De titel zegt het al... Ik moet morgen een belangrijke presentatie geven en ben sinds gisteravond erg zenuwachtig. Ik doe zoiets niet graag en voel me gespannen, de zenuwen gieren door mijn lijf, heb een snelle hartslag, etc. Ik probeer me zoveel mogelijk te ontspannen, maar dat lukt amper. Nu maak ik me zorgen. Ben 31 weken zwanger... Zou het kindje hier last van hebben /schade van oplopen? Morgenavond als die presentatie voorbij is, dan zal de spanning weer weg zijn.. maar voel me best schuldig omdat ik de zenuwen/spanning niet onder controle krijg. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Kan het kwaad?
Nee dat kan geen kwaad. Anders zouden er geen gezonde kinderen geboren worden in bv. oorlogsgebieden...
Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter vanaf week 28 stijf van de stress gestaan, zelfs 10 kilo er van afgevallen.. en ze heeft er niks aan overgehouden. Heel veel succes!
Of het kwaad kan of niet: ik zou het als ik in die situatie zat afzeggen. Tijdens mijn 1e zwangerschap werd ik gevraagd voor een populaire talkshow op primetime om over een gevoelig onderwerp te komen debatteren. Vond ik wel spannend. Ik wou die stress helemaal niet, dus heb er nee tegen gezegd. Desondanks zal je kind geen schade oplopen van een keer iets spannend. Langer durende, sluimerende stress is slechter voor je baby dan dit.
Probeer met een soort mindfullness oefening je hele lichaam af te gaan, en probeer dat ook te doen voor je presentatie. Wegens je zwangerschap zit je waarschijnlijk al hoger in je ademhaling, probeer de tijd te nemen om dat onder controle te krijgen voor je op moet. Succes, gaat vast hardstikke goed en iedereen vind het vast alleen maar knap dat je daar staat met je dikke buik!
Bedankt voor jullie reacties. Afzeggen is helaas geen optie. Ik heb me goed voorbereid.. maar de zenuwen gieren nog steeds door mijn lijf. Gelukkig goed geslapen... Ben blij dat de spanning geen kwaad kan voor het kindje. Toch voelt het niet fijn. Gelukkig heb ik vanavond de presentatie. En hopelijkl valt daarna de spanning van me af en kan ik me weer lekker focussen op mijn zwangerschap
Presentatie zit erop! Het is gelukkig goed gegaan en de spanning is van me afgevallen. Maar nu ik weer rustig ben kan ik het maar moeilijk van me afzetten dat ik 2,5 dag zo ontzettend gestresst ben geweest. Ik was zo bang dat ik in paniek zou raken op dat podium of een black-out zou krijgen. Ik had koude handen, hoge hartslag... Ik voel het kindje in mijn buik goed bewegen, maar ben toch bang dat hij hier last van heeft gehad/schade van heeft opgelopen. Het is natuurlijke andere stress als een burnout, depressie, etc. Pffff. Voel me erg schuldig, maar kreeg de stress niet goed onder controle. Hoop dat iemand mij nog even kan geruststellen....
Ik wel. Ik heb ruim 2 maanden met erge stress rondgelopen, zelfs buiten werktijd erg last hiervan gehad. Gevoel dat m'n elastiekje zou gaan knappen. Ik was toen ook zwanger. Om die reden mezelf en m'n zwangerschap in bescherming genomen en mezelf ziek gemeld en sindsdien zit ik thank God (mede vanwege deze stress) in de ziektewet. Inmiddels 27 weken zwanger en niets aan de hand
Wat fijn dat het erop zit en dat het goed ging! Ik ga mijn zwangerschappen alles behalve ontspannen door na een extreme vroeggeboorte tijdens mijn eerste zwangerschap waarbij beide zoontjes het niet hebben overleeft. Er was/ is regelmatig veel spanning en stress. Zoontje waar ik 5 jaar terug zwanger van was is een heerlijk ventje van 4 jaar en en ik heb er vertrouwen in dat dat deze keer ook goed gaat komen. Stress schijnt alleen slecht te zijn als je echt in een oorlogssituatie zit (heeft een verloskundige ooit tegen een vriendin van mij gezegd). Wees aardig voor jezelf en ga lekker ontspannen!