Boekhoudkundig vraagje

Discussion in 'De lounge' started by bolkje, Sep 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik hoop dat er iemand is die hier iets vanaf weet ;)

Mijn man heeft een contract voor 36 uur in de week. In de even weken werkt hij er dan 40 en in de oneven weken 32.... Hij is de om de week een dagje vrij.

Nu heeft hij een week vakantie gepland in een week dat hij 32 uur werkt, dus hij had 4 dagen vrij genomen (32 uur). Maar nu zegt de boekhouder dat ze dan tóch 36 uur moeten schrijven aan vakantie-uren.

Voor mij voelt dat niet eerlijk, omdat hij dan dus de ene week 40 uur werkt en de andere week 36 vakantie-uren moet inleveren...

Het schijnt een boekhoudkundig iets te zijn, maar ik vind het gewoon ordinair vakantie-uren afpikken van werknemers. En vraag me af of dit wel mag op deze manier??

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Lijkt mij niet kloppen. Ik doe ook de loonadministratie bij het bedrijf waar ik werk. En als er mensen vrij nemen in de week dat ze normaal gesproken 32 uur werken, nemenze dus 32 uur op en niet meer of minder

3. souries

souries Fanatiek lid

Sep 5, 2011
    2,578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als ik je man was zou ik die week erna alleen 's morgens komen

4. moradora

moradora Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    1,310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    lijkt mij vrij normaal. Hij heeft een contract voor 36 uur pw. daarop gebaseerd krijgt hij zijn vakantie uren berekend (dus 36 uur pw keer zoveel weken) logisch dat hij dan ook 36 uur moet opnemen.

kan hij daarna dan niet 2x 32 uur werken? hij moet natuurlijk wel aan zijn contracturen komen.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik denk dat het ook boekhoudkundig ook wel klopt hoor. zijn contract is 36 uur.
    Ik denk dat als hij vrij had genomen in de week dat hij 40 uur werkt, en de boekhouding had dan 36 uur vakantie geschreven dat je minder zou klagen ...;) Of vind je dan dat hij 40 uur had moeten opnemen?

6. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Lijkt mij dat ze inderdaad alleen de uren die hij niet werkt mag rekenen. Als hij in de week dat hij 40 uur werkt een week vrij neemt, rekenen ze dan ook gewoon 36 uur? Dan zou ik dat mooi doen ;)

Ik denk dat zij het gewoon heel zwart/wit zien, je man heeft een contract voor 36 uur per week dus als hij vrij vraagt moet dat ook voor 36 uur per week.. Maar das natuurlijk onzin want dat zou dan gewoon betekenen dat hij dan de week erop nog 4 uur 'over' heeft..

7. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Ja dat klopt natuurlijk ook wel, maar hij vraagt maar 32 uur vrij, daarin zit het probleem, denk ik, als jij een halve dag naar de tandarts moet dan kom je de overige 4 uur toch ook niet voor niks werken omdat zij dat als een hele dag rekenen?

8. Da's dus precies wat mijn man ook zegt... Dan neemt ie voortaan wel vrij in de weken dat ie 40 uur moet werken.... ;)

Maar idd, Strijkkraal, ik zou liever willen dat ze gewoon 40 uur afhalen als ie die week 40 moest werken en 32 als ie 32 moest werken. Want nu wordt het héél ingewikkeld...

Als hij 1 dag vrij-neemt in zijn week van 40 uur wordt het namelijk wél gewoon als 8 uur vakantie-uren geregistreerd en dan werkt ie er dus 32 + 8 vakantie-uren = 40 uur....

Ik vind het gewoon een heel vreemd verhaal allemaal en in mijn ogen klopt het niet.

9. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    3,643
    0
    0
    Gelderland
    Dit dus! Hij zou óf 32 óf 40 uren werken, maar zijn contract bepaald dat hij 36 uren werkt. Dus wordt dit een week later toch weer gecompenseerd?

10. Nee, dat wordt het dus niet, in dit geval.... Hij zou elke twee weken 2x36 uur moeten werken, dus 72 uur....

Nu is het zo:
    Ene week werkt hij 40 uur
    De tweede week heeft hij vrij gevraagd, en moet daarom 36 vakantie-uren inleveren.

40+36=76, dus hij 4 uur teveel.... Dus óf ze moeten minder vakantie-uren afhalen, óf ze moeten hem inderdaad in zijn uren compenseren.

Maar op zijn werk zeggen ze dus: nou, volgende keer neem je misschien een keer vrij in een week dat je 40 uur werkt... dan trekt dat zichzelf wel weer recht...

Maar voor hetzelfde geld neemt hij helemaal geen vrij meer, of alleen nog losse dagen...

