In het laatste bezoek aan het consultatiebureau woog Cristiano 8700 gram. De keren daarvoor was hij 8500 en 8100. Volgens de curve wijkt hij steeds meer van zijn eigen lijn. Hij groeit dus niet goed. 'Laat de huisarts ernaar kijken'. Huisarts heeft ons doorverwezen naar het ziekenhuis. Vandaag konden we er terecht. De arts heeft naar de groeicurve gekeken en kwam al heel gauw tot de conclusie dat Cris waarschijnlijk allergisch is voor gluten. Aangezien hij vanaf 6 maanden eigenlijk minder hard is gaan groeien. Maar ze wilde niet op de zaken vooruit lopen en onderzoeken was uiteraard ook nodig. Dus bloedgeprikt en over 2 weken krijgen we telefonisch uitslag. Maar ja, hij heeft geen opgezet buikje, of platte billetjes (wat ook een symptoon blijkt te zijn) verder is hij nooit echt ziek en geeft hij zelden over. Hij eet alles prima. Dus heel gek dat hij dan ook niet hard groeit. Hij is ontzettend actief. Thuis stopt hij niet behalve als hij echt heel moe is. hij is een heel vrolijk kindje... Des te meer het verdriet bij mij. Ik maak mijn nachtmerrie van toen ik ingeleid moest worden opnieuw mee maar nu met mijn kindje van ander half... ik ben zo bang dat mijn kindje ernstig ziek is.. ik moest ook steeds huilen... Ze stelde me soort van gerust met dat hij niet ernstig ziek is maar dat het wel nodig is om te kijken naar wat hij precies heeft. Wat ik uiteraard snap en ook graag wil weten... Maar mijn kindje oogt altijd zo gezond... en dan nu dit... Heeft iemand hier ook een te licht kindje? waar deze onderzoeken ook gedaan zijn?
ik wil je even sterkte wensen en een dikke knuffel. Volgens mij zijn er hier meer mensen waarbij het kindje niet goed groeit. Volgens mij is er een topic over. groetjes kim
Hey meis,heel veel sterkte en suc6 met de onderzoeken,hier een meisje dat zo maar eens af bleef vallen opeens niet meer wou eten,heeft hiervoor in het zh gelegen met sonde in. Ze is nu ook te licht,ze zijn er nog niet 8ter waarom ze zoveel af was gevallen. En waarom ze ineens de fles weigerde,ze had ook geen plas en poepluiers meer. Nu na 3 weken gaat het weer goed met aankomen maar word ook te licht bevonden door het cb. Hoop dat je mannetje geen allergie heeft.
Ach lieve meid wat naar nou ik duim voor je dat ze er snel achterkomen wat er met je mannetje is, dat het niet ernstig is, en dat ze hem snel kunnen helpen. Heel veel sterkte, knuffel van Rus05
Dank je wel voor jullie steun.. Ik zit hier nu gewoon te huilen. Ik wil mij geen zorgen maken zeker als ik denk aan hoe vrolijk en klein en soms ontzettend irritant Cris kan zijn. Het kan toch nooit een ongezond kindje zijn, denk ik dan... Waarom laat hij dat dan toch niet zien.. Ik noem hem altijd aapje omdat hij overal op klimt en non stop actief is. Springen en doen, vallen en opstaan. En hoe braaf hij dan is bij de dokter, dat ze zelfs zo onder de indruk zijn... Hij blijft keurig zitten en laat alles maar over zich heen komen. zo beheerst... En straks te bedenken dat hij zijn leven lang aangepaste voeding moet krijgen... Ik moet niet verkeerd denken maar ik kan er niets aandoen. Het spookt maar in mijn hoofd en ik kan er moeilijk over praten zonder dat ik bijna moet huilen. Het kan nooit niets zijn.. hij komt bijna geen gram aan en hij eet goed. ik zou graag idd van de artsen willen horen dat hij te actief is en daarom zelf verbrandt, maar daar was totaal geen sprake van. zijn groeilijn moet daardoor niet afwijken en dat doet het wel.
Heel veel sterkte meid. Neefje van nu 5 jaar is ook klein en licht voor zijn leeftijd. Heeft van baby af aan allerlei onderzoeken gehad. Er is nooit iets gevonden.
Heel veel sterkte. Kan me goed voorstellen dat je je het niet kan voorstellen. Vooral ook omdat hij niet ziek oogt. Hopenlijk valt het allemaal mee.
Sterkte meid! Dennis groeide de eerste 6 maanden juist heel langzaam, rond de 6 maanden boog zijn curve zelfs af naar beneden de onderste lijn... Ik gaf 8 maanden borstvoeding dus heb heel wat getwijfeld aan mezelf en gedacht dat er iets anders aan de hand moest zijn. Toen we gingen bijvoeden kreeg ie ineens een groeispurt van heb ik jou daar en haalde hij alle schade weer in! Ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar het kan ook eventjes een fase zijn hoor, haal je niet gelijk rare dingen in je hoofd. Een vriendin van me heeft coeliakie (glutenallergie) en zij is verschrikkelijk ziek als ze ook maar een kruimeltje gluten binnenkrijgt, dus het lijkt me sterk als je zoontje dit heeft hoor! Dat merk je echt wel aan m, zijn ontlasting, harde buik, constant misselijk... Er wordt nu bij je zoontje verder naar gekeken, hou je daar aan vast. Waarschijnlijk, als ie al een aandoening heeft is er dan ook heel goed iets aan te doen.
