Vanwege het provisie verbod op levensverzekeringen vanaf 01-01-2013 kunnen wij van onze uitvaartverzekering bij Yarden geld terug krijgen. Ons tussenpersoon gaf aan dat we rond de 500 euro terugkrijgen. Maar we moeten dan 250 euro aan ons tussenpersoon betalen voor het afsluiten van nieuwe polissen (zonder provisie). De premie gaat dan naar beneden. Het zou ook rechtstreeks via Yarden kunnen, maar dan hou je er minder aan over. Het wordt dus gebracht als een win-win situatie. Alleen waar zit de adder onder het gras??? Iemand ervaring hiermee? Hoe zit het precies?
Nou als een tussenpersoon zo begint te kletsen, dan zeg ik niet doen. Die kletsen alleen maar zo om er zelf beter van te worden.
Precies! Dat is ons idee ook. Maar uiteindelijk worden we er allebei beter van zegt hij. Want we krijgen rond de 500 euro en moeten hun 250 euro betalen. Hij zegt dat als we dit via Yarden zelf regelen we veel meer geld kwijt zijn.
Dan zou ik eerst het voorstel op papier willen hebben en dan zelf alles even uitpluizen of het ook echt waar is wat hij zegt. Het is namelijk vreemd dat het via hem wel kan en direct bij Yarden niet. Vaak is het namelijk goedkoper om zonder tussenpersoon te werken. Tussenpersonen zie ik altijd als aasgieren.
Het schijnt dus dat de premie omlaag gaat (iets van 2 euro per maand) en dat je nu voor alle handelingen/wijzigingen/advies apart moet betalen. En dat zijn hele hoge bedragen. Het afsluiten van de nieuwe polissen kost bijvoorbeeld ruim 100 euro pp. En bij de tussenpersoon hoeven we maar 250 in totaal betalen. Met 4 personen ben je via hun dus goedkoper uit. Hij brengt het allemaal heel mooi, alleen zijn wij niet zo gevoelig voor dit soort verkooppraatjes. We vragen ons alleen af waar de adder onder het gras zit. Misschien moet ik Yarden gewoon even bellen maandag.
Die meneer was hier al en heeft de hele avond lopen lullen. We hoefden alleen maar even een handtekening te zetten. Maar op de valreep dus niet gedaan, omdat we het eerst allemaal willen uitzoeken. Hij baalde enorm hahahaha.. en wou meteen een vervolg afspraak maken.
Zou ik zeker doen, zij zullen je toch wel kunnen vertellen wat hun prijzen zijn. Tussenpersonen zijn er toch meestal om moeilijke klusjes te klaren die je zelf niet kunt doen, maar als het bij Yarden echt alleen per polis kan dan zal hij dat zelf toch ook apart moeten betalen
Mijn advies, bel Yarden even, dan weet je het verhaal van beiden kanten. Ik ben zelf werkzaam in de branche en hoor genoeg verhalen waar ik soms mijn vraagtekens bij heb
Een tussenpersoon mag nooit zo'n advies uitbrengen onder het mom we worden er allebei beter van. Goed dat je uiteindelijk niet hebt getekend! Idd even yarden bellen en daar navraag doen.
Bij het provisieverbod mag de maatschappij aan de tussenpersoon geen geld meer geven voor gedaan werk. De tussenpersoon brengt daarom nu een tarief in rekening bij de klant zelf en in dit geval zou dat 250 euro zijn. Het kan zijn als de klant rechtstreeks bij Yarden af gaat nemen ze dat meer gaat kosten, omdat hun advies/verkoopprijzen hoger zijn.
Ja dat klopt, zo zegt de tussenpersoon het ook. Maar zou het dan toch het beste zijn om het via de tussenpersoon te doen? Want de bedragen die hij liet zien zijn vele malen hoger. En via Yarden zelf krijgen we ook geen geld terug.