In mijn ogen stinkt dit zaakje gewoon keihard, ik heb er alleen geen bewijs voor ;)

11. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    3,643
    0
    0
    Gelderland
    Ik vind het lastig uit te leggen, maar hij heeft toch gewoon een contract voor 36 uur! Hij werkt er 'maar' 32. Dan zou hij zijn baas toch (voor die week) dubbelop naaien, hij schrijft maar 32 vakantieuren (terwijl hij toch een contract heeft voor 36 uur) en hij werkt die overige 4 uur ook niet.
    In de week dat hij 40 uur werkt (en vakantie heeft bijv.) moeten en mogen ze ook maar 36 uur schrijven! En dan heeft hij het voordeel, want hij heeft 40 uur vrij, maar hij hoeft er maar 36 te schrijven! Het is net welke kant je voordeel op is.
    Als hij een losse dag neemt, moet hij geen 8 uur schrijven, maar 7,2 uur, zo simpel is het :D, zowel in de 32- urige als in de 40-urige werkweek!

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik snap het ff niet (dit is een hersenbreker ;)). Die "week-op-week-af" constructie,is dat zelf zo gegroeid of ook echt contractueel vastgelegd?

In feite (althans zo zie ik het) heeft ie een werkweek van 36 uur. Hoe hij dat invult is vers 2, maar officieel is het 36 uur.
    Dus werkt hij dan de ene week 4 uur te weinig (32 uur), en wordt dat de week daarop gecompenseerd met 4 uur teveel (40 uur). Maar meer uren werkt hij dan niet toch? Het saldo is dan nog steeds 36 uur.

Als hij dan dus in de week van de 32 uur vakantie neemt, en de 36 uur wordt berekend (wat zijn normale werkweek zou moeten zijn), dan lijkt dat op dat moment 4 uur teveel, maar wordt in de verdere weken dan weer gecompenseerd in de normale constructie. Want het totaal aantal uren wijzigt niet dan.

Het kan zijn dat de werkgever (of CAO of ongeschreven regels) bepalen dat zodra er vakantie wordt opgenomen, dat de regeling opgeschort wordt (dus de ene week minder en de andere week meer). De compensatie zou dus zijn dat hij de week erop 36 uur gaat werken (dus zijn normale werkweek) en dan is de boel ook weer rechtgetrokken.

13. Ja, maar het moet toch geen russisch roulette worden, lijkt mij?? ;) Ik hou van concreet en meetbaar en gewoon krijgen waar je recht op hebt wat betreft gewerkte uren én vakantie-uren. Zowel als het in ons voordeel is als in het nadeel... Gewoon geven en nemen waar je recht op hebt en waar je werk recht op heeft.

14. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    3,643
    0
    0
    Gelderland
    Dat voordeel is ook meer je gevoel, bedoel ik er mee. Het is gewoon correct wat zijn werkgever doet, zo simpel is het.
    Hij krijgt dus niks minder dan waar hij recht op heeft, maar ook niks meer.

15. Dikke stukjes zijn van mij ;)

16. Wij hebben ervoor gekozen om ipv 4 weken achter elkaar elke 3 maanden 1 week vakantie op te nemen

Maar stel dat hij toevallig alleen vakantie zou opnemen in oneven weken, omdat dat toevallig nu beter uitkomt dit jaar.... Dan betekent dat dus dat ze elke keer 4 uur extra aan vakantie-uren schrijven....

In mijn ogen klopt dat toch écht niet

17. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    3,643
    0
    0
    Gelderland
    Snap dat dat heel erg tegen je gevoel is, omdat hij voor je gevoel maar 32 uur zou hoeven te werken die week, maar hij wordt wel 'benadeeld' voor 36 uur. Maar ik ben bang dat dat een beetje de consequentie van deze contract-vorm is en dat je er mee moet handelen of dat hij weer terug gaat naar de oude situatie (wordt je ook niet blij van ;)!)

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Hoezo, dat werkt niet bij zijn werkgever? Hij heeft toch een werkweek van 36 uur ... Dat zou voldoende moeten zijn. Hij draait dan de week daarop zijn normale uren ...

Dat zou ik wel krom vinden ... krommer dan de vakantie uren regeling ...

19. PoppetjeN

PoppetjeN Niet meer actief

Als zijn contract 36 uur per week is zal hij 36 uur vakantie in moeten leveren in mijn ogen heel logisch...
    Ik werk de ene week ook meer dan de andere maar ik werk officieel 16uur in de week dus als ik vakantie neem gaat er 16 uur af

20. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    3,643
    0
    0
    Gelderland
    Maar dat klopt ook niet, hij zal die week daarna gewoon zijn 40 moeten werken, dat is zijn contract namelijk!

Share This Page