Hallo, Ik wil graag borstvoeding gaan geven. Om mijn vriend of visite ook de gelegenheid te geven om ons kindje straks te voeden wil ik soms gaan kolven. Welke elektrische borstkolf raden jullie aan? Een betaalbare graag haha
De eerste 6 weken zou ik sowieso niet kolven om een ander te kunnen laten voeden. Als je voor de 6 weken begint met flesjes zou het zo kunnen zijn dat de baby in de war raakt en minder goed aan de borst drinkt. Je vriend kan toch ook luiers verschonen, de baby in badje doen, baby aankleden en helpen met aanleggen. En natuurlijk voor jou zorgen als je aan het voeden bent, zoals een glaasje drinken voor je halen Na die 6 weken kun je het wel eens proberen. Voor incidenteel kolven kun je ook een handkolf gebruiken, bijvoorbeeld van avent of medela. Een handkolf kun je helemaal desinfecteren, die zou je dus eerst eens kunnen uitproberen van iemand anders.
Je moet juist binnen zes weken beginnen met fles omdat ze anders de fles kunnen weigeren. Alleen eerder als 4 weken wordt het afgeraden voor de tepel-speen verwarring. Maar on-topic; ik heb een Phillips Avent en die is mij goed bevallen. De Madela is iets goedkoper maar niet zo goed (de goedkopere versie). Die heeft een vriendin van mij en het kolven ging echt heel langzaam bij haar. Zij heeft later ook mijn avent geprobeerd en was een stuk beter zei ze. Je hebt ook dubbele kolven dat schijnt ideaal te zijn. Maar die zijn rond de 200 euro. Had ik er zelf niet voor over. Als je een beetje handig erin wordt kun je 1 borst geven en 1 borst kolven (tegelijk). Dat gaat ook super-snel. Ik zal laatst een advertentie met een kolf met een soort hoedje wat je op te tepel zet en dan kun je handsfree kolven. Dat klinkt super, maar heb die zelf niet geprobeerd.
Sowieso even wachten tot je baby er is, net als met voedingsbehas. Voor hetzelfde geld lukt t niet om wat voor reden dan ook!
Bij mijn weten ligt dat omslagpunt voor flesweigeren over het algemeen pas bij 2 a 3 maanden. In elk geval is het niet verstandig om flessen te geven voordat de borstvoeding volledig op gang is en probleemloos verloopt. Omdat ts het over de visite had kreeg ik de indruk dat het om de kraamtijd gaat, dat is gewoon niet verstandig.
Ik heb een dubbele elektrische kolf van Ardo, best een goedkoop merk (was toen 212 euro) als je gaat vergelijken met bijvoorbeeld Avent of Medela. Voor mij werkt 'ie prima, dus ben er heel blij mee
Ik ben ook fan van de Ardo. Heb er zelfs fulltime mee gekolfd. Mijn opbrengst was even hoog als met de huurkolf van medela. (Maar dat heeft natuurlijk niet alleen met de kolf te maken) Ik betaalde voor de dubbelzijdige electrische 170,00 dacht ik. Succes!
Als je een prima hondkolfje wilt, kan ik de Avent Isis aanbevelen, die werkt echt heel fijn. Kolven zodat een ander een flesje kan geven 'voor de leuk' is wel heel veel gedoe. Bewaar het voor als het nodig is, zou ik zeggen.
Zou eerst even afwachten met een kolf kopen. Ik was t eerst ook van plan, maar achteraf erg blij dat ik het niet heb gedaan. Bij mij kwam namelijk de borstvoeding niet op gang en dan had ik mooi met een (prijzig!!!!) Apparaat gezeten.
Bij vos medical, is een dubbele elektrische kolf te koop voor 155 euro! Lees er goed referenties over! Verder lees ik mee, ik zit met dezelfde vraag!
eerste 6 weken geen fles!! (staat op internet 4 maar op bv sites en lact. kund. zelfs cb adviseren eerste 6 weken geen fles) ik heb de medela gewoon via mp (bij lact. kundige nieuwe setje wat op de borst komt gekocht) was 50 euro kwijt voor de kolf..
inderdaad even wachten met kopen, je weet niet hoe het gaat. Ik had zelf pas na zo'n twee maanden de behoefte om een keer te gaan kolven zodat ik een keer weg kon en iemand anders het flesje kon geven. Heb meteen een medela freestyle gekocht omdat ik hem ook wil gebruiken als ik in januari weer ga werken. Werkt echt super goed!! Heb hem voor 200 euro van marktplaats, was een maand oud (kreeg de bon erbij).
