Draagzak/draagdoek

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ikke20, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Ik zou graag wat advies willen voor een draagzak. Op dit moment heb ik een minimonkey te leen, maar ik kan het er helemaal niet mee worden. Nu wil ik graag een andere. Ik zit te denken aan een draagdoek van bijvoorbeeld draagdoek.nl. Maar wie heeft daar ervaring mee? Zo'n draagzak kan volgens mij nog niet, want mijn kereltje is nog maar zes weken oud. En ik heb ook begrepen dat deze niet altijd even goed zijn voor het ruggetje van een baby. Dus graag jullie ervaringen! Alvast bedankt!

Groetjes Mariska

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Als je niet tegen het knopen op ziet, zou ik absoluut voor een draagdoek gaan.

Persoonlijk zou ik eerder een geweven nemen dan een rekbare, omdat je die gewoon veel langer (tot 25 kilo) kan gebruiken, zonder dat 'ie door gaat hangen.
    Geweven draagdoeken heb je bijv. van de merken Hoppediz, Girasol, Didymos, Ellevil, Ellaroo en Neóbulle. Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn toch wel de bekendste merken.

Een draagdoek.nl is ook een goede doek hoor, maar dat is dus een rekbare. Die kan je maar tot een maand of 6 gebruiken, omdat die daarna door gaat hangen, juist omdat 'ie rekbaar is.

3. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Dank je wel voor je reactie! Ik heb ook een voorkeur voor een draagdoek. Ik heb gisteren ook een draagzak gekregen en daar mag de kleine vanaf 6 weken in, maar ik heb toch het idee dat het wel heel veel vraagt van zijn rug.
    Ik hoop dat er misschien nog meer reacties komen. Ik ben ook benieuwd naar mensen die wel een draagzak gebruiken. Alvast bedankt!

Groetjes Mariska

4. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ik heb ze allebei. een binana draagdoek die je moet knopen en een baby bjorn active draagzak.

ik had nooit gedacht dat ik zon draagdoek fijn zou vinden maar vind het echt super. heb me over laten halen door paar dragers op het forum hier en nog geen dag spijt van gehad.

knopen had ik echt zo door en vanaf de geboorte gebruikt. mijn mannetje vond het heerlijk! hij kwam erg moeilijk in slaap en droeg hem uren per dag. in de draagdoek sliep hij gelijk. de binana is een rekbare draagdoek van soort bamboestof, erg fijn. enige wat ik nog een beetje door moet krijgen is hoe strak je hem moet doen want de ene keer zit hij beter dan de andere keer.

toen ik kyan voor het eerst in de draagzak had wist ik al meteen dat dat hem niet ging worden. hij zette het gelijk op een krijsen maar zodra je ging lopen werd hij wel stil. in vergelijking met zon draagdoek hing hij er veel minder comfortabel in en in de babybjorn had hij het ook minder op zn gemak dan in de draagdoek. nu heeft dat waarschijnlijk ook te maken met zn leeftijd dat hij er nog niet helemaal goed in zit maar toch.

ik verkies de draagdoek echt boven een draagzak. baby bjorn gebruik ik eignelijk alleen maar als ik even snel de hond uit wil laten en geen zin heb om te knopen, maar verder gebruik ik hem eigenlijk niet. gelukkig tweedehands gekocht! vind het ook volstrekt onverantwoord om hele kleine kindjes erin te dragen, veel te belastend voor de heupjes en ook het hoofdje moeten ze goed overeind weten te houden voor je ze in zon draagzak moet dragen. mijn kleintje is nu bijna 3 maanden en echt behoorlijk aan de maat maar vind hem toch nog te jong ervoor. dat gezwalk met die nek af en toe, en slapen is echt niet comfortabel.

koop echt een draagdoek weet zeker dat het je zal bevallen. ze vinden het echt heerlijk hoor. succes ermee

