Vegetarisch/veganistisch

Discussie in 'De lounge' gestart door Fantykoekie, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.990
    3.945
    113
    Vrouw
    #141 Fantykoekie, 29 aug 2018
    Laatst bewerkt: 29 aug 2018
    @lidu1 ik vergelijk bij ons zoontje het lichaam soms met een auto. Als je lichaam niet de juiste brandstoffen krijgt gaat het zoals bij een auto kapot of doet ie het niet meer. Op deze manier begrijpt ons zoontje het beter.
    Als je een dieselauto benzine geeft blijft die ook stilstaan. Ook al vind die benzine lekkerder, toch moet die diesel hebben om voorruit te komen.

En verder is ons zoontje ook ontzettend moeilijk met voeding .fruit eet hij goed maar vlees en groenten zijn altijd een ramp geweest .
    Het vleesprobleem is nu weg. Gemakkelijk :roflmao:
    En groenten gaat nu ineens beter. Soep eet hij altijd wel goed maar groenten los niet. Sinds een paar dagen eet hij zijn sla en erwten beter op en paprika en wortels eet hij sinds deze week en hij vind het ook nog lekker waardoor hij meer vertrouwen heeft om te proeven.
    We hebben nog een lange weg te gaan maar we zijn wel eindelijk vertrokken.
    Nu maak ik meer smoothies met wat groenten erin en hij krijgt een paar keer per week soep.

Bij de jongste zal het ook goedkomen. Geen idee hoe een kinderlichaam precies werkt maar ze hebben echt weinig nodig.
    Geen groenten lusten is ook genetisch bepaald. Groenten hebben een ietwat bittere smaak waarbij de hersenen het zien als mogelijk giftige plant. Dit zit er na duizenden jaren nog steeds in. Hierdoor moeten de meeste kinderen het ook leren eten ipv dat ze het onmiddellijk lekker vinden.

Qua mannen tja. Die zijn het moeilijkste :roflmao:
    Hier het geluk dat m'n vriend het ook echt wil. Zeker nadat hij die documentaires op netflix heeft gekeken .
    Hier ben ik eigenlijk de man in huis qua eten. De moeilijke die al het gezonde weglachte als gezever.

Pimpelmeesje en lidu1 vinden dit leuk.
  2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Dan zou ik de groentesaus proberen door de spaghetti:

Ui zachtjes fruiten in ruime hoeveelheid olijfolie. 2 teentjes knoflook erbij.
    Worteltjes in stukjes erbij en 10 minuten mee fruiten. Dan courgette in blokjes erbij en het geheel 10 minuten goed bakken. Dan half lepeltje suiker erbij en peper en zout naar smaak. Dan vuur lager en nog 20/30 minuten op zacht vuur verder laten pruttelen. Wel af en toe roeren en zorgen dat hetniet aanbakt. Moet een redelijk zachte/ natte prut blijven.
    Ik meng hem zo door ze spaghetti maar voor kinderen zou je hem kunnen bewerken met de staafmixer, dan zitten er geen groenten meer in ;). Saus valt door de kleur niet heel erg op door de spaghetti.
    Heerlijk met geraspte parmaggio/ parmazaanse kaas erover.
    Erbij zou je vegaballetjes kunnen serveren of een lekkere salade.

Fantykoekie en lidu1 vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    En juist daarom zou ik dat als startpunt aanhouden. ;) Hij gaat heus niet ineens meer eten als je hem iets vreemds voorzet. ;) Wat ik doe en wat voor ons werkt, is vanuit wat de kinderen eten (en dat is in het geval van de jongste ook heeel weinig ;)) iets bedenken wat wij kunnen eten. En de kinderen zo ook af en toe eens wat nieuws aanbieden om te proeven ed.

DastyQueen en lidu1 vinden dit leuk.
  4. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Vandaag Veg! binnen gekregen, krijg er gelijk zin van om te gaan koken!!

