Vegetariers kunnen beter tegen corona

Discussie in 'Corona forum' gestart door TanjaK, 24 jun 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Nou wij zijn zeker geen vegetariërs maar wij hebben corona prima doorstaan. Twee dagen griepverschijnselen en 0 restverschijnselen. Dus het zegt helemaal niks. Daarbij, in een van de eerste zinnen van het artikel staat dat er vele factoren zijn die mede beïnvloeden hoe goed of niet goed je 'tegen corona kunt dus een lekker onzinnig artikel en zeker geen reden om maar direct vegetariër te worden.
     
    Athina, 2littlemonkeys en TanjaK vinden dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier ook beide niet vegetarisch en corona goed doorlopen. Vooral fiks verkouden met wel een nasleep van vooral vermoeidheid. Smaak en reuk altijd behouden, amper verhoging/koorts gehad.

    Wat hierboven ook staat: er zijn zoveel factoren die bepalen hoe jij een besmetting doorstaat! Ook wat voor variant je krijgt bv.

    Ik zou er geen vegetariër om worden.
     
    Paardenbloem en TanjaK vinden dit leuk.
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Zou toch wel leuk zijn als dit waar is...

    Ik eet trouwens soms wel vlees. Niet veel meer trouwens. Als ik voor het schap in de supermarkt sta staat het meeste vlees me gewoon echt tegen. Ik word soms gewoon echt misselijk.

    Ik ga meestal voor de vis.
     
    Zara75 en TanjaK vinden dit leuk.
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Hier vegetariër en helaas hartstikke ziek geweest.
    Ik heb wel dikke pech denk ik, want ik slik ook iedere dag bergen vitamine D vanwege een probleem met mijn bijschildklieren en al die vitamine D heeft me ookal geen bal geholpen.
     
    MaMa en TanjaK vinden dit leuk.
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.171
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hier zo goed al vegetariër. Ik eet alleen vlees als iemand het voor mn neus zet. Echt wel in aanraking geweest met mensen die besmet waren maar geen corona gehad voor zover ik weet. En regelmatig getest.

    geen idee of het echt zo is, maar vlees en of dierlijke producten eten zorgt helaas voor veel welvaartsziekten.
     
    Cindy1977, Zara75, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.022
    113
    Van alle mensen die ik ken die corona hebben gehad, was degene die er het ergst aan toe was juist een vegetariër.
    Denk dat het weinig zegt.
     
    MaMa, Huismuisie en TanjaK vinden dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hmmm t enige wat ik me kan bedenken is schaars varkensvlees (en gerelateerde producten zoals gelatine) nuttigen wat gunstig kan zijn.

    Bij veel mensen levert dat in meer of mindere mate ontstekingsreacties. Mijn ex kreeg bijv. problemen in zn gewrichten vooral in zn handen. Beetje vergelijkbaar met de stijfheid en gevoeligheid van reuma.

    Nu is dat sowieso iets wat je liever niet in je lijf hebt, maar allicht als je covid op bezoek erbij hebt dat t dan helemaal ongunstig is omdat je lijf al een taakje extra te doen heeft en nog een klus erbij krijgt vanwege de covid.

    Of het een wereld van verschil maakt...dat betwijfel ik, het is net roulette maar met veel kleine beetjes maak je je uitgangspositie in elk geval beter als dat je niks doet denk ik dan.

    Ik zou er alleen niet vol vegatarier voor gaan worden in vlees zitten ook belangrijke dingen. Maar selectief in je voeding kan geen kwaad.
     
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Nu je het zegt.. Mijn vriend is allergisch voor varkensvlees en varkensproducten. Hij eet het sowieso niet en ik eet het amper. Ik heb zelf ook een hoop voedingsallergieën om rekening mee te houden. Kan dus denk wel zeggen dat wat dat aangaat onze lichamen ‘in balans’ zijn. We letten goed op wat we wel en niet mogen om die reacties niet uit te lokken. Zorgt er bij mij al voor dat mijn andere allergieën zoals extreme hooikoorts minder zijn.
     
