Vakantie buitenland?

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by NLNL, Jul 15, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NLNL

NLNL Nieuw lid

Jul 15, 2023
    1
    0
    1
    In de periode dat we een vakantie gepland hebben ben ik 14 weken zwanger. Hoewel ik normaliter graag reis, merk ik dat ik enorm opzie tegen een vakantie in het buitenland. Het voelt niet prettig en ik voel me veiliger in een vertrouwde omgeving met mijn verloskundige en Nederlandse zorg dichtbij.
    Daarbij komt dat ik zo moe ben dat ik maar halve dagen wat kan doen en vroeg in de zwangerschap een flinke bloeding heb gehad. We weten pas na de 12 weken echo of het allemaal echt goed zit (dit kan alleen anders als ik van praktijk wissel en dat wil ik niet).

Mijn partner wil per sé naar het buitenland op vakantie omdat hij graag een andere cultuur om zich heen wil. Hij geeft aan dat hij dit echt nodig heeft.

Hij is verder ontzettend lief en zorgzaam voor me, maar hier komen we niet echt uit.

Wat tips, visies en ideeën zouden best welkom zijn :)

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,173
    10,701
    113
    Ik zou lekker doen waar jullie zin in hebben met 14 weken. Het is medisch gezien alleen belangrijk dat je sommige infecties vermijdt, maar als je in een wat rijker land in de bewoonde wereld blijft, loopt het wel los.
    Hard gezegd, mocht er op die termijn iets mis gaan, dan gaat het mis en dan kan je er helemaal niks aan doen, niet hier en niet ergens anders.

Ik heb een lange reis naar het Midden Oosten gemaakt rond 23 weken, en een zakenreis naar IJsland met 32 weken. Naar de States met terugkomst richting 36 weken durfde ik niet meer aan omdat ik bang was niet fit to fly te zijn voor de terugweg. Als ik toen naar Frankrijk of zo had gemoeten, was ik gegaan.

Maar met een vakantie in Nederland is op zich niks mis natuurlijk. Bedenk wel dat je met een baby/peuter ook de komende jaren niet groots en meeslepend op reis gaat;)

3. Soof1992

Soof1992 Fanatiek lid

Jan 2, 2022
    2,577
    3,077
    113
    Female
    Aan welk land denkt je partner te willen gaan? Want dat zou op zich misschien nog een rol kunnen spelen in je besluit. En kun je anders geen afspraken maken over eventueel het eerder naar huis gaan als het echt niet oké voelt of als het dreigt mis te gaan of iets dergelijks?

(Wij zijn, als alles goed blijft gaan, ook zwanger op reis. Ik ben dan ongeveer 10-12 weken.)

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Dit is echt iets heel persoonlijks. De ene zwangere gaat nog een verre reis maken, de ander wil liever thuis blijven. Ik was tijdens mijn 1e zwangerschap 20 weken zwanger en ik was met vrienden in een huisje, ik kon alleen maar huilen, ik wilde echt naar huis (en we zijn ook gegaan).
    Als jij dat gevoel hebt, dan zou ik toch met je vriend in gesprek gaan om te kijken wat jullie kunnen doen wat voor beide partijen fijn is. Wellicht zie je Duitsland of België wel zitten? Maar mijn ervaring is dat tegen je zin in ergens naartoe gaat niet gaat werken.

5 jaar geleden was ik 8 weken zwanger en ik zat ik in Frankrijk. Ik verloor bloed, maar moest het afwachten wat er ging gebeuren, ook als ik in NL had gezeten. Dus dat maakt niet veel uit.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Wij zijn bij de eerste met 16wk naar de usa geweest. Vliegen was een drama (iets met een zwakke maag haha) maar verder prima! Tegen die tijd ben je misschien ook al wat minder moe. Ik zou lekker genieten en wat leuks doen waar jullie je beide goed bij voelen. De jungle in in Afrika zou ik niet zo snel aanraden maar een plek met normale health care lijkt me geen probleem.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Wij gingen naar Thailand toen ik zwanger was. Idd wat je zegt, dat vliegen was wat minder (misselijk!), maar verder was dat heel goed te doen. De zorg is daar heel goed geregeld.

Buiten dat, als er met deze termijn iets gebeurd, heb je in Nederland ook weinig aan je vk ben ik bang.

Ik zou niet gaan naar een plek waar je inentingen voor nodig hebt of malaria pillen, maar voor de rest zie ik het probleem niet zo.

Lies1611 likes this.
  7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik heb allemaal winterkindjes, dus in de zomer zwanger op vakantie geweest. Bij de oudste naar Noorwegen, bij de tweede naar Oostenrijk en Italië en bij de derde toevallig ook Oostenrijk, Slovenië en Italië. Later in de zwangerschappen ben ik ook nog naar Griekenland (oudste, 32 weken) en Tenerife (jongste 30 weken) geweest.

zolang je naar een land gaat wat de gezondheidszorg gewoon goed is en je geen extra vaccinaties of maatregelen nodig hebt, lijkt me dat niet zo’n probleem. Maar als je het echt niet ziet zitten, tja, dan kun je beter thuis of in nl blijven. Anders is het ook niet echt ontspannend.

Share This Page