelf ook. Het is even omschakelen, maar niet moeilijk of onoverkomelijk. Er zijn veel leuke sites met vegan recepten en in de supermarkt zie je ook steeds meer vegan producten. Maar met groenten kom je een heel eind.

    Let wel op dat zijn B12 vitamine gehalte op orde blijft.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  13. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Edelgistvlokken zijn trouwens super als vervanging van geraspte kaas. En ook gezond! Ik kook niet apart, maar de kids en ik eten wat mijn man ook mag. Anders sta ik de hele dag in de keuken ;) Soms doe ik er voor ons wel een bepaalde saus, ei of kaas bij. Maar denk dat het 't gemakkelijkst is als de basis van de maaltijd voor iedereen hetzelfde is.

    Op YouTube kun je Happy Pear vinden met leuke vegan kookvideos. The Green Happiness heeft ook leuke recepten en kookboeken.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  14. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Er is een markt voor, en het is ook lekker, ze laten de kalveren weinig bewegen, vroeger noemden
    Had ik dat wel goed aangevoeld, dat je boerin bent. Ik weet het niet helemaal precies de exacte leeftijden van de dieren. Dit is wat me bijgebleven is, van lang geleden. Natuurlijk is een 250 tot 300 kg nog lang geen 1100 kg, wat een volwassen stier ongeveer weegt. En daar vinden veel mensen wat van. Dat een dier de volwassen leeftijd niet mag bereiken, om onder de noemer kalfsvlees te blijven horen. Dat heeft toch niets met verspilling te maken, maar met de kwaliteit van vlees zoals de consument/afnemer het graag wil hebben? Zoals ik hier al ergens zeg, ik ben opgegroeid met dieren doden. Opgegroeid met bijna al mijn vriendjes en vriendinnen die van de boerderij kwamen. Ik heb daar mooie herinneringen aan. Maar ook minder mooie in het slachthuis van mijn ouders. Ik ga daar niet ongevraagd over in detail. Wat is een waardig bestaan voor een (zoog) dier, dat is mijn vraag. En voor mij mag daar wel het een en ander in gebeuren, stoppen met vlees eten of zuivelproducten, dat lijkt mij niet nodig.
     
  15. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    @Lafelife , er mag / moet zeker het 1 en ander veranderen in hoe bepaald vee gehouden wordt. Ik zou ook graag aanpassingen zien op ons bedrijf, het toverwoord is daarbij geld.
     
  16. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.763
    1.513
    113
    Allereerst is het absoluut niet mijn bedoeling om te stoken, maar ik heb diep respect voor de vegans, die dit vol houden en het klinkt vooral vermoeiend:oops:.

    Ik heb hier echte mannen in huis (denken ze zelf) die vlees heerlijk vinden en zelf eet ik ook wel eens vegetarisch, maar de mannen zou ik er nooit in mee krijgen. Ik ben de laatste tijd wel bewuster van de vleesindustrie en probeer wel daar op te letten. Maar eerlijk is eerlijk, ik lust soms ook wel erg graag een broodje hamburger oid

    De meesten van jullie zeggen dat je dit doet om hoe er met de dieren om wordt gegaan, maar is het ook niet om het feit dat er veel rotzooi / hormonen in zit?
     
  17. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Hier moet ik op reageren, vlees, eieren en melk van Nederlandse afkomst bevatten GEEN hormonen of antibiotica. Hormonen zijn verboden te gebruiken en antibiotica zit een wachttijd op. Wanneer een dier antibiotica krijgt omdat het echt nodig is moeten we de melk weggooien en mag het dier voorlopig niet geslacht worden. Melk leveren met antibiotica staat een hoge boete op. (Kan je ook geen kaas van maken.)
    Het is een fabel dat dieren preventief antibiotica krijgen, dat mag niet en worden we streng op gecontroleerd. Zeker de melkveehouderij staat onder strenge controle en dat mag ook want we maken voedsel.
     
    Felice, MissBlue, tumtummetje en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.763
    1.513
    113
    Dank voor je uitleg! Hoe zit dat met vlees uit het buitenland, bv runderlappen uit Ierland? Weet jij dat misschien?
     
  19. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    nee dat weet ik niet. Ik weet niet hoe de controles daar zijn. Daarom koop ik alleen vlees afkomstig uit Nederland. Rundvlees komt uit onze eigen stal.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  20. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.822
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    M.b.t. kippen en haantjes heb ik van de week op televisie een uitvinding gezien waarmee ze in het ei al kunnen bepalen of het een kip of haantje wordt. Op deze manier worden de haantjes niet meer geboren. Deze eieren worden verwerkt in bv veevoer.
     

Deel Deze Pagina