Vegetarisch/veganistisch

Discussie in 'De lounge' gestart door Fantykoekie, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik ben benieuwd, hoe dan ook supergoed dat alle bedrijven het signaal krijgen om hier mee aan de slag te gaan.

Ik had van de week gehacktballetjes van de vega slager, maar die vond ik tegenvallen. Smaakt wel naar 'echte' gehaktballetjes, maar dan wel van de chemische die je ook in tomatensoep uit blik od hebt, niet als verse gehaktballetjes.

Verse hamburger van de ah vond ik wel een succes, in een broodje met sla ed. Jamjam :)

2. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja ik, dat is zo lekker! Ik stoom het eerst 5 minuten ofzo. Dan marineer ik het in ketjap, sambal en klein beetje pindakaas erbij. Ik snij er meestal plakjes van en die bak ik dan. Echt heerlijk!

De vegan challenge is trouwens vandaag begonnen. Ik heb nog niet alle berichten in dit topic gelezen maar doet er iemand mee?

3. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.993
    3.959
    113
    Vrouw
    Ik wil die vegan challenge doen maar ik stel het wel nog uit. Moet m'n plantaardige producten eerst nog wat verder uitbreiden voordat ik zeker weet dat het gaat lukken . :oops:

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  4. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.993
    3.959
    113
    Vrouw
    Weten jullie welke melk voor wat dient?
    Die blauwe staat in het koelvak in de albert Heijn en die grijze in de rekken.
    Wat is het verschil tussen die 2?
    IMG_20181001_085301_Bokeh.jpg

En hebben jullie de kaas van violofe al geprobeerd? Die zou in de Albert Heijn zijn maar die vind ik niet.

En de knakwortel? Die heb ik gevonden maar was s'avonds. Waren geen broodjes meer in de Albert Heijn :roflmao:

5. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Je kan je ook gewoon opgeven en kijken op welke dag het lukt. De eerste keer dat ik meedeed lukte het mij ook niet helemaal, maar wat ik fijn vond is dat je menu's op de mail krijgt zodat je minder na hoeft te denken over wat je moet eten. Dat hielp mij wel echt.

6. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    De grijze oatly staat Barista op, dat is om op te schuimen voor cappuccino enzo. Die andere ken ik niet maar ziet er gewoon uit als melk die niet hoeft te schuimen.

Die kaas hebben ze hier bij ah niet, ik heb hem geloof ik wel geprobeerd van Ekoplaza en dat was een groot succes over de lasagne.

Die knakwortel heb ik niet geprobeerd, ook nog nergens tegen gekomen. Leuk, wonen in een dorp :p

Fantykoekie vindt dit leuk.
  7. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.993
    3.959
    113
    Vrouw
    Ja dat klopt wel maar ik ben zo verslaafd aan kaassaus hé.:oops:
    De melk heb ik wel al vervangen door die grijze van oatly. Proef weinig verschil. Nu de kaas nog :D

8. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.993
    3.959
    113
    Vrouw
    Ja ik moet nu of online bestellen of naar de grote Albert Heijn . Ik heb echt een hekel aan die grote Albert Heijn. Loopt mij veel te veel volk rond en ik moet daar m'n weg nog zoeken. Dan denk je om s'ochtends te gaan zijn ze overal de rekken aan het vullen. Echt overal. Verschrikkelijk bweigh :roflmao:

De kleine, m'n vaste Albert Heijn heeft jammer genoeg veel minder.

9. fafa

fafa Niet meer actief

Wat mij betreft mogen die balletjes er gewoon helemaal uit. Zocht van de week een kant-en-klaar tomatensoepje. Maar dan sta je in de supermarkt en dan heb je keus uit tomatencrème (van 5 verschillende merken) of tomatengroenten met balletjes (van 7 verschillende merken). Waarom maakt één van die 7 merken nou niet gewoon tomatengroentesoep zónder balletjes?
    Maar dat vind ik vaak trouwens: zo veel verschillende producten, maar de meerderheid zijn vaak pseudokeuzes. Al die merken maken eigenlijk allemaal hetzelfde.

Dus volgende keer maar weer gewoon een zak soepgroente en een pak passata bij elkaar gooien.

Blijdorp en Pimpelmeesje vinden dit leuk.
  10. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ik doe mee maar alleen voor de recepten :D Eet hier 99% vegan.

11. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.993
    3.959
    113
    Vrouw
    Kennen jullie nog leuke Facebookgroepen om bij te leren en lekker in te lezen?
    Die waar ik in zit lijkt meer op een oorlog-groep. :roflmao:
    De forks over knifes groep vind ik wel leuk om in te lezen maar vanwege het Engels leest dat toch iets minder lekker weg.

12. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik ben meeeega-fan van Vegan for Her, is wel Engelstalig maar zo'n leuke vibe daar.

Die vegan-challenge, nog niet van gehoord. Op zich niet zo'n behoefte aan extra uitdagingen momenteel, maar recepten zijn altijd fijn! Waar kan ik me aanmelden?

13. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Sinds anderhalf jaar eet ik vanwege darmklachten geen vlees meer. De rest van het gezin nog wel en in het begin had ik continu dubbele pannen op het vuur. Nu is alles wat pasta of rijst is, vegetarisch. Het klagen (vooral van man) was vrij vlot voorbij.
    Zoon is dol op groenteburgers en vega balletjes. Ik zelf ook :)

Maar wat ik niet snap is dat veel vleesvervangers exact naar vlees moeten smaken, en ook soortgelijke namen krijgen. Wil je geen vlees meer eten, eet dan ook geen kopie ervan!
    Ik varieer nu veel meer met peulvruchten en haal mijn calcium uit groenten (melkproducten gebruik ik sporadisch, vaak alleen volle kwark of Griekse yoghurt) en voel me lichamelijk stukken beter.

Vegan hoeft voor mij niet zo nodig. Ik ben heel spaarzaam met zuivel en houd van een stukje kaas zo af en toe. Daarnaast (no offense) gaat het mij niet om dierenleed, maar om mijn lichaam.

Vanavond maak ik een rollade voor het gezin, en voor mezelf betekent dat een bord groente. Geen probleem mee om de helft van de week niet dat stukje vleesvervanger op mijn bord te hebben. Dat dubbele koken ben ik gewoon beu :roflmao:

Ik ga hier wel meelezen naar wat jullie allemaal drinken en welke producten er nog meer als zuivelvervanger gebruikt worden. Kom vaak niet verder dan Alpro producten maar er is volgens mij nog veel meer.

14. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.993
    3.959
    113
    Vrouw
    Hier ook vooral voor de gezondheid. De melk kan ik wel laten vallen. Buiten koffiemelk heb ik nu een week geen melk meer gebruikt. Koffiemelk op het werk, thuis die van oatly.

Puur mezelf en vleesvervangers. Ik ben nieuw in dit wereldje en voel me als een klein kind in de supermarkt waardoor ik heel veel wil proberen omdat het kan:roflmao:. Het maakt ook de stap kleiner vind ik. Vegafit vind ik echt lekker. Veel lekkerder dan echt vlees maar ben wel altijd een moeilijke geweest met vlees, vond maar weinig vlees lekker.

Qua zuivel heb je best veel . Alpro inderdaad maar ook kokosyoghurt. Van melk heb je oatly, de chocomel vind m'n zoontje echt lekker.
    Amandelmelk gebruik ik voor smoothies.
    Verder bestaat er nog veel maar ben nog zoekende he.

Kaas en eieren eet ik ook nog. Van kaas alleen de gemalen kaas en eieren ga ik denk ik kopen op een kinderboerderijtje of klein winkeltje die zelf kippen hebben.

Eva2011 vindt dit leuk.
  15. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Haha ik kan niet eens online bestellen want ze bezorgen hier niet. Grote ah is voor mij een paradijs :)

16. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik gok op veganchallenge.nl of iets vergelijkbaars, dan kom je er wel ;)

17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Die oatly melk heeft hier geen zin voor een dochter met glutenallergie.
    Vind dat vaak zo lastig, ze hebben allebei behoorlijk wat intoleranties, dus vrijwel alle vegaburgers en andere vervangers kunnen we niet eten.

18. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Waarom niet? Ik snap het probleem niet, vlees is enorm slecht voor het milieu en brengt geel dierenleed met zich mee. Als mensen het nou wel lekker vinden en van een vergelijkbare smaak willen genieten maar dan zonder de nadelen die erbij horen, dan is daar naar mijn idee niets mis mee. Daarbij zijn veel vleesvervangers geen vervanger van puur vlees. Worst of een hamburger is enorm gekruid, ook als je het met vlees maakt. Je maakt een product in een bepaalde vorm met vlees of peulvruchten als basis en voegt daar zout, kruiden en specerijen aan toe. Waarom niet? Mijn veganistische 'leverworst' lijkt net zo min op een pure rauwe lever als dat de leverworst van vlees dat doet.

Blijdorp, Pimpelmeesje en fafa vinden dit leuk.
  19. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Mijn mening hoor, ik vind het een beetje egoïstisch, we eten geen vlees meer vanwege het dierenleed maar willen wel een product dat exact dezelfde textuur en smaak heeft.

Mij boeit dat totaal niet, heb vlees nooit lekker gevonden, maar snap wel dat mensen die van vlees houden en bewust de keuze maken, ook iets willen om het gemis op te vangen. Toch vind ik het iets egoïstisch. Iets... :roflmao:

Maar goed. Ik eet vegetarisch vanwege gezondheidsklachten. Heb me ook niet in onze voetafdruk verdiept moet ik eerlijk bekennen. :cool:

20. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb me opgegeven. Ik doe 50% mee:) de rest doen wij paleo

Deel Deze Pagina