Mijn zoontje Finn is vandaag 5 weken oud en al sinds een week of 3 loopt het niet super. De eerste 2 weken sliep hij op een paar dagen na (toen naast mijn bed) in zijn eigen bedje, ingebakerd vanwege onrust en dit ging perfect. Dat is daarna heel snel afgenomen, Finn sliep eigenlijk nog maar zelden. 5 a 6 uur per 24 uur was de norm. Ook veel huilen en ontevreden. ik was ondertussen aardig bekaf, en ik heb met Finn een heel traject achter de rug. Finn blijkt namelijk verborgen reflux te hebben wv sinds zaterdag nexium. Sinds gisteren gestart met nutramigen op verdenking kma. Ondertussen verzet hij zich zodanig tegen het inbakeren dat het gewoon zielig is soms, maar e3n andere x accepteert hij het weer. Finn bleek overigens ook buikslaper te zijn...wat ik dus niet aan durf in de nacht. De laatste 3 dagen en nachten was ik zo kapot en gesloopt dat ik finn de hele nacht of een gedeelte van de nacht bij ons in bed heb genomen. Overdag laat ik hem slapen in de draagdoek. Ik bied zijn bedje eigenlijk nog zelden aan. Als ik het moet geloven zou hij ook in een sprongetje moeten zitten, dus er is een hoop aan de hand voor zo een klein mannetje. Het samen slapen vind ik eng, dood eng. Maar ik kom eindelijk aan slapen toe 3n nog b3langrijker Finn slaapt! Hij ligt echt zalig op mijn borst te slapen, of op zijn zij en ik op mijn zij en dan tegen elkaar aan. ik doe mijn dekbed onder me instoppen tot mijn heupen zodat die niet over hem heen kan zakken. Ik lig meer in het midden van het bed, en doe een kussen bij de slaapkamer kant voor het geval ik teveel op de rand ga liggen. Wat vinden jullie? Dom bezig of voorlopig aan toegeven? Ik heb finn trouwens enkel in een romper tje en een hydrofiel over hem heen zodat hij geen last krijgt van warmte stuwing. Eng vind ik het heel erg, maar ik vind slapen voor h3m gewoon heel belangrijk. Hij moet tegen mij aan liggen dus een voedingskussen of omkleedkussen is geen optie... Ik hoop wel dat het over een paar nachtjes voorbij is. Ik ga er ook vanuit dat ik met 5 weken geen verpestte baby krijg, en dat hij over een tijd gewoon weer in bed kan slapen. Je kan ze immers niet verwennen met deze leeftijd toch? Ben benieuwd naar jullie mening en en hoe jullie het zouden oplossen
Ik was vorige week bij m'n verloskundige voor nacontrole. Overdag was mijn mannetje niet in slaap te krijgen. Ja een hazenslaapje. Hij had met die warme tempraturen overdag mischien 1 uur bij elkaar geslapen. Snachts de 1e 4 uur sliep hij in z'n bedje om om 4 uur niet meer willen slapen behalve bij mij. Ik heb uiteindelijk hem ook bij me in bed genomen. Alle voorzorgmaatregelen genomen. En twijfelde ook heel erg. Mijn vk zei dat als dat nodig is dat nodig is. Als hij dan aan zijn slaap komt prima. En nog belangerijker als jij aan je slaap kom. Een oververmoeide moeder is voor je kleine ook niet goed. Op die manier kan jij weer energie op doen om hem uiteindelijk weer in z'n bedje te krijgen.
Wij slapen al 4 jaar samen met onze kinderen. Oudste bijna 4 en jongste 13 mnd. Ik vind het de meest natuurlijke manier van slapen en de halve wereld bevolking slaapt samen. Er is een fb pagina ( veilig samen slapen) waar je veel info kunt vinden.
Ik zou er voorlopig aan toegeven, je verpest hem echt nog niet. Wij hebben ook in het begin periodes gehad dat hij hele nachten bij ons in bed sliep en ik vond het ook heel eng in het begin. Nu start hij in z'n eigen bed en ligt vaak het laatste gedeelte van de nacht bij ons. Dat je zelf ook kan slapen lijkt me erg belangrijk.
Ja voorlopig geef ik er ook aan toe alhoewel ik het soms wel vermoeiend vind. Het samen slapen vind ik best gezellig en fijn. Maar overdag de hele dag in de draagdoek, is soms best even vermoeiend! Over dat slapen snachts ik merk dat ik toch van mijn rug op mijn zij draai in m'n slaap. Want we begonnen op mijn rug en finn dus op mijn buik en ik werd wakker dat hij op zijn zij tegen me aan lag.... Moet ik me daar dan zorgen om maken? Ik hoop stiekem dat ie overdag snel weer wat afstand kan handelen. Grotendeels in de doek vind ik prima, maar altijd kost me m3 rug en ik kan gewoon niet lekker eten enzo...
Welke doek gebruik je en weet je zeker dat je goed hebt geknoopt? Je zou in principe met zo'n kleintje geen last van je rug moeten hebben. Wbt het samen slapen: accepteert hij geen co-sleeper? Bed sharing wordt afgeraden icm kunstvoeding ( je geeft nutramigen toch?). Dit ivm hormonen die je alleen aanmaakt als je borstvoeding geeft. Hij mag niet onder jouw dekbed liggen. Ook niet een beetje en er mogen geen kussens liggen. Wat je kunt doen als je hem toch op jou wilt laten slapen: je armen stutten met bijv een voedingskussen zodat jij niet kunt draaien in je slaap.
