Ik deed zonet dochter haar romper uit over haar hoofd. En toen ging ze ineens huilen. Ook kwam er bloed uit haar mond. In eerste instantie dacht ik dat ze op haar tong had gebeten.. Nu zag ik met tandenpoetsen dat het velletje tussen voortanden en lip los is gescheurd.. allemaal bloed met poetsen.. Oh voel me zo schuldig.. Ze geeft geen pijn aan, alleen even 1 minuutje wat gehuild.. Wat nu? Ik heb het zelf ook los, en weet dat het niet weer aangroeit.. Gaat het nu altijd bloeden met poetsen? .. Ze is 17 maanden..
Dat velletje trekt de komende dagen vanzelf weg en het wondje heelt. Gebeurd niks mee verder. Velletje heeft gelukkig geen functie.
Het klinkt heel hard, maar meestal is het ook beter dat, dat velletje kapot gaat. Als het te lang straks blijft dan is de kans groot dat het geknipt moet worden, omdat het de voortanden uit elkaar kan trekken. Waarschijnlijk stond het velletje al strak omdat het met iets vrij simpels kapot is gegaan.. Het geneest echt heel snel!
Nee juist niet Als het te strak staat en word niet geknipt gaan vaak de tanden uit elkaar staan. Bij mijn nichtje gingen haar voortanden echt ver uit elkaar staan, dus het moest geknipt worden voordat ze ging wisselen, anders zouden haar volwassen tanden ook zo gaan staan
Fijn dat dat nu gebeurd is! Lipbandjes zorgen bij baby's vaak voor drinkproblemen (waardoor borstvoeding mislukken kan), en bij peuters kunnen ze voor spraak- en gebitsproblemen zorgen. Jammer genoeg letten niet alle verloskundigen na de geboorte goed genoeg op het lipbandje. Het is nu op natuurlijke wijze gescheurd, en dat heeft alleen maar voordelen voor je kind!
Oh echt, dat wist ik niet. Geen probleem dus dat het stukje vel niet meer vast zit tussen de voortanden, maar alleen aan de lip..? Hoe doen ze dat dan als het niet scheurt? Dan blijft het voor altijd zitten, of wordt het ook wel eens losgemaakt..?
Dan wordt het gekliefd. Als je geluk hebt doet je vk dat in de kraamweek. Heb je pech en kom je er later achter dan doet een arts het. Het is eigenlijk één van de eerste dingen waar je naar kijkt als een moeder met borstvoedingsproblemen hulp zoekt.
Helaas niet bij mijn oudste zoon Had een hoop ellende voorkomen. Tegen het bloeden helpt een suikerklontje trouwens perfect.
Ik hou het tegen de bloedende plek en dan stopt het bloeden vrijwel meteen. Daarna mogen ze het hier opzuigen ja maar dat is niet verplicht .