Hi, Eerder had ik al een topic geopend over de kosten voor een nieuwe schutting. De buren willen een nieuwe schutten van hout-beton en hadden een offerte op laten maken voor in totaal 2000,- (ieder 1000). Voor ons was een houten schutting meer dan prima, dus qua wensen en vooral budget lagen we ver uit elkaar. Wij hadden max €500 in gedachten voor een houten schutting, dit wilde zij echter niet ivm onderhoud en duurzaamheid. Nu leek het bij velen op dezelfde prijs uit te komen (inclusief poort), dus hebben wij water bij de wijn gedaan door ons deel aan de steeg zelf te zetten, een goedkopere poort te nemen en dat zij een klein percentage van het middenstuk extra betalen. Dan zouden wij 700,- betalen, wel boven budget nog. Mijn man had hier eigenlijk helemaal geen zin en baalde dat hij dit zelf moet zetten zodat wij kosten besparen voor iets wat de buren per se willen. Maar je wil ook niet maandenlang in conclaaf blijven hierover. Nu heb ik een bedrijf gevonden die een toch een stuk goedkoper - en zeer betrouwbaar - bleek. Dit was maar 1700 in totaal. Mijn man wil voorstellen dat de buren alsnog die 1000,- betalen en wij de overige 700,-, maar dat ons stuk alsnog gezet wordt. Dit leek me eerst best een krom plan, dat zij zoveel meer betalen dan wij. Anderzijds snap ik hem ook. Zij willen immers per se dat beton en wij zouden om kosten te besparen dan maar een deel zelf zetten. De buren jagen ons juist op kosten die we niet willen. Zijn beredenering is dat zij die €1000,- er toch al voor over hadden en nu eigenlijk gewoon extra betalen zodat het voor ons ook gezet wordt. Wij zitten dan alsnog 200,- boven budget, zij betalen weer meer dan wij - maar wel binnen hun eigen budget en krijgen dan wél wat ze willen. Hoe denken jullie hierover? Is dit een raar idee? Of zit er wel wat in? Bedankt!
Ik vind dit niet zo'n raar idee, als hun echt persé een schutting met beton willen lijkt dit me een prima oplossing. Persoonlijk ben ik fan van een schutting met beton, om de redenen die jouw buren geven. Niemand kan in jullie portemonnee kijken, maar ik zou er weinig problemen mee hebben om iets meer te betalen en daarmee mijn zin te krijgen.
Nee hoor ik vind het ook niet gek. Als ik je buurvrouw was zou ik er ook mee akkoord gaan om dan wél te krijgen wat ik zelf in mn hoofd had.
Het deel in de steeg is niet gemeenschappelijk begrijp ik? Maar alleen van jullie? Dan zou ik het anders doen: dat deel wat gemeenschappelijk is ook echt door 2en delen, en het deel dat alleen voor jullie is, kan je zelf mee doen wat je wilt. Kies je voor dezelfde schutting, dan zijn die kosten voor jullie. Dan kan je ook zelf de afweging maken hoe-wat-wanneer. Daar hebben je buren niets mee te maken. Ik zou het persoonlijk wel erg vreemd vinden ald je besluit een gemeenschappelijke schutting neer te zetten, maar de kosten van een meevaller niet ook eerlijk verdeelt. Gemeenschappelijk is ieder de helft. Eigen schutting is zelf bepalen en betalen
Dankjewel voor je reactie! Dit hebben we ook overwogen, om een ander schutting te nemen, maar dit is en niet mooi, wij zitten dan met 2 verschillende schuttingen en er is hoogteverschil (de steeg ligt al een stuk lager dan de tuin). Zij staan er ook op om dat beton neer te zetten en duwen hun mening echt een beetje door. Ik vind dat we erg coulant zijn door in eerste instantie meer te betalen én ons deel zelf te zetten zodat zij dat beton krijgen. Dat is een beetje het idee erachter
Vind t niet gek. Wij wilden per se een nieuwe schutting (was wel echt nodig). Dus wij betaalde €800 en de buren €300. Iedereen blij. Buurman heeft meegeholpen met het zetten etc.
Dus de buren betalen nu ook 1/2 jullie deel van de schutting mee? Laten zij ook zelf een (even groot) deel plaatsen, dus zijn de kosten ook precies gelijk, of is het alleen het gemeenschappelijke deel + jullie extra deel? Dat maakt namelijk ook nogal een verschil! Wij zijn toevallig ook bezig met de schutting tussen ons en de buren, maar de buren betalen echt niet mee voor de rest van onze schutting + poort + plaatsing. Gemeenschappelijk is het deel van de schutting tussen ons in, dat betalen we 50-50, de (eventuele) rest is ieder voor zich. Dat betekent voor ons een hoge kostenpost, want wij willen het graag gelijk trekken en dus een volledig nieuwe schutting ook bij de rest van de tuin. Voor de buren hoeft dat niet, die willen alleen een nieuwe schutting op het gemeenschappelijke deel en behouden verder hun oude schutting. Het zou niet eerlijk zijn als de buren bij ons meebetalen voor onze schutting...
Oh zo bedoel je. Nee, het gemeenschappelijke deel moet gedaan worden en beide delen aan de steeg, dus ook hun kant. Samen was dat eerst 2000,- in totaal, dus 1000,- voor ons en 1000,- voor hen. Om kosten te besparen hebben wij gezegd dat we ons deel zelf zetten om de kosten voor het beton te compenseren. Het is hier niet mogelijk een deel met en een deel zonder beton te doen. Deze beide bedrijven bieden geen andere maat schermen, dus dan zouden we met hoogteverschil zitten ivm het beton. Dat moeten we dan weer ergens anders vandaan halen met opnieuw bezorgkosten.