Ik eet zelfs al heel wat jaren vegetarisch, maar mijn kinderen eten wel gewoon vlees. Zeker niet elke dag, maar toch zeker 3 keer per week. Niet omdat ik denk dat ze vlees nodig hebben, wel omdat ze het lekker vinden en ik mijn overtuigingen niet op hen wil projecteren. Verder eten ze voldoende fruit en met veel moeite ook groenten. Als je gezonde, volle producten kiest en biologisch vlees, dan kom je al een heel eind qua milieuvervuiling en dierenleed. Als je er toch voor kiest je kindjes vegetarisch op te voeden, zou ik zeker letten op voldoende vitamine B12 en ijzer. De betere vitaminemerken hebben daar goede supplementen voor.
Je eerst goed inlezen over vleesvervangers natuurlijk. Een nicht van mijn vriend heeft het gedaan en haar zoontje van nu 8 eet wel af en toe vlees maar dan op school en zo. Thuis niet. Zij heeft het geleidelijk gedaan: Eerst vleesloze gerechten voor haar koken en voor hem met vlees. Dan telkens een beetje minder. Af en toe een vegetarisch gerechtje ertussen dat hij zeker lekker ging vinden (met kaas bijvoorbeeld, veel rijst en pasta). Tot hij er na een paar maanden gewend aan was geraakt en zelfs niet echt meer vroeg naar bepaalde dingen. En als hij er dan eens een keertje naar vroeg, vermits hij toch al vegetarisch at, dan was het ook niet erg en kocht ze het ook en maakte het alleen voor hem en haar man dan en voor haar iets anders (of de vegetarische versie). Ik vond het bijzonder knap van haar, ook al zou ik het nooit doen.