Hallo allemaal, ik had even een vraag. Mijn zoontje van 11 maanden heeft vorige week buisjes gekregen in het ziekenhuis in Breda. Zelf ben ik niet erg tevreden over de informatie die we hierover gekregen hebben en ik vraag me af of het overal zo gaat, of dat we mogelijk toch beter kunnen overstappen naar een andere arts. Het begon een paar maanden geleden met een eerste afspraak bij de kno-arts. Deze keek in zijn oortjes, zei dat er idd vocht achter de oortjes zat, maar dat het gezien de leeftijd van zoontje beter was af te wachten, dat buisjes ook niet zomaar meer gegeven worden en we moesten na drie maanden terugkomen. Vragen werden afgewimpeld, en na twee minuten stond ik buiten. Twee maanden en vier oorontstekingen en antibioticakuurtjes later zaten we er weer. Weer gekeken, idd nog steeds vocht achter trommelvliesjes, dus buisjes, was de conclusie. Deze keer had ik mijn vragen opgeschreven, zoals voor- en nadelen van buisjes, waarom hij eerst aangaf dat ze het liever niet doen bij die kleintjes en nu wel, maar ik kreeg geen antwoord. Arts stond op nadat hij zei dat het buisjes werden, gaf aan onderweg naar de deur aan dat er natuurlijk altijd het anesthesierisico was, en dat de rest in het boekje stond. Op de dag van de operatie kort informatie gekregen.Zoontje onder narcose, en de arts kwam toen ik zat te wachten tot ik naar de uitslaapkamer mocht (nog onder de indruk van paniekerig manneke dat onder narcose ging, en terwijl ik zag dat mijn zoontje in bed naar uitslaapkamer werd gebracht) in 20 seconden vertellen hoe het was gegaan en hoe medicatie verder zou gaan. Nadat zoontje wakker was naar de afdeling. Daar kregen we van een onbekende verpleegkundige fruit en drinken, ze keek even naar ons zoontje en gaf aan dat we konden vertrekken, toen we 10 minuten op de afdeling terug waren. Oftwel met een operatie die ruim een uur later was dan gepland, waren we toch op de afgesproken tijd van 15 uur van de afdeling af. Receptje gekregen, nee, ze wist verder niet hoe we dat moesten gebruiken (andere ouders vroegen het ook), dat had de arts toch wel verteld? En het is niet zo makkelijk gelopen erna. Zoontje had nog lang bloed uit de oortjes (bloed is normaal staat in het boekje, maar niet hoe lang dat zo mag zijn en niet wat je eraan moet doen), slaat tegen zijn oortjes, en heeft nu koorts. Vandaag weer naar huisarts, maar ik baal zo dat ik niet weet wat dit nu betekent, wat er mis kan zijn/gaan, of dat dit misschien harstikke normaal is.. En dat maakt dat ik ook baal van de arts en me slecht geinformeerd voel. De kno-arts die geen tijd vrij maakt, de terugkoppeling van een halve minuut als je kind ondertussen langsgereden wordt naar de uitslaapkamer en je zelf nog onder de indruk bent van de narcose, de afdeling die eigenlijk niets weet over je kind of het medicijn wat je meekrijgt, het feit dat we binnen 10 minuten al aan het aankleden waren en dat er niets verteld is over wat normaal is na het zetten van buisjes, en wat afwijkend en reden om aan de bel te trekken. Ik besef dat het een kleine ingreep is hoor, en ze hadden echt geen uren uit te hoeven trekken, maar ik denk dat ze in 10 minuten me veel hadden kunnen vertellen. En ik vraag me dan af, gaat het overal zo? Groetjes Anna
hoi anna, wat vervelend dat ze je zo weinig informatie hebben gegeven, en je vragen zo afgewimpeld hebben! mijn zoontje kreeg met 18 maanden ook buisjes en hij bloedde ook erg uit zijn oorjtes, meteen na de operatie al.. wij hebben toen met onze kno af gesproken dat dit loopoor (van bloed en pus vermengd) een week mocht duren. Dit was bij mijn zoon ook het geval dus na een week teruggebeld en toen kreeg ik oordruppels wat ik 7 dagen moest gebruiken toen was het ook over.. Moet ik wel zeggen onze kno is ook best een stugge man hoor echt lopende band werk.. NEXT! gelukkkig waren de verpleegsters van de dagopname wel aardig wij stonden idd vlak na de operatie vrij snel alweer buiten heel normaal met buisjes volgens mij.. al vind ik het ook niet altijd normaal hoe je soms behandeld word hoor en er maar gewoon vanuitgaan dat dearts het wel heeft verteld absurd gewoon..ik heb helaas ervaring met opnames wegens meerdere nierbekkenontstekingen van mijn zoon en daar zijn ook dingen gebeurd was absoluut niet kan! en bij de hap zo vaak afgescheept dat je eerst boos moet worden voordat ze je doorsturen.. zo jammer maar volgens mij hoort het in deze tijd er een beetjebij zo lijkt t wel hoor veel klachten van mensen. ik hoop dat het goed gaat met zijn oortjes en anders gewoon bellen ook als je het niet vertrouwt hoor daar zijn ze voor!