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wij hebben een babybjorn en die vond ik in het begin wel fijn. Maar mijn zoontje werd al snel een stuk zwaarder waardoor ik het dragen met de babybjorn nu echt zwaar vind. Ik krijg al snel, binnen 5 minuten zelfs al, last van mijn schouders! Ik heb nu een ringsling waarmee ik hem op de heupen kan dragen zonder al te ingewikkelde knopen en dat vind ik al zoveel fijner. Voor de lange stukken (en wanneer ik de kinderwagen niet wil gebruiken) of gewoon voor de variatie heb ik een draagdoek besteld. Nog niet uitgeprobeerd dus, maar de verhalen hebben me uiteindelijk toch wel enthousiast gemaakt. Ik heb het in het hele begin, toen hij 1 week oud was, geprobeerd die draagdoek. Met de draagdoek van een nichtje, maar toen wilde het niet helemaal. Ik had geen handleiding, ook mijn nichtje niet in de buurt ;) en het lukte gewoon niet. En omdat ik die babybjorn toch had liggen, heb ik het direct weer opgegeven. Maar ik heb er nu weer goede zin in :) Ook doordat die geweven doeken zo vreselijk mooi en hebberig zijn ;)

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik heb een babybjorn active gebruikt bij mijn dochtertje. Maar kreeg snel last van mijn rug en nek en kon ook niet met mijn dochtertje gaan zitten als ze in slaap was gevallen. Nu had ik een draagdoek van draagdoek.nl besteld. Die leek me erg fijn. Ik was aan het werk in een kraamgezin die ook graag een doek wilde proberen. Ik heb hem meegenomen en zij hebben hem meteen over gekocht. Nu moet ik dus zelf weer een nieuwe bestellen. Met een kleintje van pond droeg het in ieder geval heerlijk. Je voelt het niet en de klein viel meteen in slaap.

Nog 1 vraagje voor de daagdoek dragers onder ons. Ik kreeg het niet voor elkaar de doek lekker strak te knopen. Als ik hem te strak om mijn middel deed en de banden bij je schouder ook strak trekt schoot hij in mijn rug omhoog. Doe ik wat verkeerd ?

7. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Hier de eerste 4 maanden de doek van draagdoek.nl gebruikt, beviel erg goed.
    Daarna werd het toch wat zwaar en ook te warm (warme stof en 3 lagen om je kindje), met het mooie weer.
    Daarna niet rekbare doek gekocht (Ellaroo), deze was veel dunner, niet zo warm, je kunt hem zo knopen dat er maar een laag om je kindje zit, en ik vond het een stuk minder zwaar omdat hij niet gaat doorhangen.

8. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    je moet eens even kijken in het boek baby-gami

daarin staan verschillende manieren van hoe je een draagdoek kunt gebruiken bij kinderen en baby's van verschillende leeftijden.
    ook staan er hele leuke voorbeelden in voor inbakeren.
    toen ik dit boekje doorbladerde was ik meteen verkocht! ik wil straks z'on leuk gekleurde draagdoek die je zelf kunt knopen.

9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Toch staan er in het baby-gami boek ook "foute" (lees: niet ergonomische) knoopmanieren! En ook inbakeren is niet altijd even goed...

misschien kan je beter eens op www. dragen-en-voeden.nl kijken

10. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik heb gisteren een nieuwe draagdoek besteld. Bij een jaarabonnement op ouders van nu krijg je een by kay draagdoek (van draagdoek.nl) gratis. Via zester. Mischien een idee voor jullie ?

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb 2 weken geleden een draagdoek van Hoppediz binnen gekregen. Ik heb een "das leichte", wat betekend dat het een vrij koele, lichte stof is. Het is een geweven doek, dus niet rekbaar, maar het is absoluut niet stug (wat ik had gedacht).

Ik heb 'em nog niet gebruikt, maar Hoppediz is absoluut aan te raden! De doeken zijn niet duur (vanaf 55 euro) en voelt gewoon degelijk en stevig aan. Ook krijg je er een heel goed boek bij met allerlei draagmanieren, en ook waarom je je baby op bepaalde manieren juist niet moet dragen. Ik begrijp na het lezen van het boek al aardig hoe het dragen werkt en nu is het alleen nog wachten op de baby...

