Wat helpt nu echt tegen pijn bij de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Rosao, 17 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

In een ander topic staat te lezen dat het vaak toch wel heel erg veel pijn doet om te bevallen. Wat deden jullie om die pijn hanteerbaar te houden? Welke ademhalingsoefeningen werken goed etc.... Heb door omstandigheden geen zwangerschapscursus kunnen doen, dus een aantal tips zou erg welkom zijn!

Thnx, Rosa

2. Bij mij hielp het om heel erg goed te puffen. Je concentreert je dan heel erg daarop en wordt dus afgeleid...

En uiteindelijk de ruggeprik :)

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Na 5 kinderen blijf ik er toch bij door je goed te informeren over bevallen en alles wat er bij komt kijken, je angst (voor een groot deel) weg te nemen, toch het beste tegen de pijn werkt, ontspannen zijn en je overgeven aan het feit dat je aan het bevallen bent en dat er pijn bij komt kijken, want we weten allemaal als je bang bent of paniekerig dat je dan adrenaline aan waardoor de pijn tien keer zo erg aanvoelt. Ik zou dus zeggen, zorg dat je ergens bevalt waar je je prettig voelt, laat je partner een muziekje waar je van ontspant meenemen naar het zh o.i.d (bij ons mag dat). Ik denk zo, het is jouw bevalling dus jouw "feestje" dus jij beslist hoe en wat!
    Succes!:)

4. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    inderdaad: vooral NIET bang zijn tijdens de bevalling en NIET in paniek raken! Laat het allemaal gebeuren en verzet je niet tegen de weeën. Dat heb ik heel goed in mijn oren geknoopt en het heeft me heel goed geholpen.

5. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hoi,

Heb zelf ook geen zwangerschapscursus gedaan of wat dan ook.

Ik had zoiets van weet niet wat het is, dus laat het gewoon over me heen komen.
    Vooral je eigen niet te druk maken want je weet niet wat er komen gaat.

Zelf zat ik op de rand van me bed en had het laken vast met een wee en drukte me eigen beetje omhoog met me voeten.
    Toen ik moest gaan liggen heb ik me buik vast gehouden tijdens een wee, dat vond ik prettig.
    Maar denk dat dat voor iedereen anders is.
    Vraag wel aan je partner om een koud washandje op je voorhoofd das ook wel lekker en zorg dat er water staat met een rietje erin voor als je dorst mocht krijgen.

Succes en zet hem op, zal niet lang meer duren denk ik zo.

6. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Laat het over je heen komen en ga je niet verzetten.. Dan duurt het extra lang en is het erg pijnlijk.
    Ik vond in het bad zitten met lekker warm water erg ontspannen.. en had het idee dat de weeen minder pijn deden..

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.378
    36.246
    113
    wat bij mij als enige hielp? de ruggeprik.

Maar ik werd dan ook ingeleid in het ziekenhuis en kon doordat ik was aangesloten op apparaten dan ook niks anders doen dan liggen op mijn rug. Heel erg vervelend met weeën.

Ik denk dat als ik had mogen/kunnen bewegen dat het heel anders was gegaan. Bovendien schijnt inleiden vaak pijnlijker te zijn dan natuurlijke weeën omdat het niet rustig op bouwt.

8. Je moet echt proberen je rustig te houden.. Mij lukte dit dus echt niet en ik ben ontzettend in paniek geraakt van de pijn waardoor de bevalling uiteindelijk een uur langer heeft geduurd omdat ik me zo verzette.. Ik weet wel dat ik het ontzettend fijn vond dat mijn man en mijn moeder af en toe een lekker koud washandje op mn hoofd legden..
    En voor de rest..(hoe ontzettend moeilijk dat ook op dat moment is!) proberen de pijn over je heen te laten komen.. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan en toen ging het veel sneller..
    Ontzettend veel succes... Elke vrouw kan het! En jij dus ook..
    Wacht maar tot je kindje op je buik ligt dat denk je..Wat ben ik ontzettend stoer!

9. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Het deed natuurlijk pijn maar ik kon het erg goed hendelen. Ik was heel erg op mezelf gericht en kon de weeen erg goed verdragen ik heb onder de doche gestaan wat ik zelf heerlijk vond. Verder is het denk ik iedereen voor zich hoe je ze ervaart.

Ik ben ook nooit bang geweest want hoe e het went of keer hoe pijn het ook doet het kindje moet er toch uit. Ik denk dat angst de pijn alleen maar erger maakt

10. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    oja, en ook een warme kruik tegen mijn buik en eentje tegen mijn rug hielpen heel goed!

11. Stay Funny

Stay Funny Bekend lid

6 feb 2007
    529
    0
    0
    Middelburg
    gewoon boos worden en grommen haha..
    ik kon er niet tegen tegen dat puffen..

heb ook de pijn naar mn hand verplaatst heb mn hand klem gezet tussen het matras en t bed en bij een wee flink op mn hand gaan liggen!

12. *een warme kruik op mijn rug...

*een extra nat washandje voor mijn hoofd.. en dat ik daar ook op kon zuigen..voor het water...

*goed luisteren naar de verpleegkundige(n) wanneer je moet puffen/persen/rustig ademhalen

*2 tellen door je neus ademen en 4 uit ademen uit je mond.. dat heb ik op de yoga geleerd.. en werkte fantastisch!

ik ben ook ingeleid.. en het was behoorlijk heftig! af en toe raakte in paniek en had moeite met ademhalen, maar gelukkig was mijn man daar om verder te ademhalen.. zodat ik weer mee kon doen!

succes meid!
    ben erg benieuwd hoe het is afgelopen!

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Bedankt tot nu toe voor alle tips, helpt in elk geval om wat meer met een open mind naar de bevalling te kijken. Ben zelf al begonnen met meditatie-oefeningen om mezelf een rustig en veilig gevoel te geven. Hoop dat dat ook werkt tijdens de bevalling.

Heb trouwens niet het idee dat er snel iets gaat gebeuren, maar wie weet :)

Groetjes Rosa

14. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik heb 2 uur lang onder de warme douche gezeten. Ik vond de buikweeen goed weg te puffen, helaas had ik meer dan 12 uur rugweeen en dat kon echt niet weggepufd worden. Dus uiteindelijk ruggeprik gekregen.

15. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier ook geen cursus vooraf gehad (kreeg onwijs harde buiken van de oefeningen daar dus op advies mee gestopt). Tijdens de bevalling gewoon op je af laten komen, gewoon rustig proberen te blijven en blijven proberen te ontspannen. Ik denk dat iedereen anders reageert op de pijn, je merkt snel genoeg wat voor jou het prettigste is en de vk/gyn zijn daar om je erdoorheen te helpen met bv ademhalingstechnieken!

16. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Bij mij hielp in het begin een warme douche heel goed. Ook als mijn man tegendruk gaf tijdens een wee hielp goed.

Gr,
    Danielle

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn tip: schemerlampje aan, rolluik (of gordijnen..) dicht en go with the flow....

18. Ik heb ook een ruggeprik gehad. Heerlijk...

19. Milla

Milla Niet meer actief

Ruggenprik is ook niet altijd alles, bij mij is die verkeerd gezet, waardoor ik alles nog gewoon kon voelen, het gekke was dat mijn ene been helemaal verlamd was en in het andere voelde ik alles, heel vreemd!

20. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Bij mij werkte de ruggeprik ook maar voor de helft. Rechts voelde ik niets, links voelde ik alles. Dat was best een teleurstelling want je rekent dan op (vrijwel) pijnloos maar het scheelde evengoed wel goed in pijn....

Deel Deze Pagina