Hoi dames, ik wou vragen welke dames er ervaring hebben met velamenteuze insertie..? Bij mijn 20 weken echo afgelopen woensdag is er gebleken dus dat ik dat heb. Ik heb 2 placenta's. De grote ligt aan de voorkant tegen mijn buikwand aan en de kleine ligt tegen mn rug aan. Daar tussen zit de kleine. De navelstreng zit alleen niet vast aan de placenta maar aan het vliesje om de placenta heen. Ik ben enorm geschrokken hierdoor. Wie heeft ervaring verhalen..?
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Maar ik kan mij voorstellen dat je van dit nieuws bent geschrokken. Wat heeft de gyneacoloog hier verder over verteld? En hoe doet de kleine het?
De kleine doet het nu gewoon goed. Zit op de normale groeilijn waar hij ook moet zijn. Doet het echt hartstikke goed. Wat wij begrepen hebben is dat wanneer hij de navelstrang vast pakt of er op leunt of er op zit bij wijze van, dan word de voeding stop gezegd met als gevolg een groeiachterstand. Nu is dat niet echt een probleem, want ruimte heeft hij wel. Alleen wanneer hij groter word en er zitten 2 placenta's in dus er is al minder ruimte en de kans wat groter is dat hij het vast pakt of er op leunt dat zit me niet lekker.
Ken het zelf niet, maar misschien heb je iets aan dit topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/335335-velamenteuze-insertie.html
http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/335335-velamenteuze-insertie.html Deze link heb ik nog wel gevonden.
Volgens mij heeft het ook gevolgen voor de bevalling als het voor de uitgang zit. Ik had 1 placenta maar ook de aders door de vliezen was voor mij geen probleem omdat de placenta hoog lag. Ze kwamen erachter bij de bevalling van de placenta bij mij.
Bij mij hebben ze ook bij de 20-weken echo gezien dat 1 van mijn babies zijn navelstreng door mijn vliezen loopt. Echter heeft ze alleen erbij vertelt dat mijn baby hierdoor wat langzamer kán groeien, voor de rest niks over andere complicaties. Nu ik deze verhalen lees word ik ook wel een beetje bang.. Vraag me af waarom ze er niet meer over vertelt heeft..
Ik krijg zowieso een keizersnede maar ik vraag me af wanneer?? Mn vliezen mogen absoluut niet ervoor breken. Maar ja wat gebeurd er als dat wel gebeurd??