Hier ook kleine kindjes, die van ons nog redelijk normaal (gewichtscurve zit 1pt onder lengtecurve), maar neefjes en nichtjes zijn allemaal aan de magere kant. Zo'n dip kan ook normaal zijn hoor, hebben ze hier vaak in de winter (T is zelfs afgevallen). Maar goed, ik ben geen arts... Sterkte met de onderzoeken, hopelijk allemaal vals alarm.
Laat je niet gek maken! Want dat gaat heel makkelijk als je in het medische circuit terecht komt. Je mama-instinkt is zóóó belangrijk. Als jij het idee hebt dat je kindje gezond en vrolijk is, zou ik me nu in ieder geval nog geen zorgen maken. Toen Timo was geboren, had hij een infectie die werd behandeld met antibiotica. Hij moest een week in het ziekenhuis blijven. Hij bleek erg te transpireren als hij huilde en kon dan ook erg driftig worden. Dat was niet normaal voor een pasgeboren baby en daarom moest hij allerlei onderzoeken ondergaan. Voor een overactieve schildklier, tumor in zijn niertjes, hersenbloeding. Wij hebben een verschrikkelijke eerste week gehad, maar hebben wel steeds het gevoel gehad dat er niets aan de hand was met Timo. Maar toch onderzoek na onderzoek... Uiteindelijk stopten de driftbuien en het transpireren acuut op het moment dat de antibiotica stopte. Het bleken dus bijwerkingen te zijn en er was - op de infectie na - niets aan de hand met ons mannetje. Daarom: laat je niet gek maken maar vertrouw op je eigen gevoel!
Naar dat je zo in onzekerheid zit over je mannetje. Ik vind het wel goed van het cb dat ze je op tijd doorsturen, en het goede nieuws is dat hij nog wel groeit. Pin je niet te veel vast op symptomen, dat zegt niet alles. Dus nog even afwachten. Ik heb in een studentenhuis gewoond met iemand die coeliakie heeft, en ja het is een dieet maar zij at gewoon met de pot mee, in enigszins aangepaste vorm. Als je een beetje kan koken kom je een heel eind en er is nog genoeg wat je wel mag. Daarbij zijn er steeds meer glutenvrije producten verkrijgbaar en ook restaurants houden er rekening mee. Tuurlijk, het is niet leuk maar er is prima mee te leven. Veel sterkte en hopelijk ben je snel uit je onzekerheid.
Ik wil je een knuffel geven en heel veel sterkte wensen voor de komende tijd. Het is niet niks als je kindje niet goed groeit. Mijn jongste (11 maart 1 jaar geworden) groeit ook niet goed. Allerlei testen en na 2 maanden in het ziekenhuis te hebben gelegen zijn ze er nog niet achter waarom niet. Wel heeft hij een erg laag ijzergehalte. In het begin wilde hij niet eten maar sinds hij thuis is bunkert hij en nog groeit hij niet goed. Uit alle testen blijkt dat het een heel gezond kind is en ze denken dat hij erg snel zijn voeding verbrand. Hij zit dan ook nooit stil en is altijd aan het kruipen en ontdekken. Wel krijgt hij sinds januari extra voeding via een sonde en dit zorgt ervoor dat hij in elk geval niet kan afvallen. Mocht er uit de testen toch iets naar voren komen dan kan dit ook een opluchting zijn, je weet dan WAT het is en wat er aan gedaan kan worden. Dat is altijd beter dan de onzekerheid, niet weten wat er aan de hand is. Je afvragen of je iets 'fout' doet. Ik duim voor je dan je snel iets meer te weten komt waardoor je kindje weer lekker gaat groeien. Groetjes, Janine
He meid, Knap dat de huisarts dat zo snel kan "zien" . Ik zou je niet direct heel veel zorgen maken. Als hij allergisch is, of als er iets anders aan de hand is, is het goed dat het onderzocht wordt. Maar hij ontwikkelt zich goed, is vrolijk en energiek, ik denk dat je moedergevoel dat hij een gezond kind is je niet in de steek laat hoor! Bewegen en je ontwikkelen kost ook erg veel energie. Ik kan niet zo beoordelen of het wel of niet zorgwekkend is hoe hij groeit, maar ik zou gewoon rustig door blijven ademen en leven en genieten van je knul, en natuurlijk de onderzoeken en adviezen ondergaan en zien of er iets uitkomt dat je dan kunt verhelpen. Verder, hoe lang is hij? Groeit hij in de lengte wel nog op zijn eigen lijntje? Eet hij goed in jouw ogen? Hoe is jullie postuur? Sterkte!