Ik heb nu een stretchy wrap en ik trek die doek elke keer heel strak aan en krijg hem dan met moeite erin. Maar na een uurtje of 2 gaat het wat zakken en dan gaan de schouderbanden in mijn nek en rug trekken. Ik heb nu een geweven doek gekocht, daar ga ik morgen mee aan de slag als tie droog is. Hij slaapt idd niet onder ons dekbed, maar onder een hydrofiel tje omdat hij het warm krijgt van onze warmte. Een co sleeper wil ik niet, ik hoop eigenlijk dat deze plak periode gauw voorbij is en hij weer in bed slaapt (zeker overdag....) Snachts kan ik nog verkroppen maat overdag vind ik nu echt slopend
Slaapt hij overdag ook niet in zijn bed, wandelwagen of box op zijn buik? Dit zou jou kunnen ontlasten overdag. Hier slaapt dochter in haar eigen bed maar zodra ze snachts wakker word komt ze gezellig tussen ons in. Nu heb ik een goede slaper maar 5 van de 7 nachten heb ik bij het wakker worden een meisje naast me liggen. De tijden verschillen vannacht was het al rond 12 en eergisteren tegen 4.
D e geweven doek is binnen en idd veel beter! Vanmiddag 1 tukje in de box maar dat is uitzonderlijk. Dus helaas alleen in de doek....snachts enkel bij mij. Ja hetput me wel uit nu
Mijn dochter heeft maandenlang zo bij mij in bed geslapen en mijn zoontje van nu 2 maanden ook. Soms in z'n bedje, altijd op zijn buik want dat helpt enorm tegen de reflux, maar als dat niet lukt neem ik hem bij me. Ik vind het ook heel natuurlijk, zon kleintje wil natuurlijk bij mama zijn. Ik slaap op m'n rug met voedingskussen om hem heen zeg maar, of liggend voeden en dan vallen we samen zo in slaap. Goed om je eigen deken en kussens denken, dan komt het wel goed. Ik heb het nooit eng gevonden, de eerste nacht in het ziekenhuis deden we dit al, de verpleegkundige stelde dat voor. Dat je overdag kapot bent snap ik! Zelfs met een goede draagdoek kan het niet de hele dag want je kan echt niet zoveel. Dat is echt vermoeiend. Ik hoop voor je dat het snel wat beter gaat en ik zou zeggen 's nachts gewoon samen slapen, dat scheelt zoveel!
Bedankt! Ja ik hoop ook dat het gauw beter gaat maar ik vraag me ondertussen af of het niet gewoon zijn temperament Is.... De medicatie krijgt hij nu 8 dagen, en hij krijgt ook een week al nutramigen. Eens moet het wat gaan doen zou je denken. Denk dat het gewoon een bewerkelijk boefje Is die zelf niet goed weet wat hij wilt. Dan is de draagdoek goed, dan op de buik slapen dan op de zij slapen Etc. Heeft jouw kindje toevallig ook een hekel aan de maxicosi? Dat is hier sinds kort en vraag me af of het bij de reflux hoort
Inderdaad een pittige tijd, zo zonder genoeg slaap, beste JuullesD. Fijn dat andere moeders al veel tips voor je hebben gepost. Wij willen je vanuit veiligheidsaspect een paar dingen meegeven. Je bent goed bezig met de draagdoek, om je zoontje overdag hierin te laten slapen. Op deze leeftijd verwen je hem echt nog niet en een vaste structuur is belangrijk. Wat betreft het samen slapen, is ons advies toch echt om dat niet te doen. In elk geval niet de eerste vier maanden (en mocht je roken, dan de eerste 6 maanden niet samen slapen). Dit ter voorkoming van wiegendood. De risico's van het samen slapen met zo'n kleine baby zijn verstikking en oververhitting. Er staat wat meer info hierover op onze site, mocht je hier meer over willen weten. Buikslapen is de belangrijkste risicofactor voor wiegendood. Omdat jouw zoontje ook last heeft van reflux, kan het zijn dat hij beter/liever op zijn buik slaapt. Vanwege het risico is het verstandig om dit goed met de kinderarts te bespreken, zodat hij/zij een persoonlijk advies voor jouw kindje kan geven. Overdag kun je je baby onder toezicht wel op de buik laten liggen voor een goede ontwikkeling. Tot zover iets over de risico's. We snappen dat het ook superbelangrijk is om te slapen, het werd hiervoor ook al gezegd: een oververmoeide moeder is voor je kleine ook niet goed. Een veilig alternatief om je baby in je nabijheid te hebben, is een co-sleeper/aanschuifbedje. Het bedje moet dan wel beschikken over een zijwand tussen het ouderlijk bed en het aanschuifbedje, die volledig omhoog gezet wordt (eventueel blijf je erbij totdat je zoontje slaapt, en doe je 'm dan omhoog). Daarnaast is het belangrijk dat het aanschuifbedje vastgemaakt kan worden aan het ouderlijk bed, zodat er geen ruimte kan ontstaan tussen de bedden en dat de bedden/matrassen op gelijke hoogte zijn. Baker je je zoontje nog in? Onze deskundige op het gebied van veilig slapen laat weten dat het resultaat ervan ook vaak afhankelijk is hoe je je kindje inbakert. Laat een professional langskomen en je uitleggen hoe je het beste kunt inbakeren (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Meer tips over veilig slapen lees je hier. Met de reflux is het een heftige fase nu, maar we hopen dat je iets aan ons bericht hebt. Veel succes! Groet, Angela VeiligheidNL