Veilig zwanger zijn op je werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door BZD, 21 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Dames een vraag:
    Ik zou graag een gesprek met m'n werkgever aangaan over veilig zwanger zijn in mijn huidige baan, hoe eng ik dat ook vind, alleen zou ik graag eerst aan de ARBO arts wat advies willen vragen hoe dit aan te pakken. Ik heb alleen geen idee welk bedrijf dat is. Hoe kom ik daarachter zonder dat aan mijn werkgever te moeten vragen?

Het lange verhaal:
    Tijdens de vorige keer dat ik zwanger was, heb ik een vervelend voorval meegemaakt en een kleine discussie over het feit dat ik me laat op de ochtend ziek had gemeld. Ik was duizilig, lichte verhoging en was aan het dubben om te gaan. We moeten zelf vervanging regelen, voelde me daar heel onprettig bij, vandaar ook tot laatste moment gedubt, toen mijn man zei: je bent zwanger, dat is veel belangrijker, dacht ik, je hebt ook eigenlijk helemaal gelijk.

Daarna is tijdens een gesprek over dit voorval aangegeven dat mijn werkgever vond dat ik in ieder geval op de fiets had moeten stappen om te komen en had moeten wachten tot er vervanging was. Hier was ik het niet mee eens.

Nu ben ik weer zwanger, en heb ik niet het gevoel dat ik er veilig zwanger kan zijn. Stel ik sta wel een keer een ochtend de longen uit mijn lijf te spugen, of ik trek het niet meer einde dag vanwege bandenpijn. Dan krijg ik eerder het idee dat ik me niet aan moet stellen dan dat ze er voor me zijn om het op te lossen.

2. itsaboy1981

itsaboy1981 Actief lid

21 jun 2014
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat ze zo reageren. Helaas heb ik ook te maken met onbegrip/zwangerschapsdiscriminatie op mijn werk.

Je kunt het proberen bespreekbaar te maken met je leidinggevende (op de juiste tijd en plek). Als je dan aangeeft waar je precies mee zit en ook aangeeft dat je een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebt ten opzichte van je werk, maar dat je ook aan jezelf en je ongeboren kind moet denken. Stress is heel slecht voor je kind!

Misschien schuilt er meer achter de eerdere reactie van hem/haar bedoel ik. Ziek is ziek toch? Moet je dan uitleggen dat als je zo misselijk bent dat je dan maar al kotsend naar je werk toe moet? En als je bijv erge bandenpijn hebt of rugpijn dat je dan maar even door moet zetten? Is er iets niet duidelijk voor je baas?

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    groot bedrijf of instelling? Dan kun je via personeelszaken navragen welke bedrijfsarts ze hebben.

op zich hoef je natuurlijk geen tips te vragen, je weet zelf heel goed wat je wil en kan. Zelf vervang regelen, tsja als dat de afspraak is zul je dat moeten doen.
    Je zou met een collega of collega's kunnen afspreken dat als je echt niet kan werken, je hun belt. Al is t maar voor een paar uurtjes en zodra je kan gewoon gaat werken.

Denk dat je gewoon een goed gesprek moet hebben met je leidinggevende en afspraken moet maken waar jullie je beiden in kunnen vinden. Logisch dat hij niet blij is als je je een half uur voor aanvang ziek meldt. Die regels zijn overal lijkt me

4. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Volgens mij hoef je niet zelf vervanging te regelen als je ziek bent..

5. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    wat een gedoe zeg pffff sterkte ermee gelukkig doen ze bij mij op het werk super relax

6. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Natuurlijk is een werkgever niet blij als je je niet tijdig ziek meld. Dat is logisch toch.

Ik snap alleen de term veilig zwanger zijn niet? Loop je gevaar op werk?

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.192
    10.793
    113
    Denk dat ts meer doelt op een klimaat waarin je niet bang hoeft te zijn voor de reacties van anderen.

Ik vind wel dat je de beslissing om wel of niet te gaan werken moet nemen ruim voor je dienst begint. Dus als je om half 9 's ochtends verwacht wordt, uiterlijk 8 uur afmelden, of nog eerder als dat betekent dat er iemand opgeroepen kan worden. Je kan niet tot 10 uur niks laten horen en dan nog eens komen aankakken of afbellen. Daar zouik als werkgever ook boos om worden. Mocht je overdag te ziek blijken om te werken, nouja dan meld je je halverwege de dag ziek.

8. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Nee dat laat afbellen was ook niet handig, ik had t uit lopen stellen tot een uur voor aanvang.
    Maar wat ik bedoel is meer: stel ik heb 's middags ineens veel bandenpijn oid of ik sta 's ochtends wel om 8:45 boven de pot te braken. Dan wil ik graag dat er een soort back-up plan is, dus dat er iemand kan openen of sluiten voor mij(we zijn maar met 2 op een dag in de praktijk). Ik heb nu het idee dat als ik nu zou zeggen: ik trek het niet ik ga, dat ze vinden dat ik me aanstel en dat er geen opvang is. Met als gevolg dat ik mezelf voorbij loop omdat ik mijn 2 naaste collega's niet wil belasten.

Deel Deze Pagina