Wij hebben de draagdoek trouwens voornamelijk voor het reizen in het OV (internationale trein e.d.). Op die manier hebben ik en mijn man allebei onze handen vrij voor tassen en de (ingeklapte) kinderwagen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.097
    3.879
    113
    Hier dus een baby die de draagdoek echt niets vindt, hoe je hem ook neerlegt, hij wordt me toch driftig. Ik heb ook een Babybjorn active, voor mijn dochtertje veel gebruikt, ik wacht er nog even mee bij mijn zoontje, vind hem er nu nog te jong voor.

13. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.097
    3.879
    113
    Ik zal het eens proberen, ik wist niet dat die houden al mocht. Hij heeft het ook zo snel warm (is nogal een joekel, 9,5 pond bij de geboorte, dus genoeg reserve ;)), misschien dat hij daarom niet zo graag in de draagdoek zit.

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jo: een kindje mag vanaf dag 1 rechtop in een draagdoek.

Over verschilt tussen draagdoek en draagzak:
    “Ik hoor vaak dat een draagDOEK beter is voor de rug van je baby dan een draagZAK. Is een draagZAK nu werkelijk zo erg?”

Een draagzak zoals de Babybjörn, Kipling, Chicco, en al die voorgevormde rigiede buikdragers is eigenlijk - ongeacht wat er op de verpakking of de gebruiksaanwijzing staat, of ongeacht welke nieuwe laatste snufjes er aan de draagzak zijn toegevoegd - ongeschikt voor jonge baby's, omdat ze door het rigiede materiaal waaruit ze gemaakt zijn een natuurlijke bolling van de wervelkolom (totaalkyfose) niet mogelijk maken, en omdat het lichaampje niet voldoende ondersteund wordt.
    Het gevaar op heupluxatie is in een draagzak veel groter omdat de beentjes weinig gespreid zitten en de steun niet tot in de knieholtes gaat. Het hele gewicht van de beentjes hangt dus in een niet-correcte houding te bengelen aan de kop van het bovenbeengewricht waardoor die makkelijker uit de pan van de heup kan schieten.
    Het kind in de draagzak wordt dus zeker niet in “kikkerhouding” (= de anatomisch perfecte houding voor een baby: bolle rug, knietjes geplooid opgetrokken, beentjes 90 - 100° gespreid) gedragen, maar eerder in een “parachutistenhouding”: het enige punt waarop al het gewicht terechtkomt is het kruis van de baby: het lichaampje hangt vrij recht (en met een holle rug!) boven en in het verlengde van dat kruis, zodat alle gewicht recht naar beneden op dat onderste deel van de wervelkolom en het bekkentje terechtkomt, en het gewicht van de beentjes veroorzaakt nog meer stress op de gewrichtjes van het bekken van de baby.
    Ter vergelijking: In een draagdoek kan de stof worden opengetrokken van knieplooi tot knieplooi en kan het rugje doorbollen door de soepelheid van de stof. Hierdoor is de kikkerhouding wel mogelijk. Een baby in een draagdoek mag dus in principe 24/7 gedragen worden.
    Iedere stap die de drager maakt wordt bij een draagzak op een heel kleine oppervlakte (bekken) van de baby geïncasseerd. Dus de normale schokken bij het bewegen en stappen met een kind in een draagsysteem worden niet over het gehele lichaam van de baby verdeeld.
    Bij een draagdoek worden de schokken over het gehele lijfje opgevangen, in een correcte houding, gedempt door de veerkrachtigheid van de stof. Een baby in een draagdoek wordt niet blootgesteld aan gevaarlijke schokken, ook niet wanneer je veel beweegt.
    De meeste osteopaten met draagdoekervaring zijn om bovengenoemde redenen bvb niet te spreken over draagzakken en stellen dat deze een nefaste invloed kunnen hebben op KISS-problemen. Kinderfysiotherapeuten zeggen dat het gebruik van een draagzak een nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van de gewrichten en de wervelkolom en het bekken.
    (Kinder)fysiotherapeuten en pediaters hebben daarentegen ontdekt dat het gebruik van de draagdoek juist een zeer gunstig effect heeft op de hele lichamelijke ontwikkeling. Door de ideale houding ontstaat er een zeer gelijkmatige druk in de gewrichten waardoor het zachte kraakbeen makkelijker kan verharden, hetgeen nodig is om te kunnen leren zitten, staan,...
    Door de bewegingen in de draagdoek worden spiersamentrekkingen uitgelokt die de balans van het kind versterken. Zo kunnen evenwichtsgevoel, hoofdstabiliteit en rompstabiliteit goed gestimuleerd worden en zich optimaal ontwikkelen.
    Aan de leeftijd waarop het niet meer zo nefast zou zijn voor de ontwikkeling van de rug en het bekken van het kindje, omdat de wervelkolom van het kind al een meer volwassen vorm heeft aangenomen, (holling thv de nek, bolling thv de thoracale wervels en holling thv de lendenwervels), is het kind VEEL te zwaar en te groot om nog te kunnen dragen in een draagzak, want het kind is dan al vaak meer dan een jaar oud!
    Andere nadelen: Een draagzak is duurder en minder milieuvriendelijk geproduceerd, er is minder lichaamscontact tussen baby en drager, je hebt minder draagmogelijkheden, het is minder compact en dus minder makkelijk op te bergen, het is onveiliger (slechts één sluitsysteempje moet het laten afweten en de zak klapt helemaal open), en borstvoeding geven in zo'n draagzak is bijna onmogelijk.
    In een draagzak gedragen worden is bovendien ook voor de baby niet comfortabel en erg vermoeiend, hoewel de baby natuurlijk ook gewoon blij is zo dicht bij mama, wat zou kunnen verklaren waarom er nog baby's zijn die wel graag in de draagzak zitten. ;)
    Een baby die vaak in zo'n draagzak heeft gehangen heeft meer kans op latere rugklachten. (scolioses, lordoses,..) En een drager die enkel dit niet-ergonomische systeem gebruikt zal het dragen niet zo lang volhouden of zelfs rug- en schouderklachten kunnen ontwikkelen. De beentjes van de baby zitten in een draagzak niet om je middel maar hangen recht naar beneden, waardoor het zwaartepunt van je baby een stuk verder en lager van je eigen lichaam afhangt, en dat is absoluut niet bevorderlijk voor ergonomisch dragen. De schouderbanden van zo'n draagzak zijn ook gewoon veel te smal en te stug om het gewicht echt over je lichaam te kunnen spreiden, dus van rugvriendelijk dragen is eigenlijk sowieso geen sprake.
    Wat draagzakfabricanten ook mogen beweren, draagzakken zijn NIET ergonomisch. Noch voor de drager, noch voor het kind.

Bron: Doekentheek - FAQ

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

En het boek baby gami. Vreselijk wat een fout knopen staan daar in ! Meeste doeken hebben wel een boekje erbij met goede knopen. Of kijken anders eens op youtube voor goede knopen. Eva heeft goede filmpjes, zoek op youtube maar eens op: eva draagdoek. En je krijgt een hele boel filmpjes met goede knopen.

17. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Vraagje..
    En een Manduca dan??? Want dat is officieel toch ook een draagzak? Of valt die onder een draagdoek..??

18. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Die valt onder de ergonomische dragers.... net zoals de ergo carrier, de beco, en de bondolino... de heupjes zitten in deze dragers gespreid en goed gevormd ;)

19. Tese

Tese Niet meer actief

Ik ga met een baby van 9 maanden vliegen en nu dacht ik dat het wel lekker zou zijn als hij kan slapen tijdens de vlucht in een draagzak. Maar als ik er 1 koop weten jullie dan een lighouding voor een 9 maanden oud kind?

20. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Mijn zoontje is 8,5 maand en slaapt bij me wel in de draagdoek, gewoon rechtop... maar eigenlijk nooit als ik zit (behalve in de bus omdat dat zo wiebelt)

Deel Deze Pagina