Regelmaat in vaste slaapjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door demie, 21 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Vanaf wanneer kregen jullie kindjes een vast slaap patroon overdag ( en snachts natuurlijk)

Bij mijn dochter kwam dit al heel snel maar haar voedde ik op de klok en kreeg flesvoeding.

Nu geef ik borstvoeding en op verzoek en kan mijn draai er niet echt in vinden.
    Ook vind ik dat mijn zoontje weinig slaapt overdag en Vooral haze slaapjes of even bij mij na de voeding. Zodra ik hem weg leg is hij wakker en valt niet meer in slaap.
    En dan zo ineens (vaak na/tijdens een uitstapje met de wandelwagen of maxicosi) slaapt hij weer heel lang 3/4uur achter elkaar.

Heb echt het gevoel dat we een beetje aan het aanmodderen zijn.

Er zit ook totaal geen regelmaat in zijn voedings patroon trouwens. Soms elk uur soms 3 uur er tussen. Ik krijg steeds meer nijging om daar wat strikter in te worden en wat meer op de klok te voeden maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Alle tips zijn welkom!

2. Eke84

Eke84 Actief lid

17 apr 2015
    255
    25
    28
    Onze zoon is nu 7,5maand en is pas overdag beginnen slapen rond de 4 maand. Hij sliep wel altijd 's nachts van in het begin lang door. Hier ook voeden op verzoek.
    De eerste maanden was het overdag maximaal een half uurtje, maar vaak slecht een kwartier of niet tussen voedingen.

Nu is het 's morgens een 20 minuutjes, na zijn patatjes 2u en dan in de late namiddag nog een 15 minuutjes. Om 19u in bed.

Geduld hebben zou ik zo zeggen.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier kwam er pas met 6,5 maand ritme in de slaapjes. Ik had verder ook geen andere kinderen of werk om rekening mee te houden dus kon m'n kind perfect volgen. Ik vond het ideaal, nooit druk maken over dat het tijd is om te eten of te slapen, hij gaf het wel aan.

Heb je al eens een draagdoek geprobeerd? Dan kan je gewoon je ding doen

4. OliveTree

OliveTree Actief lid

29 apr 2016
    317
    33
    28
    Mijn zoontje van 10 weken slaapt in de draagdoek ivm reflux. Zodra ik hem in zn bedje leg wordt hij wakker en slaapt dan niet meer. Dus echt enkel in de draagdoek. Om 20.00 slaapt hij (als ik hem in de avond in zn bedje leg wordt hij niet meer wakker tot de volgende dag) tot ik hem om 05.00 uur zelf wakker moet maken omdat mn borsten dan zo vol zitten dat het pijn doet. Daarna slaapt hij door tot 09.00. Dan weer voeding en om 10.30 doe ik hem weer in de draagdoek tot 14.00. Weer voeding en om 15.30 weer in de draagdoek tot 17.00.

Sinds twee dagen probeer ik hem in zn bedje te laten slapen ipv de draagdoek. Op dit moment doe ik dat alleen in de ochtend. Hij heeft dankzij de draagdoek een beetje een ritme. In de eerste weken gebruikte ik geen draagdoek en hadden we echt totaal geen ritme. Dankzij de draagdoek stuur ik hem echt naar een vast slaapritme. Nu nog zelfstandig in zn bedje laten slapen. Daar werken we aan. Succes!

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Je zoontje is pas een maandje oud? Dat ritme komt echt wel. Go with the flow ;)
    Liever niet op de klok gaan voeden, honger is honger en het zou je melkproductie om zeep kunnen helpen.

6. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Vanaf 3 maanden kwam er een beetje regelmaat in. Nu met 7 maanden slaapt ze altijd op dezelfde tijdstippen

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Nu is het nog niet helemaal het zelfde. Gagewoon met haar mee.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen echte tips, maar wel: go with the flow :)
    Hier ook rommelig de eerste maanden, vanaf een maand of 4 iets meer regelmaat voor mijn gevoel maar het slapen echt nog niet. Dat kwam bij de oudste pas rond een maand of 6. Toen ging ze op haar buik slapen en sliep ze wat langer achter elkaar dan 3 kwartier, en daardoor kwam er ook wat meer regelmaat in.

9. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Mijn dochter is 5,5 maand maar ook geen ritme hoor, qua voeding wel redelijk (maar soms ook ineens weer niet)
    K leg haar regelmatig in bed als k merk dat ze moe is, soms slaapt ze heel kort soms lang, soms niet. Gewoon laten gaan en niet druk om maken, dan maar geen ritme.

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    #10 Nele87, 22 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
    Hier ook helemaal geen ritme. Dit was bij mijn oudste dochter net hetzelfde. Ik heb toen het boek Baby in een droomritme gekocht, maar dit heeft nooit geholpen bij mij. En nu ook weer niet.

Ze slaapt heel weinig overdag. Sochtends breng ik mijn oudste naar school, te voet met de wandelwagen. Met wat geluk slaapt ze dan een uur in de wandelwagen.

Nadien probeer ik haar na de voeding, bij de eerste geeuw, in haar bedje te laten slapen. De eerste weken lukte dit redelijk, maar dit lijkt steeds moeilijker te worden. De laatste 2 dagen begint ze vaak al te huilen als we haar kamertje binnenkomen ;).
    Nu probeer ik het dus niet meer altijd...
    Ik doe haar nu soms bij de eerste vermoeidheidssignalen in de draagdoek, en dat gaat wel altijd prima.

Om 15u15 moeten we grote zus dan terug gaan halen op school, en vaak valt ze dan ook wel in slaap in de wandelwagen voor een uurtje Ofzo.

Ik zou erg graag hebben dat ze in haar bedje zou slapen, maar dit lukt dus nog niet.

Als ze al eens in bedje in slaap valt, is dit ook maar voor 45 min, en dan is ze terug wakker. Dan neem ik haar eruit, en valt ze op mijn arm terug in slaap. Maar dan kan ik haar niet meer terug leggen, want dan is ze terug wakker.

Doordat ze zo korte slaapjes doet, vind ik het ook moeilijk om langere tijd tussen de voedingen te laten. Hierdoor drinkt ze overdag dus meestal wel om de 2 uur... (borstvoeding)

In de nacht is het nog heel verschillend, er zijn nachten dat ze elke 2 uur drinkt, maar het gebeurt ook dat ze 5u aan een stuk slaapt.

Ik hoop dat ze binnenkort wat beter gaat slapen (vooral overdag!) Bij mijn oudste is het nooit goedgekomen. Die bleef maar hazenslaapjes doen van 45min, en viel ook steeds heel moeilijk in slaap (nu met haar 4 jaar valt ze nog steeds moeilijk in slaap savonds...)

(Ik wilde hierover net een topic starten, toen ik dit las... blijkbaar is het dus toch niet zo gek, als ik de reacties hierboven lees!)

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Even een opmerking. Elke 2uur drinken is juist heel netjes voor een baby! Hier dronk hij toch wel de eerste 5 maanden elke 2 uur.
    En probeer het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Slaapt ze juist wel in de doek? Hup die doek in. Mijn zoontje sliep het eerste half jaar ook overdag alleen in de draagdoek of kinderwagen. Rond de 5 maanden zijn wel begonnen met oefenen in bedje.

12. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Herkenbaar 🙈 Hier een dame die ook vaak kwam en overdag amper sliep en eerste welen dan vaak maar een kwartiertje. Ik kwam erachter dat ze verborgen reflux had en 3x osteopaat en het slapen werd beter en ook tussen de voedingen kwam langzaam aan wat meer tijd. Ik ging altijd gewoon met haar ritme mee. Draagdoek kon ik zelf helaas niet goed hebben maar jan in die eerste maanden een goede optie zijn.

13. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Dankje voor je reactie.
    In mijn omgeving geeft iedereen kunstvoeding. Ik krijg dus ook vaak vreemde reacties als ze zien dat mijn baby na 2 uur opnieuw moet drinken. Dit was bij mijn oudste ook hoor, maar die reacties blijven toch vervelend!

Wat betreft het slapen verwacht ik waarschijnlijk wel te veel. Ik zou het mezelf inderdaad gemakkelijker maken om gewoon te accepteren dat ze het liefst in de draagzak slaapt!

14. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ik weet ook dat het geen regelmaat hebben vrij normaal is hoor. Maar dat hij zo weinig slaapt dan weer niet.

Mijn vriendinnen geven en gaven allemaal borstvoeding op de klok. Niet super strikt, maar wel veel strakker dan ik. Nu zijn dat ook allemaal geen "lang voeders" en gestopt wanneer ze weer moesten gaan werken.

Zelf wil ik wel wat langer doorgaan maar juist dat onregelmatige valt me zo zwaar en maakt dat ik twijfel of ik dit wel wil blijven doen.

Draagzak vind ik niet altijd even handig.ik ben vrij klein en kan als ik de kleine draag nauwelijks bij het aanrecht of spelen met mijn dreumes of alleen al bij de eettafel om te lunchen of iets.
    Voor een wandeling pak ik m wel eens. Maar ook dan moet ik nog vaak bukken voor mijn dochter en i's het niet altijd handig.

Mijn dochter sliep heel lang van voeding tot voeding en is altijd veel en lang blijven slapen. Ben dit dus totaal niet gewend.

15. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16

Wat klinkt dat als heerlijke nachten!!

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Maar je kindje is toch pas 6 weken?
    Je hebt nu nog te maken met clusteren, regeldagen ...
    Helemaal niet gek dat er nog geen regelmaat in zit.
    En ook veel te vroeg om conclusies te trekken mbt hoe het over een paar weken gaat..
    Ik heb mezelf,toen mijn kindjes baby's waren, altijd afgevraagd, hoe gedraagt een baby zich nu van nature?
    Dus als je borstvoeding geeft, en op verzoek gaat voeden? Wat doet ie dan?
    Het antwoord is: elk kind is anders. Waar de een snel in een ritme zit, en veel drinkt in 1 keer (en dus langer tussen de voedingen laat), zal de ander vaker kleine beetjes willen drinken. Omdat hij/zij dat prettiger vind.
    Voor anderen is dat wellicht niet zo handig. Maar het komt wel,wat meer regelmaat

Deel Deze Pagina