Vegetarisch en zwanger! :)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Ago, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    De titel zegt het al!
    Slikken jullie hiervoor wat extra of zo?
    Ik slik nu zwanger zijn van etos.

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Waar je op moet letten zijn vooral vitamine B12 en ijzer maar die kun je ook uit andere voedingsmiddelen dan vlees halen of je wat extra's nodig hebt ligt er aan wat je wel eet en drinkt, vis, melk, eieren, vleesvervangers, soja...? Op zich kun je prima volwaardig vegetarisch eten, je hebt dan alleen dezelfde suplementen nodig als iedereen anders.

3. pijman

pijman Niet meer actief

Tijdens mijn eerste zwangerschap at ik ook vegetarisch. Ik kreeg toen enorme bloedarmoede. Als tip kreeg ik toen om geroosterd brood met appelstroop en een glas sinaasappelsap te nemen. Die combinatie schijnt de opname van ijzer te bevorderen,. Ik kreeg, toen dat niet voldoende hielp, een bruistablet voor het ijzer. Nu deze zwangerschap eet ik af en toe wel vlees en heb ik geen last van laag HB.

Een normaal voedingssupplement voor zwangere is sowieso goed lijkt me voor je B vitamines maar ik zou extra aandacht schenken aan het ijzer.

Fijne zwangerschap :)

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vitamine B12 is heeeeeeel belangrijk!!
    Eens je bloed laten checken op B12 is zeker aan te raden want als deze te laag is ben je niet gelukkig als zwangere!!
    let op: referentiewaardes van de meeste lab's kloppen niet:
    Onder de 150: accuut probleem en bijspuiten!!
    Onder de 350: verdacht.

Mocht je onder de 350 zitten kun je het beste 5 weken lang 2 keer per week spuiten en dan kijken of je kunt afbouwen naar 1 keer per week en eventueel nog verder afbouwen. Maar niet te snel stoppen of afbouwen want B12 is net zo of nog belangrijker dan foliumzuur. En juist als je foliumzuur slikt en je al een B12 probleem hebt, worden de rampen nog groter.

Ijzer is ook heel belangrijk. Het is handig om een sinaasappel of iets anders met vitamine C bij je warm eten te nemen zodat je de ijzer makkelijker zult opnemen.

Verder gewoon goed blijven eten, zoals waarschijnlijk elke vegatarier wel doet ;)

5. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik eet ook vegetarisch en heb uitstekende bloedwaarden. Wel eet ik regelmatig noten en peulvruchten ter vervanging en heel af en toe vis. Het is prima mogelijk om vegetarisch zwanger te zijn!

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik heb niets extra genomen dan de meeste vleesetende zwanger.. Gewoon de foliumzuur tot een week of 13, daarnaast de hele zwangerschap zwangerschapsvitamine en visolie.
    Ik moet zeggen dat ik niet extra soja e.d. gebruik. Gewoon een vegaschijf oid bij mijn avondeten ipv vlees. (heb ik altijd gedaan)
    Mijn ijzer was altijd laag maar nog wel hoog genoeg. Laatste keer dat hij tijdens mijn zwangerschap geprikt is was ie echter erg goed en zei mijn vk zelfs dat ie hoger was dan de gemid. vleesetende zwangeren.

7. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Ik dacht altijd dat rond de 300 prima was. Mijn zus had paar jaar geleden zelfs 70! Al zou een normaal mens niet meer rechtop kunnen staan hihi.

Ik ben ook vegetarier en zwanger. Ik slik multi vitaminen voor zwangeren en ook visolie capsules voor zwangeren.

De visolie gaat tegen mijn principes in maar zag me zelf niet met lijnzaad ofzo aan de gang. Daarbij is visolie veel beter. Ik zit er nog over te twijfelen of we de baby later ook vis gaan voeden. Maar vlees zeker niet.

Verder eet ik normaal. Wel heb ik mijn zuivel verdubbeld en let ik op of ik genoeg vleesvervangers binnenkrijg. Niet elke dag maar wel aantal keer per week.

Niet druk over maken maar wel letten op je voeding. Er zijn er zoveel die vegetarisch een kindje op de wereld zetten en persoonlijk vind ik het de beste start! Ik zou wel beetje verdiepen in de visolie en of je het waard vind om te slikken. Het is zoo goed voor de hersentjes en gezondheid, en ook voor jezelf. Maar die keuze is helemaal aan jou!

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    70????
    Shock!!! Dan teert ze uit de voorraad uit haar lever en gaat ze ernstige schade in haar lichaam krijgen!!!
    300 is niet gevaarlijk, maar verdacht. Nader onderzoek is wijs en preventief b12 slikken en daarna checken of je het wel echt hebt opgenomen hebt is belangrijk. Is je waarde niet gestegen: dan spuiten!! zeker als je zwanger wilt worden/bent!!!
    Google eens naar b12 en hindrik de jong. Hij heeft een zeer goed b12 informatiepunt opgezet.

Visolie:
    In duitsland word belangrijk onderzoek gedaan naar Visolie. Ik slikte het al, maar moest m'n dosering ophogen. Het werkt heel goed om bloedbeelden zo ontzettend hoed te verbeteren bij kinderwensers en zwangeren.

9. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Goed op letten dat je bij ijzerrijke producten vitamine C rijke producten eet/drinkt. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer. Calcium daarintegen houdt de opname van ijzer tegen.

Ik zelf ben ook vegetarier en bij mij gaat alles goed. Ik loop bij de dietist, in eerste instantie vanwege vegetarier zijn. Later om ervoor te zorgen dat ikzelf wel genoeg binnen krijg. Met de zwangerschapsvitamines erbij kreeg ik namelijk voldoende binnen, wat ik misschien te weinig zou kunnen hebben door het vegetarisch zijn. Nou moet ik wel zeggen dat ik door de drieling zwangerschap extra foliumzuur en ijzer krijg....

Deel Deze Pagina