veilig slapen kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door klavertje77, 10 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0
    Hoi,

Mijn dochter van bijna 12 weken gaat volgende week naar het kdv omdat ik weer begin met werken. Ik vind het best eng eerlijk gezegd. Het is een vertikale groep en ze is één van de jongste. Nu ben ik ineens heel erg bezorgd over het slapen daar. Ik ben nogal een wiegendood neurootje en altijd een beetje bang daarvoor. Thuis ga ik regelmatig even kijken of ze nog goed ligt en vind het moeilijk dit los te laten op het kdv. Ze slapen daar met een slaapzakje en een dekentje in zo'n soort kooitje. Allemaal volgens de normen enzo. Maar toch.... Voor mijn eigen geruststelling heb ik liever dat ze bijv alleen een slaapzakje aan heeft, maar weet ook dat ik overdreven neurotisch doe het moet loslaten.

Nu is mijn vraag, hoe doen jullie dat? Laten jullie het los? Went het? Of is het niet overdreven in alleen een slaapzak? etc.

liefs van een bezorgd moedertje :)

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Je moet waarschijnlijk leren om dingen los te laten..
    Dat komt vanzelf hoor. Maar als jij liever hebt dat ze niet onder een dekentje ligt, geeft dat dan aan. Zal hun weinig uitmaken toch? En bespreek je zorgen of twijfel enz...

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat kun je wel even bespreken daar..
    Op ons KDV is het standaard dat de kleintje in een slaapzak gaan en dan, op aangeven van de ouders, later over naar een dekentje.

Ze moeten wel regelmatig even andere kinderen uit het zaaltje halen, dus dan kunnen ze jou kleintje ook even checken..

Lastig he, dat loslaten. Als je het niet vertrouwd moet je het gewoon even benoemen. Op het KDV zijn ze wel wat gewend qua zorgen, en kunnen je vast wel geruststellen, of iets aanpassen zodat het fijner is voor jou/de kleine..

4. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0
    ja, misschien moet ik het bespreekbaar maken. Maar voel me soms een zeurmiep en wil niet de overbezorgde moeder uithangen. Maar het zou me wel rust geven, dus denk idd dat ik dat maar ga doen....

5. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

nee je bent geen zeurmiep.....
    je bent een mama

welkom in de wereld van kleine zorgen grote zorgen;)

is helemaal 100% normaal hoe je je voelt
    had ik ook en zeker de eerste week belde ik wel 2 a 3 keer per dag
    en dat vonden ze helemaal niet erg.
    nu bel ik niet meer je leert loslaten:)

6. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0
    dank jullie voor de reacties, helpt me wel relativeren... :)

7. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Hey meis

hier een kdv juffie. ten eerst vraag alles waar je mee zit.
    zeg alles waar je mee zit.
    Want jij brengt je ALLESJE daar heen. en moet er vertouwen in hebben

nu een paar dingen die je al vertrouwen kunnen geven.

wij zullen als het te warm is nooit een slaap zak en denkentje doen. het moet in de slaap kamer onder een bepaalde tempratuur zijn net als wat thuis aan gerade wordt. dit kan alleen in de zomer niet altijd geregeld worden net als thuis. maar daar kleedje het kindje voor aan naar bed dus minder kleding.

wij (bij onze organistatie is dat zo) moeten om de 15 minuten even kijken. en lopen zo ie zo soms wat meer keer naar binnen omdat we een ander kindje uit bed halen.

wat ik zelf doe is in het begin als er een nieuw kindje komt nog vaker controleren omdat ik wil weten hoe het slaapt en de slaap gewoontes zijn.

8. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0
    dank je voor je geruststelling binnabinna. Ik wist niet dat dat soort regels er zijn. Ik ga vragen of zij dat ook doen, zou ik heel erg prettig vinden. Ze zijn over het algemeen wel volgens de regels, dus als dat iedere 15 minuten kijken misschien bij een richtlijn staat, dan zullen zij dat vast ook kennen.

En ik zal mijn zorgen uiten, het is inderdaag mijn ALLESJE :)

liefs

9. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bij ons op het kdv werken ze juist met losse dekentjes. Maar onze meid was alleen een slaapzakje gewend, dus dat was ook prima. En ze zijn verplicht elke 10 minuten te kijken. En hebben ze een babyfoon..
    En je zult het idd moeten leren loslaten, zeker als je weer gaat werken en er anderen voor je kindje moeten zorgen. Maar dat zal in de komende tijd steeds beter gaan hoor! En dat anderen voor je kindje zorgen, betekent niet dat jij er niks over te zeggen hebt. Jij bent de mama en dus de baas (samen met de papa..;)).

10. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0
    ja, ik moet het gaan loslaten. Het komt ook omdat ik had gelezen dat er op kdv meer risico is voor wiegendood, vooral bij die hele kleintjes. Maar ja, ik heb geen keus, er moet geld op de plank komen :) Ze gaat ongeveer 2 dagen per week.

11. adi

adi Niet meer actief

Ik heb een andersom probleem gehad. Mijn kindjes waren gewend om op hun zij in slaap te vallen en heerlijk ingestopt tot aan hun oren. Dit moest ineens losgelaten worden vanwege KDV-regels. Kindjes hebben in het begin erg moeite gehad om in slaap te vallen hierdoor. En die regels zijn heel striks in ons geval en ze wijken er absoluut niet vanaf. Dus voor wiegendood ben ik dar niet bang, wel dat mijn kindjes niet willen slapen ;)

12. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Mijn dochter heeft de eerste tijd ook erg veel in de wandelwagen geslapen. Zodra ze sliep zetten ze haar in de gang van de slaapkamers en kijken ze regelmatig. Ik had daar een goed gevoel bij.

13. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Wij hebben een credel op de groep daar liggen we ook nog wel vaak de kleintjes in is een hang wieg.

en over wiegendood. ik werk nu 10 jaar in de kinderopvang. en heb op meeder plaatsen gewerkt en dus vele colgea's gehad. en nog nooit 1tje die wiegendood mee heeft gemaakt. wat dan naar mijn idee toch wel aan geeft dat het niet vaak voor komt

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik begrijp je zorg best maar heb je je wel eens echt verdiept in wiegendood en wat de oorzaken hiervoor naar alle waarschijnlijkheid zijn? Bijna alle 8 - 14 gevallen (op 200.000 geboortes per jaar!!!) zijn te herleiden naar
    * roken tijdens de zwangerschap
    * roken na de bevalling
    * een te hoge temperatuur in het kamertje in combinatie met te warme kleding etc.

Misschien heb je wiegendood in je nabije omgeving mee gemaakt (die kans is gezien bovenstaande niet bepaald groot). Mocht dat nou niet zo zijn.. verdiep je er dan eens in en dan zal je zien dat jouw angst voor wiegendood niet reëel is. Het is dan belangrijker om iets te doen aan jouw beeld dan aan de regeltjes van het KDV. (je zegt het zelf ook al). Bespreek het anders eens met je HA of CB.

Irreële angst is een grote belemmering voor jezelf EN voor je kindje.

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Bij ons kdv gaan ze vaker kijken naar de kleine dan ik zelf thuis! :) Als ze slaapt, ga ik nooit kijken eigenlijk. Soms luister ik eventjes door de babyfoon die zet ik dan op supersterk en superhard en dan hoor ik haar ademen (en met een beetje geluk gaat ze dan niet net gillen :D).

Er is bij ons ook een protocol, ze kijken steeds elke 5 minuten tot het kindje slaapt en daarna elke 15 minuten. Ik denk dat het echt bij elk kdv wel het geval zal zijn dat er regels zijn, ze zijn ontzettend voorzichtig en houden zich aan elke regel die er is. Zo mogen bij Mini bijvoorbeeld geen eigen knuffelbeestje meenemen ivm wiegendoodprotocollen.

Echt, maak je geen zorgen!

16. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0
    Je hebt helemaal gelijk en is goed dat je het zegt. Ik heb het idd in nabije omgeving meegemaakt, jaren geleden. Een kindje van bijna 1 die onder de dekens was gegleden.... Drama. Maar geloof wel dat er gerookt werd en kindje was veel ziek en eczeem enzo.
    Ik ga proberen het eens wat reeeler te bekijken en los te laten. Waarschijnlijk is de kans groter dat ik een auto ongeluk krijg en daar ben ik niet zo mee bezig de hele tijd.
    Bedankt voor de reacties, helpt echt!

liefs

17. klavertje77

30 apr 2009
    86
    0
    0

Stond geloof ik op site van wiegendood dat er op kdv meer risico is. Maar weet ook niet van wanneer die cijfers zijn en wat voor soort situaties er toen aan de hand waren. Maar als ik jou zo hoor is het idd niet iets wat vaak gebeurt. Gelukkig...

Deel Deze Pagina