Lisanne1811, Treez en Fantykoekie vinden dit leuk.
  5. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.990
    3.945
    113
    Vrouw
    Superleuk @Pimpelmeesje . Wat ga je als eerst maken? :D

Hier ondanks veganistisch en vegetarisch eten, en veel gezonder vanwege weinig fastfood 1 kg bijgekomen. :D
    Ik neem er wel medicatie voor, schildklier is stilgelegd maar je kan dus met gezonde voeding bijkomen. Helemaal happy :D

Normaal ging ik s'avonds vaak stiekem (voor zoontje) nog naar de frituur. Maar die frieten in Nederland zijn niet te eten, daar heb je echt lekkere snacks bij nodig om het eetbaar te maken.
    Nu maar 1 keer in 2 weken frieten gehaald in de frituur in België. Weet nu wel dat ze nog warm zijn als ik thuis aankom :roflmao:
    Gezonder leven en toch bijkomen. Hopen op nog 8kg ofzo :D

Lisanne1811 en Treez vinden dit leuk.
  6. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Hier simpel: gebakken aardappeltjes, vega kipnuggets en groente naar keuze :)
    Of pasta met vega gehakt ipv vlees. En dan de saus pureren met heel veel groente erdoor, zodat ze dat niet door hebben.
    Zelf pizza maken van volkoren pitabroodjes.
    Broodje falafel met sla erbij
    Wraps of taco's die iedereen zelf kan vullen met bonen, groente, evt vegastukjes of gehakt, tacosaus, avocado/guacamole

Dit is in ieder geval wat onze moeilijke eters lekker vindt :)

7. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Over die calcium: als je kinderen dat meer nodig hebben kun je ze beter geen zuivel meer geven. Calcium zit wel in zuivel maar die neem je niet goed op en zuivel zorgt juist voor botontkalking. Je kunt beter even opzoeken wat andere calciumrijke producten zijn. Niet dat je dan gelijk vegan moet worden, maar voor de calcium hoef je het niet te laten ;)

8. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Dankje!

Gisteren heeft de oudste toch de pasta met pesto en wat kaas gegeten en zelfs nog een tweede bord (de volgende keer een beetje broccoli erbij enz om zo steeds meer groente te eten) Maar de jongste weigerde alles weer hahaha die heeft dus 3 schelpjes macaroni gegeten (en dan een klein toetje).
    Vandaag dan wraps oudste lekker aan eten met wrap, spread en kip en de jongste vertikt het hahah heeft dan wel een wrap met leverworst op dus ik vind wel dikke prima.

Denk dat wel idd met die recepten en het toch wel goede idee van hier om gewoon de basis te te doen en deze dan uit te bereiden met steeds een stapje verder.

9. Treez

Treez Niet meer actief

Wat betreft supplementen. Als je geheel veganistisch eet is extra B12 volgens mij wel aan te bevelen. Op mijn werkt test onze psychiater standaard veganisten op vitaminetekorten en ze hebben zonder uitzondering allen een B12 tekort als ze niet bij supplementeren. De doelgroep is natuurlijk niet representatief voor alle veganisten (ze hebben immers al klachten) maar we hebben in al die jaren nog geen uitzondering op de regel gehad. Een tekort kan onomkeerbare schade opleveren. Ik zou dat risico niet nemen. Kun je B12 überhaupt wel uit andere voeding dan dierlijke producten halen? Ik dacht het niet, maar dat weten de veganisten hier waarschijnlijk beter.

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  10. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wat voor dingen lusten ze dan wel? Wat ook wel helpt is ze voor het eten niet teveel geven, ook niet teveel drinken. En probeer niet teveel te focussen op het eten maar juist op de gezelligheid. Hou het bij een paar gerechten die steeds terugkomen en die simpel zijn. Als ze na het eten ook niks meer krijgen en ook niet een boterham als vervanging ofzo wennen ze er vanzelf wel een keer aan. Als toetje kan je wat fruit geven, dan hebben ze toch nog vitamines binnen.

lidu1 vindt dit leuk.
  11. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Mijn B12 is bij iedere test helemaal prima. Slik nooit supplementen en eet al meer dan 20 jaar vegetarisch. Maar misschien kom dat door niet vegan maar vegetarisch te eten.

12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    B12 moet je inderdaad nemen als veganist en is alleen uit dierlijke producten te halen. Op sommige websites staat wel eens dat het ook in zeewier ofzo zit, maar dat is absoluut niet waar. Vitamine B12 wordt gemaakt door bacteriën. Van oorsprong kregen wij en ook dieren dit binnen doordat de grond waaruit onze groente kwam vol leven wat en de groente was ook niet zo brandschoon als nu. Helaas is nu de grond dood en de groente bespoten en is er geen B12 meer in te vinden. Dat is ook de reden dat dieren ook b12 supplementen krijgen. Ik zou ook letten op welke soort B12. Methylcobalamine is het beste opneembaar. Dat is dus niet de goedkope van de kruidvat :) wij hebben zuigtabletten met frambozensmaak, vinden de kinderen ook lekker. Kijk ook naar de hoeveelheid, die van ons zijn 1000 microgram per tablet en dan hoef je er maar 3 per week.

