Hoi allemaal, Vraagje, onze baby (jongen, 7 maanden + 1 week) is een echte flesliefhebber. Fruithapje overdag gaat wel goed, maar met z'n slaapjes en omdat hij 's avond al vroeg z'n laatste fles wil, hebben we altijd moeite om z'n warme prakje te geven. Ter info: lastige start gehad, antibiotica kuren na geboorte, verborgen reflux medicijn tot heden en neocate voeding tot gisteren. Uit testen blijkt geen kma, dus we gaan stap voor stap over op gewone flesvoeding (kruitvat 2 forte) Gemiddelde dag; 6:30/7 uur fles 210/7 met 1 schepje rijstbloem 9:00 uur moe/ slapen (soms tot 11:15!) 11/11:30 fles 210/7 12:00 fruit 12:30/13:30 moe / slapen 15/15:30 fles 180/6 Tussen 15:30 en 18 uur erg wisselend, meestal erg wakker 17/18 uur vaak moe/chagarijnig, naar bed lukt niet.. 18/18:45 fles 180/6 (brullen bij honger) 19:30 uur warm prakje, maar hooguit 1/3 potje 20/20:30 uur slapen Tussendoor sabbelen op broodkorst, komkommer reepje of reep appel. Water drinken uit fles vind ie maar niks, wil alleen maar melk..nu dus nog 4 flessen op een dag en minderen is geen optie tot nu toe. Op zich geen grootse problemen, maar ik zou graag hem vooral wat meer van de warme prak zien eten. Al andere tijden geprobeerd, maar 't blijft zoeken.. Zijn er meer dames met dit soort zoektochten van wanneer welke hap en hoe het uitkomt met slaapjes en zo?
Kan dat huilen rond 6 uur niet iets anders zijn? Als hij om half 4 nog een fles heeft gekregen dan kan hij toch onmogelijk zulke schreeuwende honger hebben? Ik zou proberen om wat eerder warm eten aan te bieden. Je wil er natuurlijk naartoe dat gij erst zn avond eten eet en daarna pas de fles. Als je de ergste honger voor bent gaat het etennvan de prak waarschijnlijk beter enndaarmee verlaat je automatische de laatste fles. Ons schema was toen: 200 cc pap Fruit Boterham met fles Tussendoortje Warm eten met toetje Fles
Tja, tis wel echt een fles liefhebber hoor maar ik wil zelf ook dat hij eerst prakje eet en dan pas z'n laatste fles. Ik ga nu z'n fruit 's ochtends eerder geven voor z'n eerste slaapje, maar dat is dus al om 8:45. Oefenen met boterham om 12 uur. En toch weer proberen warme hap rond 17 uur. Alleen is hij ook moe en hangerig rond 17/18 uur (maar slapen lukt niet). Toch maar blijven proberen.. Het lastigste blijft op de 2 crechedagen. Daar krijgt hij alleen fruit en geen warme hap en zijn we pas om 18:15 uur thuis. En dan wil hij gewoon echt de fles.. Hoe laat geef jij de laatste fles?
Ik snap het probleemmvan moeheid aan het einde van de dag. Hier ook weleens zo eenndag dat hij moe is, zich verveelt of te veel honger heeft. Gewn idee wat t precies ismaar t avond eten gaat dan ook lastiger. Als hij goed uitgerust is gaat alles gewoon super goed. Ik zou me in jouw geval dus proberen te richten op etenngeven op een meer uitgeslapen moment en dus eerder inderdaad of zorgen dat hij later zn slaapje doet waardoor hij uitgeruster is op een later tijdstip (bijv. Op de crechdagen). Nou is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan hoorwant die slaapjes beeinvloed je niet zo makkelijk, maar je kanhet proberen.... Wij eten altijd vroeg, om 5 uur, en de laatste fles is dan rond half 7/7 uur (ligt er aannhoe moe hij is) al is de latste fles bij ons nog maar gewoon een beetje gewone melk hoor. Hier is de flesvoeding helemaal afgebouwd inmiddels.
