Hoi meiden, heb een vraag over Babyzwemmen. Ons mannetje is vorige week ingeënt en heeft dus de eerste prikjes gehad. De kraamhulp zei dat ee moeten babyzwemmen na de eerste prikjes. Nu het volgende...onze kleine heeft een hekel aan badderen. Vanaf de eerste keer en laatste keer (twee weken geleden nog geprobeerd) schreeuwt hij de boel bij elkaar! Ik begrijp ook niet zo goed waarom, maar douchen vindt hij heerlijk dus liet ik het maar zo. Alleen wil ik graag met de kleine gaan babyzwemmen, maar heb niet zo veel zin om met een krijsend kind in het zwembad te zitten. Ik ben zelf ook nog niet op mijn best en ben nog onder behandeling en kan dan een krijsend kind in het openbaar nog niet aan. Paniekaanvallen etc. Lastig uitleggen, sorry. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik durf nu niet zo goed eigenlijk... Ik had begrepen dat de meeste kindjes het water juist heerlijk vinden. Zou hij gewoon moeten wennen? Ik heb hem ook aan het badje proberen te wennen; langzaam in het water, snel in het water zetten, hem steeds nat houden (warm houden), maar het helpt niet. Ik heb dus eigenlijk twee vragen: - kan ik mijn kleintje laten wennen aan badderen. Zo ja, hoe? - zou ik dan met hem wel kunnen babyzwemmen? Ik hoor graag jullie tips!
Bij de meeste zwembaden is het babyzwemmen vanaf ca 12 weken. Als je het nog spannend vindt kun je natuurlijk nog even wachten tot je kindje iets ouder is, je moet natuurlijk niks. Je kunt het altijd een keer proberen, misschien helpt het als er iemand mee gaat? Wordt het je teveel dan kan die even helpen met je kindje aankleden enzo en sowieso voelt het misschien fijner als je niet alleen staat. Er zijn veel kindjes die badderen niet zo leuk vinden in het begin, mijn dochter had ook zo'n periode rond de 2 mnd. Zwemmen heeft ze echter wel altijd leuk gevonden, ik ging wel pas vanaf een maand of 6/7.
Je moet niks hè? Dat zou ik eerst eens los laten,wij zijn met ons meisje ook pas met een maand of 6,7 gegaan,eerder hadden wij zelf de behoefte niet en vond ze er zelf ook weinig aan,aan het badderen. Nu vind ze t heerlijk en is niet uit t zwembad weg te krijgen hihi. Dus niks forceren,t komt vanzelf wel joh.
Onze dochter vond baderen ook verschrikkelijk. Nu met 17 weken vind ze het niet erg meer en zelfs fijn ( voor even dat wel) Toen zou ik het ook niet aandurven maar nu zit ik er ook aan te denken. Ik zou als ik jou was nog even wachten het komt vanzelf
Dan zou ik het eerst een keer op eigen initiatief gaan proberen (dus niet in een groep bij babyzwemmen maar gewoon met je partner recreatief) Dan kun je het op je eigen tempo doen en kijken hoe je kindje reageert. In zon groep kun je je al gauw opgelaten voelen als je kindje het op een krijsen zet.
Babyzwemmen is vooral bedoeld om leuk te zijn! Om iets samen te doen met je kindje. Het is geen moeten; niet voor jou en niet voor je zoontje. Als jij er nog niet klaar voor bent en jouw zoontje ook niet echt blij wordt van badderen, dan zou ik het gewoon (nog!) niet doen. Zoek iets om samen te doen waar zowel jij als je zoontje plezier aan beleefd. Er is vast wel iets waar jullie allebei blij van worden!
Mijn zoontje vond badderen ook niks, maar een tummy tub wel! Daarin zitten ze veel meer geborgen, dus ik raad je echt aan om die uit te proberen. Babyzwemmen is echt weer anders, dus ik zou het gewoon proberen. Idd met iemand anders erbij. Er houd er rekening mee dat t wel een heel gedoe is: jezelf afdrogen en aankleden en de baby ook. Mijn zoontje huilde soms dan ook, maar er waren echt meer baby's die dat deden, dus niemand shaamde zich ervoor. Maar als je de eerste keer/keren samen gaat, verloopt het aankleedproces ook sneller natuurlijk.
Als het zwembad zegt dat je met 8 wkn mag kun je gaan, niks moet Hier is het erg laagdrempelig les van 30 min maar houdt een kleintje echt niet vol en ze zijn wel iets gewend met huilende babys. En weten daar ook vaak oplossingen voor, Mss is het een idee dat ook met de zwemjuf te bespreken en mss wat prive lesjes te doen evt
Dat iemand meegaat is wel een goed idee. Onze kleine is nu bijna tien weken dus ik ik begrijp dat het nog niet kan. Misschien is wachten inderdaad beter. Zou ik het badderen gewoon moeten blijven proberen?
Zou qua leeftijd van je kindje nog even wachten tot rond de 12 weken. Dat is ook meest gebruikelijk. Soms doen ze het eerder, maar niet veel. Vaak kan je kosteloos een proeflesje doen. Ga daar dan samen met iemand heen die kan helpen met omkleden etc. Gewoon een keertje proberen en kijken hoe het uitpakt. Je kunt nu niet voorspellen hoe je kindje het zal vinden.
