Foto's versturen baby

Discussie in 'De lounge' gestart door Loes23, 26 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes23

    Loes23 Actief lid

    23 jul 2013
    410
    365
    63
    We zijn kersverse ouders en mijn man en ik hebben het tijdens de zwangerschap gehad over het versturen van foto's van ons kindje naar anderen via Whatsapp. We hebben samen de keuze gemaakt om geen foto's van ons kindje te verspreiden als het geboren zou zijn met als reden dat we niet weten waar de foto dan allemaal terechtkomt (mensen kunnen de foto's op hun beurt ook weer doorsturen naar anderen) Misschien denk je nu, wat is daar erg aan? Het is toch gewoon een leuke foto van je kind. Maar gevoelsmatig voelt het dan toch niet goed omdat ik er dan geen controle over heb... over wat er mee gedaan wordt en bij wie het terecht komt.Om die reden plaatsen we ook niets op Facebook etc.

    Nu ons kleintje geboren is, (en we dit nieuws uiteraard enthousiast willen delen) vragen mensen regelmatig naar een foto. Ik geef dan aan dat ze ons kindje live mogen komen bewonderen. Als ik dat dan zeg (of schrijf)voel ik de teleurstelling van de ander. Terwijl de keuze om geen foto door te sturen helemaal niks persoonlijks is.

    Omdat ik als persoon graag wil dat iedereen het fijn heeft en tevreden is, maakt dat ik me hierdoor bijna schuldig voel... Hierdoor heb ik het gevoel dat ik me moet verantwoorden en het moet uitleggen wat ik eigenlijk helemaal niet wil.

    Kijk, ik wil niemand afwijzen hiermee en toch voelen mensen het zo.

    Ik wil graag trouw blijven aan mijn gevoel en onze keuzes hierin, maar vind dit wel lastig. Zijn wij zo raar?
     
  2. Stimpy84

    Stimpy84 Actief lid

    22 jul 2019
    152
    314
    63
    Vrouw
    Allereerst gefeliciteerd.

    Ik denk niet dat jullie raar zijn. Sterker nog, ik word hier blij van; veel mensen staan er niet bij stil hoeveel persoonlijke informatie zij delen en wat daarmee kan gebeuren. (Denk ook aan foto's gemaakt door de kraamvisite)

    Je kunt niet iedereen tevreden stellen en dat hoeft ook helemaal niet. Naar mijn mening houd je het heel netjes als je zegt dat ze jullie kindje live kunnen komen bewonderen. En als mensen er echt een probleem mee hebben en vragen waarom jullie deze keuze maken , dan kun je, als je dat uberhaupt wil, het volgens mij prima uitleggen.
     
    Sokkie87, rocketscience, Rannie en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Gefeliciteerd!

    Ik ben het met bovenstaande eens!
    Ze hebben je wens maar te respecteren.
     
  4. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    En als je de foto's op je status zet van WhatsApp? dan kunnen mensen zelf niets doen met de foto en na 24 uur is het er af.
     
  5. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Die kan je van een ander gewoon opslaan hoor...

    Persoonlijk vind ik het goed dat je oplet en kritisch bent maar mij gaat dit wat ver.
     
    Huismuisie, Sela~, suus1983 en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Volgens mij kun je bij fb het zo instellen dat anderen de foto’s niet kunnen downloaden. Maar als jullie het niet willen moet je het gewoon niet doen, daar zou ik me verder niet ‘schuldig’ over voelen. Je vraagt of jullie raar zijn, ik vind het wel raar, puur omdat ik me niet kan voorstellen dat ik niet dolgraag een fotootje zou willen delen. Ik weet aan wie ik ze stuur en ik heb geen reden om aan te nemen dan mensen uit mijn eigen nabije kringetje op eigen houtje foto’s van mijn kind zouden doorsturen naar mensen waarvan ik niet wil dat die ze hebben. En dan nog, ik deel sowieso geen foto’s die ik niet openbaar wil hebben (bloot of zo), dus zelfs al komt er een foto ergens bij een oudtante terecht of zo, dan is dat geen ramp (vinden wij). Maar het is jullie kind en als jullie je hier fijn bij voelen, dan is dat toch prima? Dat hebben mensen maar te respecteren.
     
    LaLaS, Babynummer2, Robijn89 en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ja, dit.
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Precies. En als je niet kan opslaan dan is een screenshot zo gemaakt.

    Ik verstuur wel foto's naar familie. Mijn schoonouders sturen soms weer wat door naar andere familie. Dat vind ik ook niet fijn maar ja, trotse opa en oma.
    Ik let er zelf op dat het geen "rare" foto's zijn, ze staan er niet bloot op bijvoorbeeld.
     
  9. JisL

    JisL Niet meer actief

    Zelf als een foto niet te downloaden is, kan er wel een schermafbeelding worden gemaakt.
    Je zou ook op verzoek een foto kunnen sturen en vragen om het niet verder te delen of vragen of ze het direct weer willen verwijderen. Kun je over Whatsapp ook zelf doen (binnen 7 minuten, dacht ik).
     