Veel kinderen zijn aan het eind van de dag te moe om 'moeilijk te doen', die willen geen gezeur aan hun hoofd maar gewoon een borst of fles. Waarom geef je de warme hap niet gewoon halverwege de ochtend of tussen de middag?
Tja, daar heb ik zeker ook al over nagedacht, maar wil toch dat hij went om tegelijk met ons straks warm te eten. Maar als het de komende dagen nog zo blijft, zal ik dat zeker proberen. Eerst even kijken hoe het gaat nu we alles een beetje opschuiven naar eerder, dus fruit nog voor z'n 1e slaapje, boterham om 12 uur en dan warme hap na de fles van 15 uur rond 16:45/17 uur (en dus eventueel voor een 3e slaapje als dat lukt). Bedankt voor jullie reacties, alle tips en zo zijn welkom
Ijsvogeltje, ik denk dat je kindje te moe om te eten is om 19.30u. Ik lees dat hij al moe is rond 18u??? Waarom geef je dan zijn warme prak niet??? En krijgt hij al opvolgmelk? Want dan krijgt hij best veel melk binnen. Ons zoontje is ook een slaapkopje: ons schema vanaf 7mnd 8u 180/6 Van 9-11 naar bed 11u fruithap 2 stuks 12u broodje en 100cc diksap Van 13u-15u naar bed 16u 180/6 17.30u warme hap en water 18.30u naar bed 21u 210/7 Als m'n zoontje te moe was ging het warme eten ook niet. Nu gaat het prima!
Hier als volgt; 7.00 180/6 8.30-10.30 slapen 10.30 fruit 12.00 halve boterham en 180/6 12.30-14.00 slapen 15.00 tussendoortje en sap 17.00 warme hap 17.15-17.45 slapen (soms) 18.45 210/7
Hier kreeg ze toen gewoon een warme lunch. Dat wennen komt echt wel. Veel kinderen zijn gewoon te moe voor warm eten en dan eten ze ook al minder. Met 8 a 9 maanden at ze vrijwel met de pot mee en at ze dus automatisch ook met ons mee. Nooit problemen mee gehad.
We zijn pas sinds afgelopen vrijdag bezig met opvolgmelk ivm neocate tot nu toe. Vrijdag uitslag gehad gern koemelkallergie (wat geen verrassing was trouwens, meer bevestiging) Vandaag dus alle hapjes eerder gedaan en ging allemaal prima (zoals ook voorheen, altijd vrolijk overdag) rond 16:30 warme prakje, maar wederom vanaf 17:30 tm 19:30 weer opbouwend overstuur. Z'n laatste fles in 2 delen aangeboden, maar maakte allemaal geen verschil met voorheen.. Het kan door tandjes komen, hij heeft nog geen tandjes door, maar wel steeds dikker wordend tandvlees met bobbels. Dat is het enige wat wel zou kunnen, alleen raar dat het steeds 's avonds is. Voeding verandering lijkt hij geen probleem mee te hebben, althans het steeds vaker overstuur 'savonds is al langer aan de hand. Ik denk ook eigenlijk niet meer dat het aan de warme hap en fles ligt en tijdstip. Maar ja, onzeker en moe worden we er wel van..
Je kind is pas 7 maanden! Hou een beetje rekening met zijn mogelijkheden. Als hij er aan toe is gaat dat meeëten met de gezinsmaaltijden vanzelf, zonder dat hij tegensputtert.
Euh...okay..ik "wil" niks per se hoor, maar gaat er vooral om dat we na 17 uur een erg oversture baby hebben...en dat is echt erg zielig om te ervaren. En dat dus de fles en avondhapje ook niet goed gaan. We zijn helemaal niet van wat hij al zou moeten e.d., wellicht heb ik dat verkeerd geschreven hiervoor? hij ontwikkeld zich toch wel wanneer hij toe is aan een volgende stap, maar de avonden zijn dus niet fijn vooral voor hem. Vandaar vraag om advies
Ts: van opvolgmelk mag je 24 schepjes geven, heb niet helemaal goed gelezen maar of hij zit er precies op of net niet. Als jullie pas om 18.15 thuis zijn en hij krijgt de fles omdat hij te moe is om warm te eten, kunnen ze op het kdv mss eerder een prak geven. Je wilt dat hij mee-eet maar voor nu lukt dat gewoon niet. En om dan maar een fles te geven werkt nu.nog wel maar niet meer als hij een jaar is. Misschien ook op het kdv een extra slaapje doen?