Ik zou eerst contact opnemen met Yarden en op basis van wat zij zeggen een vergelijking maken tussen de tarieven. En dan een keuze maken.
Ik vermoed dat hij op dit moment niets aan jullie verdiend doordat hij zijn provisie al (eenmalig) heeft gehad. Op het moment dat je nu de boel omzet verdient hij 250 en ben jij goedkoper uit, win-win situatie dus. Het kan zijn dat het inderdaad niet direct via Yarden kan, sommige verzekeringsmaatschappijen werken alleen via intermediairs en hebben geen direct kanaal (website, eigen adviseurs, etc) dit zal ik wel eerst even uitzoeken door met Yarden te bellen. Succes!
Beste Minny, Graag reageer ik op je vraag. Sinds 1 januari 2013 hebben wij inderdaad te maken met het provisieverbod. Dit geldt voor nieuw af te sluiten verzekeringen. Het effect van het provisieverbod voor voor onze klanten is dat zij een lagere (netto) premie betalen en daarnaast aparte kosten voor advies en distributie. Bij verzekeringen die voor 1 januari 2013 zijn afgesloten, betaal je een hogere (bruto) premie. Kosten voor advies en distributie zijn hierin verwerkt. Het is mogelijk dat het oversluiten van je verzekeringen voordeliger is, maar dat hoeft niet. Je hebt immers voor je oude verzekeringen al een tijd premie betaald. Om hierover door te spreken raad ik je aan contact op te nemen met ons contactcenter via 0800 1292 (gratis nummer). Mijn collega's helpen je graag verder. Met vriendelijke groet, Yarden Webcare ^KP
Hallo, we hebben contact gezocht met Yarden zelf en zij herkennen zijn verhaal niet. Ze zeggen wel dat het mogelijk is om de huidige verzekering af te kopen. Het kan zijn dat we bij een nieuwe verzekering minder premie betalen. Ze zeiden ook dat het geen geld kost wanneer je belt met een vraag of wijziging. Dat is wat ons tussenpersoon wel zegt. Beetje vreemde situatie dus. Ik vraag me nu alleen nog af wat de distributiekosten zijn wanneer we het zelf gaan afkopen, dus buiten de tussenpersoon om. Betaal je dan alleen voor de volwassenen of ook voor de kinderen?
Beste Minny, Graag help ik u verder. Distributiekosten kan ik wellicht het eenvoudigst omschrijven als kosten die u betaalt zodat wij uw verzekering kunnen beheren, u polisbladen kunnen versturen, u verder kunnen helpen bij uw vragen etc. Deze kosten zijn van toepassing op nieuw af te sluiten verzekeringen. Bij uw reeds lopende verzekeringen zitten deze kosten in de premie verwerkt, maar dat mogen wij voor verzekeringen die na 1 januari 2013 zijn afgesloten niet meer doen. Het stellen van vragen, het wijzigen van adresgegevens of het aanvragen van een kopie van uw polisblad brengt ook geen extra kosten met zich mee. Indien u de reeds lopende verzekeringen beëindigt, bent u geen kosten verschuldigd. Houdt u er wel rekening mee dat bij het afkopen van een verzekering u slechts een gedeelte van de betaalde premie terug krijgt. U bent daarna ook niet meer verzekerd. U kunt dit zelf regelen door ons een door de verzekeringnemer ondertekende brief met het verzoek tot afkoop te sturen. Ik hoop echter dat u ervoor kiest om klant bij ons te blijven. Voor verdere vragen kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Met vriendelijke groet, Yarden Webcare ^KP
Je kun zelf ook een brief opstellen. Dat Is het probleem niet! Let er wel op dat je belasting moet afdragen en dat ze dat hoogstwaarschijnlijk in de 42%schaal doen de 500 Euro zal waarschijnlijk bruto zijn
Super dat ze hier meteen zelf reageren? Hoe komen ze hier opeens erbij hier opeens op een forum zich hiervoor aan te melden?