Beste verloskundige, Ik heb vandaag mijn 20-wkn echo gehad en alles is tot nu toe in orde. Maar ik moet in week 30 wel naar het ziekenhuis voor een 2de consult ivm eventuele velamenteuze navelstrenginsertie. Ik heb 't wel gegoogled, maar werd hier een beetje bang van. In hoeverre kan dit schadelijk zijn voor de baby? Vind 't toch wel eng. Alvast bedankt voor het antwoorden. Yvette
Hoi Yvette, een velamenteuze insertie betekent dat er vaten door je vliezen lopen. Over het algemeen zal de zwangerschap en de bevalling prima verlopen, maar de kans is wel groter dat er bv bij het (spontaan) breken van de vliezen een vat wordt geraakt en je ineens (veel) bloed verliest, wat gevaarlijk kan zijn voor het kindje. Om deze reden moet je van tevoren goed worden onderzocht met echo's om te zien of dit ook echt een velamenteuze insertie is of dat de navelstreng gewoon aan de rand van de placenta zit of gewoon helemaal goed zit. Dus in de meeste gevallen gaat het goed en zie je het vaak ook pas na de geboorte, maar omdat het soms ook niet goed gaat, is goede controle nodig. Groetjes Brigitte
Hoi BRigitte, Moet ik nou echt wachten tot de 30ste week of kan dit eerder mnet echo's gezien worden? Dan moet ik nog 10 weken wachten vanaf nu. Dat is zo lang. Gr. Yvette