  10. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Een screenshot is zo gemaakt.


    To je moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Er zullen vast geen familiebanden of vriendschappen sneuvelen omdat jij besluit geen foto's te sturen en zij dat jammer vinden.

    Zelf deel ik wel foto's. Maar alleen met kleding aan of alleen van gezicht.
     
  11. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Als dit is wat jullie vinden doet het er niet toe wat een ander vindt. Het is niet dat je anderen ontzegt langs te komen. Wellicht kun je met goede vrienden/familie eens facetimen?

    Ik zou het zelf niet erg vinden als mensen foto’s delen, mits het foto’s zijn met onze toestemming. Ik zou niet iedereen dus foto’s laten maken maar alleen enkele versturen die ik zelf vind kunnen.
     
  12. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik denk dat het geen foto’s sturen via What’s App uitzonderlijk is in deze tijd en dat mensen het daarom niet verwachten. Ik deel zelf wel foto’s via What’s App en zou het denk ik ook nogal rigide hebben gevonden als iemand dichtbij mij zou doen.
    Maar het is je goed recht en anderen moeten daarin jouw grenzen respecteren.
     
  13. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Wij zijn ook heel voorzichtig met het delen van fotos. Maar we delen wel foto's via whatsapp met mensen die we vertrouwen dat ze ze niet doorsturen.

    Via facebook mag er niks gedeeld worden. Ook niet door anderen en de kinderopvang
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik denk dat het lastig wordt om dit na te leven. Als oma je kindje vasthoud, wil ze daar toch ook een foto van? Sowieso zullen opa’s en oma’s ooms en tantes foto’s maken. Op Facebook plaats ik overigens niets. Maar whats app heb ik geen moeite mee, juist leuk.

    Ik kan het mij niet voorstellen, omdat wij ook familie, vrienden en collega’s in het buitenland hebben wonen. Daarnaast, wat @EdN al schreef wilde ik juist als trotse moeder aan iedereen de liefste foto’s laten zien, idd wel goed bedenken welke foto’s je deelt.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  15. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik vind het wat overdreven maar als dit jullie wens is, hebben ze dit maar te respecteren. :)
     
    Huismuisie, Joli86, MaMa en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Dit is jullie wens dus dat heeft iedereen te respecteren.
    Wel, als ik een vriendin of zus van jou zou wezen, zou ik het ook niet leuk vinden, en dat is de primaire reactie, juist omdat je het niet verwacht.
    Maar daarna zou ik het wel begrijpen.
     
  17. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Jullie wens en dat hebben mensen te respecteren.

    Maar het uit wel wantrouwen toe naar de mensen, want eigenlijk zeg je dat je de mensen naar wie je zou willen sturen niet vertrouwd, omdat je bang bent dat ze de foto aan andere doorsturen. Maar je zegt dus ook, dan andere mensen (dus ook opa's en oma's) geen foto's mogen maken van jullie kindje, want ja, dan heb je die controle ook niet. En met afdrukken ook niet.. dus dan hebben ze nooit beeld van jullie kindje. Dat vind ik nogal wat ja, hier zijn de opa's en oma's super blij met foto's van hun kleinkind.

    Maar ja, als je je naasten zo wantrouwt, snap ik het wel.

    Wij zijn ook voorzichtig met foto's maar dat weet de familie en dichtbij vrienden , dus hun krijgen ze gewoon en ik vertrouw ze.. en als ze het op hun telefoon aan andere laten zien maakt me dat niet uit, alleen niet doorsturen.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  18. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Wij doen precies dit.
    Al hebben anderen wel eens ongevraagd een foto op fb gezet waarop ik heb gevraagd deze te verwijderen. Beetje ongemakkelijk maarja... Ik vind het sowieso raar dat mensen dit zomaar van iemand anders zijn/haar kind ongevraagd zouden doen.

    Heb er ook moeite mee dat ik soms op fb filmpjes voorbij zie komen van ouders die de zwemles van hun kind hebben gefilmd (incl alle andere kindjes er op dus) zou ik echt niet blij van worden...
     
    Evanesco en LolaBloem vinden dit leuk.
  19. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Daar erger ik me ook dood aan. Ik plaats zelf wel foto’s van mijn kindjes maar niet in het zwembad. Zou er niet blij van worden als een ander dit wel zou doen...
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  20. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Dit denk ik inderdaad ook.
    Maar wat verder naar boven ook al werd aangegeven, hoe ga je het volhouden?
    Hier pas 2 neefjes gekregen en vaak kunnen we niet gelijk dezelfde dag of een dag later langs, dan vind ik het wel heel leuk om vast een fotootje van het nieuwe neefje te zien, ook voor onze eigen kinderen. Hier nu 5 neefjes in 5 jaar tijd van mijn kant en het is ook gewoon erg leuk om die te vergelijken.
    Je hoort al, bij ons gaan er heel wat foto's over en weer, maar ik vertrouw iedereen volledig en zou het heel naar vinden als 1 van mijn zusjes mij niet zou vertrouwen op dat gebied.
     

Deel Deze Pagina