bloeddruk

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door anael2009, 5 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    Hoi,

Ik heb weer een klein vraagje. Verleden jaar kwamen ze er bij toeval achter dat mijn bloeddruk aan de hoge kant was. Toen heb ik een 24-uursmeting gehad en bleek mijn bloeddruk gemiddeld rond de 130-85 te zitten. Omdat ik een kinderwens had ben ik begonnen met labetalol.

Ben nu 4 keer bij de gyn geweest en had telkens een onderdruk van 140-90. Hij vond dat voor mij een nette bloeddruk en heb gewoon controle om de 4 weken. Hij zegt dat deze bloeddruk bij me hoort...

Nu lees ik overal horrorverhalen over een onderdruk van 90, dat de kleine minder hard groeit en zo.. en ik maak me soms best druk.. wat natuurlijk weer niet goed is voor mijn bloeedruk..
    Ik heb eigenlijk geen klachten, soms wel hoofdpijn, maar dat komt bij mij meer als ik mijn neus dicht heb zitten.. tintelingen heb ik niet en zwarte vlekjes zie ik alleen soms als ik te snel op sta..

Maar wanneer gaat de bloeddruk stijgen in de zwangerschap? Is dat al na de 20 weken? en ben ik niet veel bevattelijker voor deze stijging? Volgens de 24 uursmeting zakte mijn bloeddruk op het moment dat ik het ziekenhuis uit liep en steeg ie weer toen ik richting ziekenhuis ging de volgende dag.. ik wordt doodsbenauwd van ziekenhuizen..

Kan ik nog gewoon een zorgeloze zwangerschap hebben of is de kans gewoon te groot dat mijn bloeddruk gevaarlijk gaat stijgen? mijn moeder heeft met haar chronische hoge bloeddruk zonder problemen 4 gezonde kinderen gekregen en die van haar is nog veel hoger..

poooh.. ik maak me volgens mij gewoon gek.. valt daar wat aan te doen?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Anael2009,

je bent je inderdaad een beetje te veel zorgen aan het maken. Maar daar ben je ook zwanger voor he...! Je hoeft je bij deze termijn nog niet druk te maken hoor, want een zwangerschapsvergiftiging (dus een hoge bloeddruk door de zwangerschap, soms in combinatie met eiwitten in je urine, komt eigenlijk pas voor > 26 weken (met een enkele uitzondering) Een onderdruk van 90 geldt voor vrouwen die een lagere uitgangspositie hebben dan jij, dus je inderdaad nu echt niet druk maken om de 90 onderdruk die je hebt. Je hebt wel een iets grotere kans op een onderdruk die hoger dan 95 wordt, maar daarom sta je onder controle van de gyn. Die zal bij twijfel altijd een bloedonderzoekje inzetten. Mochten je klachten nu erger worden, dus ergere hoofdpijn of flink grieperig, kun je altijd even contact opnemen met je gyn. Probeer neit teveel te lezen op internet, want je maakt jezelf alleen maar ongeruster en dat is voor nu echt niet nodig. Geniet maar gewoon zolang het hier allemaal bij blijft!

Groetjes Brigitte

3. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    heel erg bedankt!
    Ze hebben laatst mijn urine nog gecontroleerd en was van super kwaliteit.. :) ik moet het gewoon loslaten en als er echt veel zorgen waren geweest dan had de gyn me echt niet om de 4 a 5 weken laten komen.. ze denken ook dat mijn bloeddruk meer van de stress komt dan wat anders.. had namelijk voor de echo een bloeddruk van 150-95 en daarna eentje van 130-85 en dat was dus binnen 5 minuten..

En die hoofdpijn komt echt van een dichte neus en met mijn deken over mijn hoofd heen slapen.. grieperig voel ik me echt niet..

bedankt!

Deel Deze Pagina