Inderdaad, nog geen borstkolf gaan aanschaffen. Je kan eventueel eentje huren via de kraamzorg/verloskundige. Zelf heb ik de Ameda Lactaline. Het is een dubbel borstkolf en het heeft me 155,00 gekost. Heb het eerst gehuurd voordat ik het had aangeschaft. Bij mij kwam de borstvoeding na een paar dagen op gang. Heb sinds de geboorte van mijn zoon iedere dag om de 3 uur gekolfd om de productie op gang te laten komen.
Ze hebben mij destijds de Ardo Calypso aangeraden. Ik ben fan! Deze heeft een garantie tot 400 uur kolftijd, echt heel lang dus. Dus niet als hij ineens na een jaar stopt dat je dan een nieuwe kolf aan moet schaffen omdat ie buiten de garantie zit. Ik heb 2 keer stukken gehad aan de kolf en heb tot 2x toe een splinternieuwe gekregen!! Opnieuw 400 kolfuren dus, echt superservice! Ik heb een dubbelzijdige aangeschaft (+/-170,- en kolf nu ondertussen voor mijn tweede zoontje! Werkt echt perfect en je kunt hem helemaal naar wens instellen. Ik heb de kolf pas aangeschaft toen ik zeker wist dat het met de BV goed zou komen, en ook na 4 weken begonnen 1x per dag een flesje te geven. Werkte heel goed, dus nooit een flesweigeraar gehad gelukkig. Oh en de kolf maakt weinig geluid. Ook wel prettig..
ik heb de eerste 2 weken een kolf gehuurd bij een Laktatiekundige in de buurt. Zo'n kolfsetje erbij gekocht voor een tientje. De kolf was prima (medela weet niet meer welke) maar ik vond het nogal een unit. De bv ging redelijk ok en ik wilde het gaan doorzetten dus toen een beetje rondgekeken en mijn gevoel ging uit naar de Avent isis uno , een enkelzijdige electrische kolf. Ik vond het een superapparaat en heb 11 maanden bv kunnen geven mede dankzij deze kolf. Nu is nr 2 onderweg en heb ik nieuwe onderdelen aangeschaft (de oude onderdelen waren niet BPA vrij en de siliconen onderdelen waren na 4 jaar niet meer goed ) en straks begin ik gelijk met deze kolf. Deze avent kolf was trouwens 140/150,- geloof ik maar tijdens de mamamazzeldagen ging er toen iets van 25 procent vanaf. Mijn advies net als de andere dames. Kijk wat er te huren/lenen valt bij de Lactatiekundige/thuiszorgwinkel bij jou in de buurt of wellicht te lenen bij een vriendin. Na een paar weken schaf je er eentje aan die bij jou past.
Ik heb een dubbele kolf van Medela gehad nadat ik eerst de Medela Swing had gehuurd van het kraamzorgbureau. Met de dubbele kolf heb ik een keer 9 maanden en een keer 13 maanden gedaan. Daarna kwam er melk in het motortje en hield hij er uiteindelijk mee op. Ik ga dus voor dit kindje wel een nieuwe kopen, waarschijnlijk weer een dubbele. Ik was er erg tevreden over..
Nou dat Medela minder goed is dan Avent is niet waar eerlijk gezegd. Medela is een van de beste kolven en flesjes die je kunt bedenken. Zelfs ziekenhuizen werken ermee, dus dat zegt wel genoeg. Medela is ook alleen maar gericht op borsvoeding en houdt zich niet met andere dingen bezig, zoals spenen e.d. Het speciale aan medela is, dat wanneer je de fles op z'n kop houdt, de melk er niet uitdruppelt. Dat gebeurt bij ieder ander fles wel. De kleine moet eerst de tut vacuuüm zuigen, zo zuigt hij de tut vol en dan pas komt er melk uit. Zo werkt de borst ook, de kleine moet eerst een paar keer zuigen voordat er melk uit komt. Ook de kolven van Medela proberen zo goed als mogelijk de natuurlijke manier van zuigen na te bootsen. Dus gaan eerst heel snel, zo wordt de melk opgewekt en daarna gaat die trager en met hardere zuigingen als het ware.... Dus persoonlijk zou ik kiezen voor Medela. Zowel uit eigen ervaring, heb zelf een jaar borstvoeding gegeven, als uit deskundigheid. Werk namelijk bij Prémaman, zeg maar een Prenatal maar dan in Belgie.
Ik heb ook een Medela. Vind het een fijne kolf. Ben het eens met een van de andere dames: Ik zou nog even wachten met aanschaf. Het komt gelukkig niet zo heel vaak voor, maar het kan zijn dat borstvoeding om wat voor reden dan ook niet goed gaat en dan heb je wel iets aangeschaft wat toch enkele tientjes tot een paar honderd euro kost. Vanwege de hygiene kun je een kolf meestal niet retourneren. Zonde! Ik had ook begrepen dat je de eerste weken een kindje beter nog geen afgekolfde melk uit een fles kon geven vanwege tepel/fles-verwarring. Dus je hebt nog tijd genoeg...