Wij hadden hetzelfde met Ties. Hij kwam helemaal niet meer aan, groeide slecht en de ha zei ook gluten. Bloed laten prikken maar geen allergie! Kort daarna kwam hij ineens een kilo aan terwijl hij al 10 maanden niks was aangekomen. Maak je nog niet te druk, het komt vast goed! *knuf*
hmm zoontje van vrienden van ons.. is ook allergisch voor gluten en dat leek ook altijd een prima gezond jongetje wat enkel niet zo hard groeide en inmiddels is hij 11.. leuke jongen, prima op lengte inmiddels. lekker bijdehand en eet dolgraag bij ons want wij zorgen gewoon voor glutenvrije koek en eten 's avonds gewoon iets normaals. alleen tja.. hij eet nog steeds niks met gluten. maar ziek is hij niet hoor.. gewoon prima gezond mannetje. geen gluten is een hoop werk.. (vooral omdat een paar broodkruimels genoeg kan zijn voor een maag die flink van slag is.. ) en het is lastig als je op visite gaat of naar een feestje mag. maar onoverkomelijk echt niet hoor! veel succes met wachten... ik ben bang dat je 2 hele lange weken tegemoed gaat maar kop op! het komt wel goed met je manneke. zelfs als hij allergisch is voor gluten dus.
Hey hey. Hier ook een jochie die al vanaf z'n geboorte onder de middel lijn zit/zat qua gewicht en lengte. Maar hij volgde altijd netjes zijn lijn. Tot na ong. een half jaar. Hij was flink in de lengte geschoten maar zijn gewicht was niet zo hard gegaan. Dus ook een curve naar beneden. Ik maakte me ook in de eerste instantie zorgen,want je hoort toch liever dat je kindje goed groeit. Ons cb vertelde mij niet al teveel zorgen te maken. Hij oogde namelijk heel gezond,vrolijk en boven al hij is/was ook heel bewegenlijk. En idd 2 maanden erna was zijn lengte weer iet wat gestagneerd en dit maal was zijn gewicht omhoog geschoten. Hoop voor jullie dat dit ook bij jullie zo gaat gebeuren. En wil je bij deze heel veel sccs en sterkte wensen.
Hallo allemaal, Thanks voor jullie lieve reacties. Het is inderdaad even afwachten wat de kinderarts zal zeggen. Ik heb haar bewust mijn vriend zijn telefoonnummer gegeven zodat zij hem kan bellen. Meestal begrijp er helemaal niets van en zeker niet als mijn hart staat te knallen van de zenuwen. Ik hoop inderdaad niet dat hij allergisch is voor gluten. Hopelijk is het gewoon zijn bouw en groeit hij op zijn manier. Ik hoorde gisteren van mijn zus dat haar dochter met 18 maanden 8500 gr was. Dus nog kleiner. Maar bij haar was er geen reden om door te verwijzen omdat haar lijn netjes binnen bleef. De arts zei ook van, als hij 8700 gr woog en de lijn netjes zijn weg volgde dan was er niets aan de hand. Maar helaas... Ik vind het wel fijn dat ze ernaar kijken en het allemaal serieus nemen. Ik hoor wel vaker van mensen dat het drie bezoeken duurt voor ze een doorverwijzing krijgen bij wijze van spreken. Wat dat betreft ben ik te spreken over mijn CB, HA en Kinderarts (SFG). Het zullen zeker twee lange weken worden. En ik duim voor crisje dat hij geen glutenallergie heeft. In mijn familie komt dat niet voor en bij E. ook niet.. Gelukkig.
heel veel sterkte lieverd,ik weet jammer genoeg wat het is om je zoveel zorgen te maken over een kindje. dikke knuffel voor jou groetjes
Herkenbaar die onzekerheid. Mijn zoon heeft coeliakie en mag dus geen gluten eten. Tot zijn 3e nergens last van gehad, behalve af en toe klagen over buikpijn en heel slecht brood eten. Toen bij toeval(hij moest op een aantal andere allergieen getest worden omdat zijn vader erg allergisch is) er achter gekomen dat hij een positieve bloedtest voor coeliakie had.(een negatieve bloedtest zegt helaas niets bij coeliakie) Daarna is er een darm biopt genomen. Daar bleek dat hij dus inderdaad coeliakie heeft. Hij had geen bolle buik, geen diarree en andere van de klassieke symptomen. Afwijkende groeicurves(achteraf gezien had hij dat wel, zeker vanaf zijn 3e jaar)zijn typerend voor kindjes met coeliakie, voornamelijk de lengtegroei) Ik vind het dieet goed te doen, hij eet nu 1,5 jaar glutenvrij en zit duidelijk lekkerder in zijn vel(en toch was hij al zo'n vrolijke frans!) Als hij nu wel gluten binnen krijgt is hij binnen anderhalf uur ziek. Ik zou de bloedtest afwachten. En pas als je iets weet er naar gaan handelen. succes meid! Komt vast goed! ps. bij ons in de familie komt het ook niet voor, nu blijkt wel dat manlief drager van het gen is.