Dit vind ik dan toch een wat onnodig stekelige reactie. Wij vieren met onze geloofsgemeenschap wel degelijk die CHRISTELIJKE feestdag door naar de kerk te gaan (of opwekkingsweekend met pinksteren), of op een andere manier met ons geloof bezig te zijn. Ons (en niemand uit onze gemeente) zou je dus niet in de Ikea oid tegenkomen.
In algemene zin komen de normen en waarden toch wel overeen volgens mij. Het is de bedoeling dat je een goed mens bent, dat je goed bent voor anderen, dat je mensen geen pijn doet etc. Volgens mij ben je toch pas christelijk als je ten minste in god geloofd. Dan kan ik nog zo veel vinden dat het fout is om te stelen of mensen te doden, dat maakt mij nog niet christelijk.... Ik geloof namelijk niet in god of welk verhaal uit de bijbel dan ook.
Dan vrees ik dat we hier ook niet het christelijk geloof kunnen aanhangen... de christenen zijn hier ook maar komen wonen en hebben langzaamaan het keltische/germaanse/romeinse tradities en geloof er uit gedrukt (al dan niet gedwongen).
Christelijke normen en waarden? Zoals? Want veel van "christelijke" normen en waarden komen ook overeen met bijvoorbeeld boeddhistische normen en waarden, of islamitische.
Mijn collega is praktiserend moslima, en op en top Friesin. Een geloof/religie aanhangen is m.i. niet perse afhankelijk uit welk land je afkomstig bent.
Tja, sommige dingen komen overeen, andere niet. Een groot verschil is b.v. de rol van Jezus, en het bijbehorende concept van zonde en vergeving. Dat is cruciaal in het christendom en heel bevrijdend voor hoe we hier met geloof zijn omgegaan. En vrijwel nihil in de Islam, (daar logischerwijs veel meer strenge leefregels). Ik leer dl bijvoorbeeld dat je anderen niet moet veroordelen en dat iedereen vrij is om nationale feestdagen te vieren zoals hij/zij dat juist acht
Waar je je druk om wilt maken... En trouwens, het is bij wet geregeld dat die kinderen dan vrij mogen zijn. Mijn kinderen geef ik sowieso een vrije dag per jaar extra. De 'baaldag' en dan stiekem wat leuks doen met mama of papa. Sssssst
Wat een vreemde reactie, ze stelt toch een hele logische vraag? Wat zijn de verschillen waar jij het over hebt dan, Uuz?
Lees ff terug, als je wilt. Dit topic ging over iets anders, dus ik ga hier geen complete godsdienstverhandeling afsteken (al heb ik een voorzetje gedaan hierboven.) En gelukkig zijn er verschillen zeg, zou een beetje saai worden als we allemaal gelijk waren he?
Is er een regelgeving over hoe je moet zijn als Nederlander dan? Moet je de titel verdienen naar aanleding van bepaald gedrag? Het gaat hier wel over mensen die in hun land van herkomst buitenlanders zijn en hier ook dus eigenlijk hoor je nergens bij. Ze spreken meestal niet eens een andere taal behalve Nederlands en dan nog worden het buitenlanders genoemd. Dat het een ver van jouw bed show is verklaart misschien dat je het piepen vind maar het gaat hier niet over poppen het gaat hier over mensen die nergens bij horen.
Nee, die verschillen zijn er nauwelijks. In grote lijnen komen de Marokkaanse normen en waarden (die overigens niet altijd en direct verband houden met religie) overeen met de Nederlandse cq Christelijke. Dat jij jouw stelling niet kunt onderbouwen zegt al genoeg.
Inderdaad. Natuurlijk is het gezever als je aan de andere kant van het spectrum zit. Het is gewoon behoorlijk grievend en bekrompen om mensen niet als volwaardig Nederlander te zien, enkel en alleen vanwege het feit dat hun ouders in het buitenland geboren zijn. Daarnaast bestaat "de Nederlandse gedraging" niet en is het idioot om dat te hanteren als maatstaf of iemand Nederlander is of niet. Als je hier geboren en getogen bent ben je gewoon Nederlander, punt.
Mijn ervaring is echt anders. Tijdens mijn (vrijwilligers)werk kom ik veel in contact met moslims en mensen die van oorsprong een andere nationaliteit hebben. Hoewel ik dit werk graag doe n hier warme vriendschappen beleef, zijn er echt grote verschillen. Mijn ervaring is dat als ik die verschillen hier benoem, ze altijd worden weggewuifd, dus dat doe ik niet. Het wezenlijke verschil tussen moslims en christenen is,zoals Uuz al benoemde : In de islam moet je zelf veel doen om de "eeuwigheid" te verdienen, in het christendom draait het om genade.
Je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel, ik heb 'mijn stelling' allang onderbouwd. Waarschijnlijk druk ik me te slordig uit hoor (then again, als mensen je niet willen begrijpen kan je lullen als Brugman zonder effect). Laat maar zitten joh, geeft niks.
We hadden het niet over religieuze waarden, maar over culturele normen en waarden en in grote lijnen komen deze gewoon overeen in de Nederlandse en Marokkaanse cultuur (over andere culturen kan ik niet spreken aangezien ik daar te weinig van afweet). Als deze normen en waarden zo erg verschillen, zoals hier gesteld wordt, dan ben ik oprecht benieuwd naar wat deze verschillen zouden zijn.