Snoeki en Fantykoekie vinden dit leuk.
  13. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Inderdaad, als je 100% plantaardig eet zonder supplementen ga je een tekort krijgen, maar ook niet heel snel. Als het goed is heb je een voorraad voor een jaar of 2.

14. Treez

Treez Niet meer actief

Klopt dat is een groot verschil. In melk, kaas, eieren etc. zit namelijk ook B12. Het zijn echt de veganisten, die wij zien die een tekort hebben opgebouwd met soms ook al forse schade. Vegetariërs bijna nooit.

15. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    De oudste: Aardappels met jus ;) blanke pasta en toch wel steeds meer groente en bijna al het vlees wel.

De jongste:...…

Nee haha dat is overdreven maar de ene keer lust hij wel aardappels en dan weer niet, dan weer wel spinazie en dan weer niet vlees gaat er altijd in maar ja daar trap ik niet in ;)

En de "vette" ongezonde dingen gaan er natuurlijk altijd wel in.
    Ze krijgen geen vervanging meer na het eten in de zin van brood of iets dergelijks wel is er elke avond zo'n danootje toetje. Mochten ze nog honger hebben dan kunnen ze altijd fruit pakken.

Het is gewoon rot aangezien ik niet wil dat ze zo opgroeien als hun vader kwa eten, die heeft namelijk vroeger 5 van de 7 dagen in de week gekookte aardappels met rode kool gegeten....
    Die leert nu dus nog steeds sommige "basis" dingen eten.

16. Treez

Treez Niet meer actief

@Lisanne1811 dank je voor de info. Wij hadden een poos geleden een veganist, die zij dat het onzin was. Zij had het ook over allerlei vage plantjes en zeewier. Ze was echt boos dat wij beweerden dat ze een B12 tekort had, want dat kon echt niet. Alsof wij het verzonnen? Zij leek het echt als een soort afwijzing van haar levenswijze te ervaren. Hoor je dit vaker onder veganisten?

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  17. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Lastig hoor. Ik herken het wel. Ik was vroeger zelf ook zo en de jongste van mijn vriend ook van haar 2e tot haar 8e. Nu is ze bijna 10 en de laatste twee jaar is ze echt beter gaan eten. Ze probeert nu bij het avondeten bijna altijd alles en eet dan ook een schep op, ook als ze het niet zo lekker vind. Maar ik lust inmiddels alles dus met mij is het goedgekomen. Ik zou gewoon 10 gerechten kiezen die je blijft rouleren, dan leren ze daar aan wennen en dan hoef je niet steeds iets te verzinnen. Pas na 15 keer proeven ben je ergens aan gewend geloof ik. Komt vast goed! Hoe oud zijn ze nu?

lidu1 vindt dit leuk.
  18. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Lastig hoor van die slechte eters...

Betrek je ze bij het boodschappen doen en koken?
    Als je bijv. pasta met spinaziesaus maakt ( lijkt alsof ze hier beide onderdelen van lusten) kunnen ze zelf de ingredienten bij elkaar zoeken in de winkel. Thuis kunnen ze helpen met afwegen, misschien iets snijden, water in de pan, roeren door de saus enz. Vaak vinden ze dat zo stoer dat er daarna geproeft wordt van hun eigen brouwseltje.

lidu1 vindt dit leuk.
  19. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wat een malloot. Ik hoor het soms, maar niet zo vaak. De meeste veganisten zijn juist heel goed ingelezen en slikken naast B12 ook omega3 en bijv vitamine d. Ik heb een vriendin die ook geen B12 slikte maar dat was meer onwetendheid, ik heb haar aangeraden bloed te laten prikken en toen B12 te laag bleek is ze het gelijk gaan slikken. Ik vind het best gevaarlijk dat sommige websites nog steeds dat zeewier enzo promoten. Het levert zoveel schade op bij mensen en hoe moeilijk is het nou om af en toe een pilletje te nemen.

20. Treez

Treez Niet meer actief

Ik at vroeger als kind elke dag doperwten met appelmoes en gebakken aardappels :oops:. Bij mij is het trouwens helemaal goed gekomen.

Wat ik mij als kind nog heel goed kon herinneren dat als ik iets niet luste of gewoon geen zin in had, dat ik wel iets anders kreeg. Soms niet, maar dan voerde ik zoveel strijd dat ik het wel kreeg. Gevolg was dat ik ook helemaal niks leerde eten. Ik vind dat je het goed aanpakt :thumup:. Doe het vooral niet zoals mijn moeder en het komt vanzelf. Kleine babystapjes is voldoende.

lidu1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina