Doen jullie overdag de gordijnen dicht bij de slaapjes van je baby of laten jullie die juist open, zodat hij/zij goed het verschil tussen dag en nacht doorheeft?
De eerste 3/4 maanden met het rolgordijn open (verduisterend rolgordijn) en de gordijnen wel dicht (maar die zijn licht doorlatend). Daarna rolgordijn dicht: toen gingen ze minder goed slapen in de lichte kamer.
Dit idd! Dafne slaapt echt niet goed als het te licht is, en weet heus het verschil wel tussen dag en nacht. Edit: overdag is het natuurlijk dan niet pikkedonker, maar de gordijnen gaan gewoon dicht.
Toen ze het dag en nacht ritme nog niet goed wist open. Daarna zijn de gordijnen dicht gegaan omdat ze anders niet zo goed kon slapen.
In het begin hebben veel baby's een omgekeerd dag-nacht-ritme. Toen was het advies van de kraamzorg om de gordijnen overdag open te laten. Dat hebben we ook gedaan. Toen ons zoontje 's nachts de langste slaap ging maken, was zijn ritme gewoon goed. Vanaf dat moment hebben we de gordijnen dicht gedaan overdag bij het slapen. Dat waren toen nog geen verduisterende gordijnen. Na een paar maanden merkten we dat hij in het donker veel beter sliep. We hebben toen nieuwe gordijnen gekocht die verduisterend waren. Dat zorgde voor veel betere middagslaapjes!
Gordijn is altijd dicht bij dutjes. Zolang ik hem niet te lang aan 1 stuk laat slapen weet hij prima wat dag en nacht is.
Bedankt voor jullie reacties! Doe de gordijnen hier sinds kort ook dicht overdag, hij slaapt 's nachts over het algemeen altijd prima, maar overdag zeer moeizaam, dus dacht misschien werkt het om het donkerder te maken. Nu was hij twee nachten deze week weer onrustiger in de nacht en was even bang dat dat misschien zou komen doordat hij in de war raakt met verschil tussen dag en nacht, maar zo te lezen was dit bij jullie dus niet het geval.
Wij hebben een rolgordijn op de babykamer. Deze is met de middagslaapje gewoon open, behalve als de zon in der kamer schijnt want dan word ze constant wakker.
Hier altijd dicht gedaan en nu nog met middagslaapje. Ondanks rolgordijn valt hier nog voldoende licht naar binnen om het verschil duidelijk te maken. Ik zie het zelf meer als even afsluiten voor de buitenwereld.
In het begin liet ik het gordijn open. Toen ze een duidelijk dag/nacht ritme had met 2 slaapjes op een dag ben ik het gordijn dicht gaan doen.
De 1ste 5 maand sliep dochter overdag onder, dus altijd licht... Vanaf toen dutjes op haar kamertje : Rolluiken, deur & gordijnen toe dus pikdonker. En ze slaapt altijd goed vanaf toen.
In het begin open, toen sliep ze ook veel vaker. Nu wil ze het echt donker hebben, anders gaat ze niet slapen, alleen maar spelen.
Hier altijd de rolgordijntjes dicht.. dan is het schemerig in de slaapkamer. Slapen ze het rustigst en langst, maar dag en nacht gaat hier prima!