    Vero0504 en TanjaK vinden dit leuk.
  10. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Daar heb ik nog nooit van gehoord...
    Ik eet vegetarisch en ben niet ziek geworden, had alleen geen geur en smaak. Mijn man eet bijna nooit vlees (thuis in ieder geval niet) en is 1 dag ziek geweest. Mijn kinderen eten thuis ook geen vlees en zijn heel erg verkouden geworden toen ze besmet waren.
    Denk niet dat het door ons vegetarisch eten komt, dat we niet (erg) ziek zijn geworden hoor.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik dacht juist dat bloedgroep een belangrijke factor was.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja O+ geloof ik. Vriend heeft deze bloedgroep. Ikzelf A-. Beide onze corona op soortgelijke manier doorlopen. Ik was zelf iets eerder erdoorheen dan mijn vriend.
     
    Jackie87 en TanjaK vinden dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik denk dat veel mensen die vegetarisch zijn veel bewuster met voeding bezig zijn. Ze letten meer op hun gezondheid in het algemeen. Ook veel minder vaak overgewicht (een van de grote risicofactoren bij Corona).

    Uit onderzoek blijkt dat mensen met een gezonde levensstijl (en dat is vegetarisch zijn wel) meer weerstand hebben en daardoor wellicht beter beschermd.
     
    Saartje33 en TanjaK vinden dit leuk.
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Schoonvader heeft A en heeft het dus mild gehad.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.022
    113
    Dat kan, maar hoeft zeker niet zo te zijn. Ik heb zelf heel veel familieleden die vegetariër zijn, maar zou niet zeggen dat ze nou zo gezond eten (heel veel geraffineerde suiker/kant en klaar producten etc). Ook de vegetariërs die ik verder ken (behalve familie dus) leven zeker niet allemaal bepaald gezond.
    Vegetarisch eten kan best gezond zijn, maar kan ook zeker ongezond zijn. Het weglaten van vlees zegt niets over de hoeveelheid groenten of fruit die worden genuttigd, om maar een voorbeeld te geven. Er wordt vaak gesteld dat vegetariërs per definitie al gezonder eten, maar dergelijke claims zijn redelijk nietszeggend in mijn ogen, helemaal als ik zie hoe verreweg de meeste vegetariërs die ik ken eten. (Ik ben zelf trouwens tot mijn twintigste vegetariër geweest, daarna -tot nu toe- flexirariër. En ik kan met zekerheid stellen dat ik nu vele malen gezonder eet dan tijdens mijn vegetarische levensfase.)
     
    Felice, Damay77, Paardenbloem en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik denk dat dit misschien ook wel cultuur is? Bij jullie gaat er vaak een berg aan suiker doorheen :| Ik heb een aantal Turkse en Marokkaanse collega’s die vaak koekjes en gebakjes maken en dat meenemen. Daar schiet het glazuur van mijn tanden af :roflmao: Hun “snoepen” vaker en zoeter.

    Ik zeg dit zonder dat ik een oorlog wil starte hè :D

    Verder ken ik een hoop flexi veganisten/vegetariërs….die denken echt heel goed na over hun voeding. Op elk vlak, van wat ze in hun mond stoppen tot wel product ze wel en niet kopen.
     
  17. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Dit wordt lang want het zijn mijn favoriete onderwerpen, suiker en gezond eten.
    Bij ons is het gebak ook vaak erg zoet, doordrengd met honing of siroop, maar andere dingen zoals ijs zijn minder zoet (volgens de mensen die hier komen en ijs eten) en wordt er verder juist minder gesnoept.
    In Nederland zie je kinderen vaak met een rol drop lopen, een zak spekkies of andere enge dingen en daar regelmatig iets uitnemen. Hier zal je dat niet zo vaak zien (wel ijs). De volwassen die ik ken of zie eten ook geen snoep, wel gebak of koekjes af en toe, maar zeker niet elke dag en drinken eerder water dan frisdrank.
    Jongeren drinken wel veel frisdrank.
    Er is ook geen "koekje bij de koffie" en ik denk (zonder dat zeker te weten) dat de totale jaarlijkse suikerinname in Nederland niet veel zal verschillen met die van hier, zover het om volwassenen gaat, maar denk dat kinderen in Nederland meer suiker verorberen.
    Even kijken of er ook gegevens over zijn:
    in 2018
    https://www.helgilibrary.com/indicators/sugar-consumption-per-capita/netherlands/
    Nederland: 33,9 kilo pp per jaar
    Belgie: 47,5 kilo pp
    Griekenland: 27,2 kilo pp
    En de landen die Cindy1977 noemt
    Turkije:30,6 kilo pp
    Marokko: 34,2 kilo pp

    Nu worden mensen wel steeds bewuster en kan er in 3 jaar veel veranderd zijn en zijn er ook veel individuele verschillen. Ik denk dat hier de meeste suiker gebruikt wordt door de 16-30 jarigen, en ze daarna "verstandig" worden ;)

    Ik eet grotendeels plantaardig, geen (toegevoegde) suiker, geen (toegevoegd) zout en geen boter/margarine maar olijfolie. Geen gefrituurde gerechten. Bijna alles in "natuurvorm". Bijna niets uit een pakje of blikje alleen tijdens de lockdowns 2x doperwten als "noodvoeding". Vers vruchtensap waar we altijd 3/4 water bij doen om niet te veel suikers binnen te krijgen. Geen koffie of gewone thee, alleen kruidenthee (pepermuntthee of kamille). Alleen volkoren producten. Heel veel groenten, salades en peulvruchten. Matig verse amandelen en walnoten. Vlees en vis hoeft van mij niet, maar eens in de 14 (?)dagen vraagt mijn man erom en dan eet ik wel een beetje mee.
    Klinkt heel gezond he? Maar ik ben nog wel steeds veel te dik en heb een te hoge bloeddruk en mijn cholesterol is ook op de grens, ondanks het elke dag flink wandelen en/of zwemmen.

    Maar om weer terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp. Het zou voor mij geen enkel probleem zijn om helemaal vegetarisch te eten als het echt zo is dat vegetariers minder last zouden hebben van corona.
    Nog sterker, het zou een fantastisch excuus zijn om als ik ergens anders "moet" eten geen vlees meer te eten. Nu gaan we toch niet op bezoek, maar normaal krijg je hier een volledige maaltijd voorgezet als je ergens naar toegaat waar je een tijdje niet geweest bent. De kip, de eend of het konijn wordt geslacht en er wordt een hele schaal met vlees op tafel gezet. Als je er niet van neemt wordt het op je bord gedaan. En als je "geluk" hebt staat er ook een geitenkop bij. Ik kan heel goed stiekem stukken vlees van mijn bord op dat van mijn man verplaatsen, als er b.v. geproost wordt, want konijn eet ik echt niet.
     
    Zuul en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Toch staat er in het onderzoek dat er gecorrigeerd is voor overgewicht.
    Dus dat zou geen factor meer mogen zijn die het voordeel van vegetariers verklaart
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  19. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    We hadden het over volwassenen met een speciaal eetpatroon zoals veganisten :roflmao:
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Maar ik denk wel dat als je naar de Amerikaanse populatie kijkt (het was een Amerikaans onderzoek) dan zijn de vegetariers in ieder geval mensen die nadenken over wat ze eten… en in de groep vlees eters zit natuurlijk die enorme groep die veel te dik is en veel te veel fastfood eet. Er zullen vast een paar gezonde vleeseters tussen zitten, maar dat zijn er denk ik te weinig om het verschil te maken.
     
    Felice, TanjaK en citroenrasp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina