Dag dames Onze kleine man heeft een oorontsteking opgelopen. Nu moeten we hem 5 dagen oordruppels en neusdruppeltjes geven. Nu vroeg ik me af hoe je bij een baby weet of dat allemaal geholpen heeft en de oorontsteking dus over is? Hij kan het namelijk nog niet zeggen Moet ik dan terug naar de dokter gaan na die 5 dagen of mag ik er zomaar vanuit gaan dat het terug over is? Dankjewel voor het meedenken.
Heeft hij ook koorts? Slaapt hij slecht? Is hij huilerig? Want dat zou je dan als indicatie kunnen nemen. Als die klachten verbeteren/verdwijnen, is de ontsteking in de meeste gevallen ook voorbij.
Vaak zitten ze ook vaak aan de oren te frummelen als ze er last van hebben. Als je ziet dat symptomen niet afnemen kan je nog eens laten checken of het allemaal goed gaat. Een lichte oorontsteking moet vaak vanzelf genezen.
Geen koorts. Slaapt wel slecht (ongeveer om de 3 uur wakker - van het hoesten?) en huilt soms. Voor de rest is hij een vrolijke baby. Komt niet aan zijn oortjes maar vind het echt niet leuk als z'n rompertje of trui over zijn hoofdje moet. Ik vind het soms echt moeilijk om te weten wat er scheelt. Kon hij maar al praten
Even achter en voor het oor drukken (zachte plek). Niet te zacht. Meestal als ze oorpijn hebben reageren ze hier wel op en weet je genoeg.
Je merkt ook aan een kleine baby wel of het verbetert: vrolijker, beter slapen, beter drinken, minder huilerig/hangerig... Als je dat niet merkt en het blijft algehele malaise, dan dus even terug naar de huisarts.