Op zich klinkt het niet heel vreemd hoor, jouw ervaringen. Het had wel iets minder vlug-vlug gekund, maar buisjes zetten is nu eenmaal wel een standaard-ingreep waarvan ze er een hele rits op 1 dag plannen... Onze beide meiden hebben buisjes. Ze doen dat idd liever niet beneden het jaar, maar als de problemen toch te erg zijn, doen ze het dus wel. Ze wachten dus meestal echt eerst af. Onze jongste is wel direct geholpen, maar dat was mede omdat ze een hartritmestoornis heeft, (en je dus geen opstapeling van problemen wilt), en omdat buisjes bij onze oudste een enorm verschil gemaakt hebben. Verder ging het met de rest van de kids die tegelijk met de jongste geholpen werden net zo: zodra ze gedronken hadden en een lange vinger gegeten hadden, mochten ze weg. De meesten waren dus heel vlug weer weg. Wij moesten helaas 3 uur blijven omdat de jongste aan de monitor moest ter controle, (zeker weten dat haar hart niet raar ging doen van de narcose), maar de rest was dus erg snel weg. Ook hier info gewoon in een boekje, en bij problemen die zich later dan 2 dagen nadien voordeden moesten we naar de huisarts.
Ik moet 1 juli met mijn zoontje voor buisjes plaatsen naar het ziekenhuis, zie er flink tegen op! Zeker dat snelle en kortaf gedoe! Gelukkig ga ik op een maandag dus als er iets is, kan ik nog bellen die week! Nog tips??
Hier stond alles keurig in het infoboekje, wat te doen bij probleem zoals loopoor, pijn etc. Ik heb na de ingreep geen arts meer gezien zelfs... Maar war asmama zegt, in zh (en hap) moet je overal zelf achteraan inzitten en je niet weg laten zetten door een arts, gewoon je vragen stellen en op je strepen gaan staan!
Ik weet het, je moet assertief zijn in een ziekenhuis, heb wel enige ervaring. Maar deze man liep gewoon weg, en om hem nou vast te binden. En natuurlijk; als het nu goed zou gaan, zou ik er veel minder bij stilstaan, en zou het logischer lijken, het is maar een kleine ingreep. Maar nu er complicaties zijn, zoontje weer pijn en oorontsteking heeft, en zelfs onduidelijk is of de buisjes zo wel vastgroeien, baal ik toch stevig dat niemand even de tijd heeft genomen om iets uit te leggen... Het feit dat zoontje blijkbaar een ernstige oorontsteking had op het moment van de operatie en dat dat kans gaf op problemen, had wat mij betreft genoemd moeten worden.
inderdaad, helemaal gelijk.. dit is dus bij mijn zoontje ook niet genoemd, toen ik in de uitslaapkamer kwam zag ik dat er veel bloed uit zijn oortjes kwam was mij vantevoren ook niet verteld dus schrok me rot want hij was de enige wie dit had de andere kinderen niet, werd mij verteld dat dit wel normaal was en later pas achteraf he ik heb opgezocht op internet en toen las ik dat dit duid op dat er tijdens de buisjes plaatsen een ontsteking aanwezig was, toen ik dat bij de nacontrole aankaarte bij de kno zei hij dat dit inderdaad zo was, Ik dacht Dat niemand dit dan niet even gezegd heeft Moet je het zelf weer op gaan zoeken.. maarjaa,, vrij normaal tegenwoordig lijkt het wel!
Hier na de ingreep ook geen arts meer gezien. Wel was er op de kinderafdeling een verpleegkundige aanwezig waar je vragen aan kon stellen. Niet gedaan, dus geen idee hoe ze zouden worden beantwoord, maar ik zou als ik vragen had gehad inderdaad een antwoord hebben 'geëist'. Ik zou het als ik jou was wel teruggeven aan het ziekenhuis, wie weet kunnen ze er iets aan veranderen voor andere ouders.