vegetarisch en melk en soja vrij eten.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fluitekruid, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vegetarier en ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn zoontje wellicht koemelk en of sojaallergie heeft. Om hier achter te komen moet ik dus twee weken geen melk en geen soja eten en drinken. Maar vooral soja zit echt overal in! Ik hoop wat tips te krijgen want zoals het er nu naar uitziet kan ik best een avondmaaltijd bereiden zonder melk en soja maar hoe doe ik dat met de lunch en het ontbijt??? In brood zit namelijk sojalechitine, net als in cracottes, knackebrod en waldkorncrackers. En als er geen soja in zit dan zit er wel wei in. En een keer een salade als lunch is natuurlijk prima, maar als ontbijt lijkt het me niet zo lekker.
    En hoe ga ik nu mijn b12 op peil houden?? Alle vegaburgers vallen af net als sojamelk. Ik wil best elke dag een eitje eten, maar dat is niet voldoende qua mcg.
    Dus alle tips zijn welkom!

Oh, als iemand een betere plek weet voor dit topic hoor ik het graag want ik weet niet waar ik hem het beste kan plaatsen.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even snel hoor, zal morgen nog verder meedenken en zoeken en wat linkjes posten. Havermout met amandelmelk, crackers van de Albert Heijn met zonnebloem of pompoenpitten zit ook niets in volgens mij. En er zal toch ook wel brood zijn zonder sojalecithine? En anders zelf bakken?

B12 misschien een supplement voor nemen? Ik heb familie die veganistisch eet en die nemen een b12 supplement.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
  4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Soja

Hier staat dat sojalecithine veilig gebruikt kan worden, sorry geldt alleen voor kma volgens mij.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    In tarvo schijnt ook niets te zitten en in de ah broden 3 voor 2 euro ook niet maar zou je moeten checken. Weet niet of ze die broden nog hebben trouwens.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ontbijten kun je met havermout die je met warm water aanmaakt en opleukt met fruit en rozijnen. Eventueel met rijstmelk. Niet met amandelmelk, dat is een notenmelk en noten zijn allergeen.
    Als je koemelkeiwit en sojaeiwitvrij gaat eten i.v.m. borstvoeding doe je volgens mij de eerste weken ook kippeneiwitvrij, dus ik zou niet opeens veel eieren gaat eten.
    Peulvruchten kunnen wel. Brood zonder koemelk of soja is ook verkrijgbaar.
    En als je je zorgen maakt over B12 (als je dit dieet op langere termijn gaat doen) neem dan gewoon een supplement.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij moet amandelmelk gewoon kunnen. Het gaat om soja en koemelkallergie en ik vraag me ook af of die noten via de borstvoeding worden doorgegeven. Ik heb zelf ook een dieet gevolgd ivm de borstvoeding en noten mochten gewoon. Maar havermout met water, rijstemelk of kokosmelk kan inderdaad ook.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn tip: ga naar de lidl voor brood. Wel even de ingrediënten lijst lezen, maar het tijgerbrood mafg gewoon. Donker meergranenbrood en licht zonnebloemenpittenbrood ook. Veel harde broodjes, ook geen melk en soja. Dat is allemaal prima brood :)

In biologische winkels hebben ze ook Sandwich spread zonder melk en soja. Lekker alternatief op brood.

Als melk vervanger neem ik inderdaad rijstmelk, havermelk of amandelmelk. Dat gaat prima met borstvoeding.

Halvarine van de lidl is ook melk en soja vrij.

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik heb deze Home - Tarvo

En inderdaad denk ik iet dat je sojalecithine hoeft te laten staan, dat is ook haast geen doen. Hier een behoorlijk reagerende dame, zelfs door de Bv heen de kleinste beetjes al, maar sojalecithine geen last van. Ei dan weer wel, dus kijk daar mee uit.

Amandelmelk dronk ik ook, is ook chocomel van tegenwoordig. En noten icm KMA en sojaallergie hoor je niet zo vaak dacht ik.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je begint met hypoallergeen laat je alle veel voorkomende allergenen weg. Noten en pinda's vallen daar ook onder, eieren ook, net als zuivel en soja.

Het beste is om zodra je er mee begint een eetdagboek bij te houden, waarin je noteert wat jij en je kind binnenkrijgen, en waarin je noteert hoe je kind is.

11. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Bij de AH hebben ze rijstmelk en amandelmelk dat drink ik ook vaak.
    Veel noten eten daar zitten ook gezonde vetten en bouwstoffen in. Rauwe gemixte noten van de notenboer.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Van borstvoeding.com:

Eliminatie

Bij de eliminatie van allergenen uit de voeding worden niet alleen de grote hoeveelheden zoals zichtbare koemelk[eiwit], kippenei[eiwit] en soja[eiwit] uit de voeding weggelaten, maar ook worden die voedingsmiddelen vermeden waar op de verpakking vermeld is dat er koemelk, kippenei of soja verwerkt is.
    Alleen bij een verdenking voor de andere allergenen zoals vis, schaal- en schelpdieren, noten, pinda's, zaden en pitten worden deze ook weggelaten.
    Dit voorkomt dat het dieet voor de moeder te ingewikkeld en te zwaar wordt, waardoor bijvoorbeeld de kans op het stoppen met het geven van borstvoeding wordt vergroot.
    Tijdens de eliminatiefase hoeft de moeder geen aanvullende preparaten zoals calcium en vitamine B2 te gebruiken. Voor een korte periode kan de moeder zonder de melk, eieren of soja.

