hoe krijg ik mijn bakplaat schoon?

Discussie in 'De lounge' gestart door luca2504, 14 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi dames,

ik was even de oven aan het schoonmaken en kwam er achter dat er toch wel erg veel aangekoekte zooi zat. Dus flink aan het schrobben geweest, maar de bakplaat krijg ik maar niet schoon. Er zit echt zo'n zwarte aankoeklaag op en ik heb nu met zo'n staalsponsje en dasty spray al wel een heel stuk schoon gekregen maar daar heb ik echt iets van een uur over gedaan, dus dat schiet niet echt op.

Heeft iemand nog goede tips om hele hardnekkige aanbakaanslag weg te krijgen? ;)

2. Jel

Jel Niet meer actief

Misschien kun je nog speciale ovenspray proberen (van Muscle geloof ik). Anders heb je denk ik je best gedaan en is het er helemaal ingebrand...

3. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    bij de action verkopen ze ook ovenspray. Stuk goedkoper dan muscle

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb een keer een ontvetter bij de Aldi gekocht(zwarte flacon met oranje sproeikop) voor bbq's maar het werkt ook als een tierelier op ovenroosters en ik denk ook wel op bakplaten.

Als het echt niet meer schoon wordt; nieuwe kopen/bestellen en in het vervolg de bakplaat afdekken met bakpapier/aluminiumfolie; scheelt veel boenwerk.

5. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Heb je toevallig een vrienden, familie kennissen oid die in de schoonmaak werken ?

Mijn vriendin had namelijk laatst een sponsje mee genomen ( ik had namelijk het zelfde probleem als jij nu ) en dat noem ik tegenwoordig een wondersponsje, je hoeft daar dus niets op te qua schoonmaakzooi maar je moet het alleen een beetje nat maken, geen idee wat er inzit misschien toverspul van tinkelbell ;) maar mijn plaat zag er weer als nieuw uit ! Het spul is wel zo dat je het maar 1x kan gebruiken, het lost op.

Ik zou dus eens vragen of iemand miss eens zo'sn sponsje voor je mee kan krijgen, je kan ze zover ik weet niet in de winkel kopen.

6. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    wat ik doe is de plaat insmeren met quick & brite en dan de oven een tijdje aanzetten. Daarna oven uit en nog even laten staan en dan de boel schoonmaken. Zo week je als het ware de troep zoveel mogelijk los.

7. ik zal dan nog eens kijken voor ovenspray. Ik heb echt heel hard staan boenen maar het gaat er echt niet meer uit. Nu kan het best zijn dat het er gewoon ingebrand is, want deze oven is eerder jaren in gebruik geweest door de (Franse) oma van mijn vriend. Zelf gebruik ik altijd bakpapier, maarja die Fransen met hun Franse slag he ;)

8. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Met ovenspray kom je idd een heel eind. Hier gebruik ik het ook altijd. Half uurtje laten intrekken en het meeste haal je er dan zo af. Mocht er nog wat zitten, dan doe ik meestal nog een 2e ronde met ovenspray.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Huis- tuin- en keukentip: Citroensap.

10. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Ik heb ovenspray gehaald bij de Kruidvat van hun eigen merk. Even een nachtje laten staan en met een schuursponsje was die weer helemaal schoon! En je hoeft echt niet hard te boenen dan.

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik denk dat het lastig te kopen is waar jij woont, maar Dasty van de Wibra is echt geniaal!! Ik kan niet meer zonder!!

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Dasty van de wibra! Krijg je echt alles mee schoon, zelfs frietpannen, BBQ's echt alles. Gele fles van rond de euro

13. Maartje die Dasty spray heb ik gebruikt, maar ik kreeg niet alles eraf. Terwijl het inderdaad een supergoed schoonmaakmiddel is!

14. Jel

Jel Niet meer actief

Ts schrijft in haar openingspost dat ze Dasty heeft gebruikt. ;)

15. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Water met soda erin. Bakplaat op het fornuis warm laten worden en als het water kookt laten de vieze resten los.

Ik stond eindeloos te boenen tot mijn moeder met deze tip kwam. kwartier later was hij schoon...

16. MissMama09

MissMama09 Fanatiek lid

3 mrt 2008
    1.623
    0
    0
    Niet echt handig als je met een schuurspons over je bakplaat gaat, maar goed!

Hier altijd mr. Muscle ovenreiniger

17. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    nou, hier echt de supertip, ik had namelijk ook zo´n plaat, de vorige eigenares van dit huis was niet zo´n poetster....

dasty, alle ovenreinigers geprobeerd, zelfs de professionele van mn werk (bakkerij).

leg op de bakplaat 2 lagen keukenpapier, vervolgens giet je een halve fles ammoniak erop uit, dit alles in een grote plastic zak/vuilniszak een nacht buiten laten liggen. de volgende ochtend kun je je plaat zo schoon maken, t stinkt wel even, maar dat was de enige manier om die van mij schoon te krijgen, succes!

18. tulip

tulip Niet meer actief

blue wonder blauw. Puur erop spuiten, even in laten trekken en je veegt het er zo af.

19. dani26

dani26 Fanatiek lid

24 jul 2010
    1.145
    0
    0
    NULL
    NULL
    met de grijze of blauw met witte sponsjes van de action hier heb je geen schoonmaakmiddel voor nodig

20. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tip van Tulip klopt.

Blue wonder puur erop en bv halve dag laten staan

Deel Deze Pagina