Mijn dochter ging op die leeftijd al rond 18:00 uur naar bed tot de ochtend. Ik denk dat hij moe is 's avonds en die twee eetmomenten niet aankan. Ik zou ook wel eerder warm eten geven en dan rond 18:00 een laatste fles. Misschien wil hij gewoon slapen?
mijn dochtertje is ongeveer even oud en heeft vlak voor het avondeten nog wel een kort slaapje nodig (half uurtje). Doet ze dit niet dat wordt ze ook rond die tijd huilerig. Maar ik lees staan dat slapen dan niet lukt, slaapt hij wel in de wagen? Ons schema meestal: 7.30-8.00 bv voor slaapje fruit slapen tot 11.00-11.30 bv 12.00-12.30 brood slapen smiddags bv 16.30-17.00 kort slaapje 18.00 avondeten 19.30 bv Ik vond het ook wel even puzzelen met slaapjes en eetmomenten.
Zo heeft mijn dochter, als ze vroeger wakker wordt, ook nog een slaapje van ongeveer ergens tussen 17.30 - 18.00 uur. Ze houdt het dan niet vol tot het badje en de laatste fles vanaf 15.00 tot 19.30. (vind ik erg lang voor een baby). De kans bestaat (let wel: KANS) dat als je baby vroeg de nacht in gaat (bijv. om 18.00) dat hij een keer wakker wordt en dan ook vroeg in de nacht. Voor zijn gevoel heeft hij nl al een ruk gemaakt en is er wellicht een beetje klaar mee. Misschien is dat korte slaapje introduceren toch wel handig. Mijn dochter deed dit rond 5 maanden ook, net wel net niet volhouden. Toen onder echt groot protest op bed. De eerste week was het afzien met echt jengelen en niet willen slapen. Nu weet ze niet beter. Had het krijsen geweest, was het een ander verhaal. Dit was een kwestie van doorzetten omdat ik gewoon wist dat ze wel moe was maar ook wilde opblijven (in mijn ogen gezien dan)
Hoi, we zijn een paar dagen weg geweest. Ik ga zeker vragen aan het kdv of ze niet toch een warme prak willen geven rond 16/16:30. Desnoods geef ik een potje mee als ze het zelf niet voorzien. De avondbuien zijn gelukkig minder geworden en nu "kortere" buitjes, want hij blijft wel mopperig 's avonds. We zijn inderdaad wat meer gaan wandelen met hem, rond 17/18 uur als hij weer mopperig werd. Dat helpt wel. Eerder naar bed rond 18:30 hebben we al eerder geprobeerd maar lukt echt niet, daar is hij te wakker voor. Soms lukt het wel om rond 16:30 voor 30/45 minuten een kort slaapje te doen, maar dat maakte z'n avond buien er niet minder om. Ook z'n slaap patroon wijkt niet af als het overdag anders gaat. Dat is altijd van ca. 19:45 tm ca. 6:30. Op zich prima, want hij wordt zelden tot nooit wakker tijdens de lange nacht slaap. We zijn ook verder erg consequent met op bed leggen, ook al is en blijft hij soms wakker, dan toch op bed. L is sowieso erg op en neer qua temparament en humeur, van super vrolijk tot erg mopperig. Hij is vooral snel verveelt, dus veel afwisselen met speeltjes, boekje lezen enz. Dat maakt nieuwe situaties en uitstapjes trouwens altijd makkelijk, hij vind alles prachtig en super interessant. Maar na zo'n hele week pittige buien zoals een week geleden wordt je wel even onzeker..Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Het is trouwens afgelopen dagen al paar keer gelukt om de laatste fles rond 18:45/19 uur te geven Uit beker drinken ook sinds paar dagen (als hij niet te moe is )