Dus noten kun je nog gewoon in je dieet laten als je dat wil.

13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik ben erg bekend met allergieen bij kinderen. Wij hebben hier allergieen met ei, melk, pinda, pistace en cashew.
    Ik heb bij nr 3 ook een paar weken zonder alle bovenstaanden gedaan,mhet is idd erg lastig. Kan me voorstellen dat het nog moeilijker is om er ook soja bij weg te laten, maar echt niet onhaalbaar.

Wij bakken zelf ons brood, maar dat lijkt me iewat overdreven om te gaan doen voor 2 weken. Voor je zelf een goed brood bakt, zijn die twee weken al weer om :p

Havermout is een goed idee, idd met rijstmelk (zou de amandel weer niet doen, te allergeen)

Verder lukt het met avondeten prima. Zolang je je bij aardappels/pasta/ rijst houd, geen zakjes gebruikt. Je bent vegetarier dus dat is wel wat lastiger met vlees. In vleesvervangers zit bijna altijd ei.

Crackers kunnen, bijvoorbeeld met zonnebloempasta en wat honing.
    Hier koken en bakken wij met kokosolie (zonder geur). Mijn zoontje smeert hier zijn brood mee.

Het voordeel volkorenbrood van de albert heijn is ei, melk en soja vrij.

14. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Albert heijn is voor jou nu echt even een super fijne winken, op al hun eigen producten staat haarfijn alle allergie informatie.

Mocht je meer willen weten mag je altijd even een pb sturen of hier verder vragen.
    Mijn kast ligt immers vol met allergeenvrije producten :p

Zag net trouwens ook dat de volkoren biscuit van de AH ook mag nu ;)
    Als je pure chocola lust kun je dat vaak ook nemen.

Verder eten wij gewoon vaak groente, fruit en tuinafval, haha. Dat zeg ik vaak als iemand denkt dat wij niets meer kunnen eten, dat is nl echt niet het geval :)

15. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het meedenken alvast! Ik heb coconutdream melk gehaald vanmorgen en het volkorenknackerbrod van perfect lijkt ook in orde. Ik heb een brood apart laten leggen bij de bakker dat zonder soja en melk is. Maar bij de deen lijkt het donkere ambachtelijke speltbrood ook in orde.
    Ik heb instructies gekregen om voor 2 weken geen melk en soja te eten En te drinken. Als ik als vegetarier ook nog noten en ei moet laten staan dan kom ik echt voedingsstoffen te kort. Eerst maar even dit dacht ik zo. Moet ik ook produkten laten staan waarop staat 'kan mogelijk sporen van melk en soja bevatten' ?

16. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hoi,
    Ik heb ook maandenlang volledig koemelk, kippenei en soja-vrij gegeten. Inmiddels kan DL (nu 16 maanden) wel soja verdragen. Je moet veel peulvruchten eten (kikkererwten, linzen, etc.). Brood bakken we zelf. Ontbijten doe ik met havermout, havermelk en rozijnen. Het is even aanpassen, maar het went echt wel!

17. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Onze kinderen hebben nog nooit een reactie gehad op iets dat mogelijk sporen kan bevatten. Wij eten dit dus gewoon.

18. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga morgen de lk weer even bellen(ze werkt vandaag niet) om te vragen of ik dingen die mogelijk sporen bevatten wel of niet mag eten.

19. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Sporen van melk en soja waren hier geen probleem, in overleg met de kinderarts en diëtiste mocht ik dat wel gewoon nemen. Noten en vis waren ook geen probleem. De meningen zijn verdeeld over wat je allemaal moet laten staan, zéker op internet ;). Maar de kans dat je kindje via jouw moedermelk reageert op álles wat allergeen is, is heel erg klein. Je baby krijgt de eiwitten indirect, dat scheelt veel.

Ik heb zelf wel langere tijd ook ei laten staan, maar ik zou in jouw geval ivm vegetarisch eten schipperen en kiezen voor een gefaseerde aanpak.

Eerst melk en soja proberen te laten staan, en kijken hoe dat gaat. Mocht dat onduidelijk zijn in de reactie van je kindje, dan kan je altijd nog kiezen om ei ook te laten staan in overleg met de kinderarts/diëtiste. Dan heb je een concrete aanleiding om het te doen, en kan je alsnog de keus maken.

Noten laten staan in jouw eigen voedingspatroon lijkt me ook geen noodzaak in dit stadium. Grote kans dat je al een heel eind komt met alleen melk en soja. Mogelijk zelfs met alleen melk.

Over het algemeen "hoef" je pas voedingssupplementen te slikken als je meer dan 4 weken het dieet volgt. Als je hiervoor gevarieerd at, krijg je niet op heel korte termijn te korten. Zelf slik ik wel al maanden extra vitamine en calciumtabletten. Dat zorgt voor een betere basis bij een beperkt dieet.

Deel Deze Pagina