Wij hebben op zolder een groot dakraam. Nu willen wij daar iets van zonwering en of verduistering voor. Ik vraag me alleen af; is beide nodig of is verduistering alleen ook prima? We denken zelf beide te doen, omdat de zon er s ochtends best een tijdje op staat en daar veel warmte vandaan binnen komt. Maar vraag me af of het zin heeft beide? Wie heeft het ook, en kan tips geven?
Ik heb een rolgordijn aan de binnenkant, niet helemaal verduisterend. Het laat nog best wat warmte door. Het wordt niet superheet, maar het blijft ook niet koel. We hebben aan die zijde van het huis ook screens bij een dakkapel en die kamer is echt koel. Ik zou dus voor een screen aan de buitenkant gaan als het hoofddoel warmtewering is.
Wij hadden in ons vorige huis verduistering en dat hield heerlijk de warmte buiten, zon stond er vol op overdag. Maar ik heb geen ervaring met specifieke zonwering voor zo’n dakraam, ik kan me voorstellen dat bv gefilterd licht ook wel fijn is - bij ons was heg gewoon pikdonker als we ze overdag dicht hielden.
Wij hebben zonwering aan de buitenkant. Maar valt me tegen. De zon komt er nog steeds een beetje tussendoor piepen. Dus nog steeds wat zon in de badkamer. Qua temperatuur scheelt het wel, maar niet zoveel als bij de vlakke ramen waar helemaal geen zonlicht binnenkomt. Ik zou dus ook binnen eigenlijk nog een rolgordijn moeten ophangen.
Wij hebben zonwering buiten en verduistering binnen, de combinatie hiervan laat echt wel minder warmte door dan alleen de verduistering. Ik denk omdat de zonwering buiten al wat tegenhoud, met alleen de verduistering binnen zit de warmte al binnen achter het glas zeg maar.
Wij hebben een soort duo, plissé en verduisterend. Het verduisterende deel gebruik ik snachts en als het echt zo bloedheet is als de laatste tijd, houd de warmte echt flink tegen. Het plissé gedeelte als ik wel licht wil maar de zon wat te fel is. Ben er heel blij mee!
Het raam is op de overloop, maar onze middelste slaapt op zolder. Het raam hangt naast zijn kamer zeg maar!
Ik zag laatst zelfs iemand met een rolluik op het dakraam, geen idee wat zoiets kost, maar bij de gewone ramen houden de rolluiken echt heel veel warmte buiten (en in de winter de warmte binnen)
Wij hebben die situatie ook. Bij ons is de slaapkamer met screen echt veel koeler dan de voorzolder met rolgordijn aan binnenkant. Wij hebben aan de andere kant van de overloop ook een groot dakraam. Die zetten we als het is afgekoeld ook open en dan tocht het goed door.
We hebben 3 dakramen met aan de binnenkant verduisterende rolgordijnen en buitenkan zonwering van Velux. We hebben nu de zonnewering altijd naar beneden en het is heel goed te doen wat betreft warmte. Ons huis staat met dat kan van het dak op het noorden dus alleen 's morgens zon en laat in de avond. Ben er heel blij mee!
Ik krijg momenteel op FB telkens reclame te zien van SunEclipse: https://suneclipse.nl/ Zonwerend doek wat je met zuignappen op je raam bevestigt, wellicht stuk goedkoper dan officiële zonwering van Velux. Zag dat ze varianten voor zowel de binnen- als de buitenkant hebben.
Wij hebben een screen en een verduisterend rolgordijn. Zodra ik de screen uitrol voelt het meteen koeler. Ik gebruik ze beiden sinds de zon weer veel schijnt. Bij ons hebben ze uitgelegd dat een screen de kans op barsten verminderd. Bij alleen een rolgordijn hoopt namelijk de warmte zich tussen het gordijn en het raam op en dat schijnt niet goed te zijn.
Beide kinderen slapen bij ons onder schuin dak met dakraam. Wij hebben Velux zonwering aan de buitenkant, die gaat standaard uit zodra het warmer begint te worden ('s winters vinden ze wat extra warmte van zon niet zo erg). Als het echt warmer wordt, dan houden we de verduisterende rolgordijnen ook continu dicht, tenzij ze op hun kamer aan het leren/spelen zijn. Het scheelt zeker en het beste werkt het wanneer je de zon van het raam houdt, dusmet buitenzonwering. Maar hun kamers liggen ook op het zuiden en koel houden lukt nu dus echt niet. Maar alle beetjes helpen. Ik denk dat zo'n rolluik nog het beste zou werken, maar ik wil echt geen rolluiken, dus dat gaat er hier never nooit komen. Helaas ervaring met een gezin dat bij een brand is omgekomen doordat ze vanwege de gesloten rolluiken niet konden ontsnappen. Ik vind die dingen doodeng.
En kregen die mensen hun veluxen niet open dan? Want wij hebben rolluiken van velux op onze velux en het raam kan gewoon open. Wij hebben dat onlangs getest omdat de boel blokkeerde. Het is niet de bedoeling maar het is dus wel mogelijk. Onze overburen hebben dan weer rolluiken op hun velux waarbij het zelfs de bedoeling is dat het rolluik dicht blijft.
Ik begrijp dat je dat heel eng vind! Maar op zo’n dakraam zou ik het handbediend doen als dat mogelijk is. Is een klein rolluik en onnodig om dat elektrisch te doen.
Ik wist niet dat het met een rolluik op een Velux dakraam zo werkt, dit zou ik dan nog wel overwegen misschien. Bij die brand ging het niet om dakramen, maar gewone ramen met rolluiken.