plek op kdv, maar geen goed gevoel

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door EveHuls, 12 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EveHuls

EveHuls Nieuw lid

12 apr 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Over 3 maanden ben ik uitgerekend; over circa een half jaar heb ik voor 3 dagen opvang nodig. Ik heb me -uiteraard- al bij vele kdv's ingeschreven en allemaal spraken ze over wachttijden van (nu nog) een jaar. Best ene lange tijd dus....
    Een paar weken geleden kwam ik per toeval nog een kdv tegen waaraan we nog niet eerder gedacht hadden (breder gaan kijken qua buurt in de stad). Nadat ik me had ingeschreven werd ik gebeld en bleek dat er voor ma, wo en vrij plaats was. Geweldig! Ik heb afgesproken dat ik eeerst nog een keer ging kijken en dan terug zou bellen.

Zo gezegd zo gedaan... In vergelijking met andere kdv's gaf deze ons niet echter niet echt een goed gevoel. Niet verschrikkelijk maar de andere voelden prrettiger (lichter, vrolijker etc) aan en hebben dus zeker voorkeur.

Ik weet nu neit wat te doen.
    Wat gebeurd er als ik me nu hier toch definitief inschrijf en er toch nog een plekje bij mijn 1e/2e of zelfs 3e kdv naar keuze vrijkomt, kan ik dan nog afzeggen? E/of kan, kan je tussentijds (na een aantal weken/maanden) zonder problemen switchen?

Iemand ervaring?

Hoor het graag,

Groet,
    Eva

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    ik heb geen ervaring hier mee. Maar ken je misschien mensen (familie, vrienden, buren,collega's) die je wat kan polsen over hun ervaring met de kdv?

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je kan natuurlijk ingeschreven blijven staan bij een kinderdagverblijf waar jullie voorkeur ligt en het kindje eerst plaatsen waar plaats is. Nadeel is wel dat als het niet van dezelfde organisatie is je niet zomaar kunt switchen. Je zult dan het ene kinderdagverblijf moeten opzeggen (hier is een opzegtermijn van 2 maanden) maar d e vraag is of het andere kinderdagverblijf dan nog plaats heeft want 2 maanden wachten doen ze niet als ze geld voor het plekje kunnen krijgen door een ander kindje te plaatsen. Nu is mijn ervaring dat als er lange wachttijden zijn ze ook niet voor 3 dagen tegelijk plaats zullen krijgen maar eerst bijv, 1 dag, dan 2 en dan pas 3. Dus in 1 keer opzeggen zal er ook niet inzitten. Als het van 1 organisatie is kan het hier wel gewoon. Mijn dochtertje heeft eerst op een ander KDV gezeten en kon toen er na een half jaar plek was bij haar zusje op het KDV zonder extra kosten opzegtermijn oid.

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik zou het niet doen eerlijk gezegd. Het gevoel is bij dit soort dingen het enige waar je een beetje op kan varen. Zodra je tekent en je wil opzeggen moet je waarschijnlijk die opzegtermijn betalen en dat is voor 3 dagen per week niet weinig.

Als je hier een plekje kan vinden, zal het elders in je stad ook wel lukken. Maar dan moet je er wel zelf ook goed achteraan bellen enzo.

Succes!

5. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Nou, ik kan je (helaas) vertellen hoe het voelt om je kind op een KDV te hebben dat niet bevalt...vreselijk!!! (zie onder andere topic schoonmaken op KDV en huilende baby)

Ik snap dat het lastig is, maar als jij je hummeltje moet brengen naar een plek dat niet goed voelt, reken maar dat dat heel moeilijk is...

Als je iets anders kan regelen (gastouder?) dan zou ik dat zeker doen.

Succes!

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Niet doen!! als je gevoel niet goed zit dan krijg je spijt. Jij moet straks weer werken en dat moet je wel met een gerust hart kunnen doen.

7. Chantico

Chantico Niet meer actief

Als je praktische bezwaren hebt (kdv ligt verder weg ofzo), dan zou je het evt kunnen doen ter overbrugging tot je een plekje op het kdv van je voorkeur krijgt.

Wel risico inderdaad dat je tijdelijk naar twee kdv's moet en ook dat je dubbel moet betalen ivm opzegtermijn. Ik weet niet hoe dat zit met de belastingdienst, of je dan bijvoorbeeld ook over die dubbele uren dubbel toeslag krijgt, of niet, dat kan een flinke slok op een borrel schelen, afhankelijk van je inkomen.

Als je bezwaren hebt op een emotioneel vlak, dus als je je niet prettig voelt bij dat ene kdv dat plek heeft, dan zou ik het niet zo snel doen. Je kind ergens achterlaten is al moeilijk genoeg, meestal, het moet op z'n minst een plek zijn waarvan je wéét dat je kindje er in goede handen is, al moet je er nog even aan wennen. Maar als je daar aan twijfelt, dan wordt het wel heel lastig.

Ik zou niet alleen afgaan op inrichting van de ruimte, de juffen zijn eigenlijk het meest belangrijk. Als je bij de juffen wel een goed gevoel hebt (kennismaken dus!) dan telt dat wel voor iets. Maar nogmaals: bij twijfel héél goed nadenken!

Al is het natuurlijk wel héél lastig als je straks geen opvang hebt terwijl je wel weer moet gaan werken... Met je kindje leuren bij opa's en oma's en vrienden en vriendinnen is ook niet alles. Dan is een kdv wat objectief gezien goed is (lees ook eens het laatst GGD-rapport van de locatie! Te vinden op de website van de GGD) ook al voelt het wat onwennig misschien nog een betere oplossing.

Lastig hoor! Succes met afwegen. Wat vind je man/vriend eigenlijk? En heb je mogelijkheden van tijdelijke opvang door familie/vrienden?

(Oh, en ik vraag me ook af waarom die andere kdv's allemaal wachtlijsten hebben en deze zomaar ineens drie dagen beschikbaar heeft? Is dat vanwege de locatie ofzo, of is de kwaliteit daar ook echt dubieus? Je kunt ook de gemeente bellen om te vragen wat hun ervaringen zijn met dit kdv, al zullen die niet snel iets negatiefs zeggen. Kijk vooral eens op de site van de GGD. En kijk ook eens of er kdv's in de buurt van je werk zitten en of dat een optie is.)

Deel Deze Pagina