Oei, aan dat aankleedproces had ik nog niet gedacht. Stom he. Kleine man moet ik na het douchen echt goed warm houden met handdoek (hij ligt dan in de wasbak, haha) en dan zelf snel afdrogen en hem dan weer aankleden en dat aankleden (dat gepruts aan zijn lijfje) vindt hij niet prettig. Denk dat het idd beter is om te wachten. Ik ga eens kijken voor een tummy tub. Tot hoe oud kunne ze hierin? Kleine man is nu 60 cm en 5,5 kilo.
Je slaat de spijker op zijn kop met je reactie...ik ben op zoek naar iets om met hem te doen. Ik kan nu alleen wandelen (nog niet zo ver) en het stukje naar het winkelcentrum heb ik ook wel gezien. Ik weet niet zo goed wat ik met hem kan doen. Heb jij tips? Kleine is bijna 10 weken.
Als je wilt babyzwemmen zou ik inderdaad nog een paar weekjes wachten tot je kindje wat ouder is (en minder schrikkerig/huilerig van water of als t ineens koud wordt) en jij wat beter op de been bent Zelf heb ik helemaal nooit babygezwommen dus zie het niet als een verplichting
Wij wachten tot de 2e keer na het vaccineren. Ik heb ook last van paniekaanvallen. Daarom gaan we samen met de kinderen. De vorige keer dacht ik even stoer te zijn om met de oudste alleen te gaan (1,5 jaar). Hier thuis een flinke waterrat. Bleek inmiddels bang voor het grote bad, huilpartijen etc. Dus moeten we nu gaan doorpakken. Wat je kunt doen: - Niet alleen gaan. - Niet gelijk een les maar beginnen met vrijzwemmen in warmer water. Lekker in een rustig hoekje het water in gaan. - Zorgen dat je goed uitgerust eraan begint. - Beginnen met wennen aan het water in het kinderbadje, zonder bandjes etc.
Persoonlijk zou ik nog even wachten. Je kan nog heel lang zwemmen, uk en ik zitten nu samen op peuter zwemmen.
Ik was met ongeveer 9 mnd begonnen, omdat ik de voedingen etc niet kon passen tussen het zwemmen door, maar je kan uiteraard gaan zwemmen als ze kleiner zijn, dat doen genoeg ouders. Aankleden doe ik als volgt (mocht je een keer gaan en de faciliteiten komen overeen): - thuis zelf zwemkleding aan - wandelwagen met maxicosi + bevestiging mee - zelf uitkleden in een groot kleedhok met de wagen naast mij - maxi cosi mee naar zwem gedeelte, hier staan aankleed'kussens' waar ik gebruik van kan maken - baby omkleden - na het zwemmen een handige doek voor jezelf omslaan - baby weer aankleden (daar waar ik hem uitkleed) - baby in maxi cosi - zelf aankleden in de kleedruimte Doe het vooral als je het zelf leuk vindt, maar zoals eerder gezegd: niets moet. Je vroeg wat je nog meer kunt doen. Ik heb vooral heel veel geknuffeld met mijn zoontje op die leeftijd. En veel gewandeld, maar dat doe je al.
Hier bij babyzwemmen hebben ze commodes Als je binnenkomt ligtnje kindje in de mc, jij kleed je dan om. Dan ga je naar de commode met mc en dan kleed je je kindje om. Na het zwemmen, kun je jezelf een badjasmof handdoek om doen. Dan kleed je je kindje aan, doet hem haar in de mc en dan ga je jezelf aankleden. Daarna geef je lekker bv of fv
Ik had het badje op grond staan thuis, heb een badinzet erin en daar ging een grote badhanddoek in dubbel gevouwen toen heerlijke omslag dok en een hydrofiel. Kindje erin hydrfiel tussen benen tegen plassen.... Dan omslagdoek dicht en badhanndoek Dan was ik aan de beurt. Of ik legde baby op commode in omslag doeken had daar mijn badjas en handdoek liggen. ik deed de badjas aan, snel haren in handdoek draaien en dan baby klaarmaken
Hier is ook babyzwemmen pas vanaf 12 weken. 8 weken vind ik nog wat vroeg. Mogen zwemmen heeft trouwens niets met de inentingen te maken, dat staat daar los van. Mijn zoontje heeft ook een hekel aan bad maar daarom wil ik juist met hem gaan babyzwemmen (sta op de wachtlijst). Zodat hij hopelijk op een speelse en leuke manier toch aan water went.
Babyzwemmen met 12 weken vind ik ook nog wat vroeg eigenlijk. Heb het voor het eerst gedaan toen onze kleine meid 5 maanden was en toen had ze er al veel meer aan. Er waren wel een aantal met baby's van 12 weken maar de helft was het bad halverwege al uit omdat die kindjes het helemaal niks vonden. De baby's vanaf een half jaar vonden het allemaal wel leuk. Als je echt wat wil doen met je kleine is babymassage dan een idee?