venijn nav suikerfeest

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 4 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat is de vraag niet hoor, bijna alle nederlanders vieren b.v. kerstmis en pasen. Velen bezoeken festivals, of woonboulevards. Hoe kom je erbj dat het gros het niet viert????

Ik noem mezelf geen christen. Ik geloof namelijk niet in een persoonlijke god, waar ik elke dag voor moet bidden. Als dit moeilijk te begrijpen is voor je, moet je het maar zien als 'niet praktiserend' ofzo.
    Ik erken en respecteer wel de christelijke normen en waarden en zo voeden we ons kind ook op.

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Volgens mij niet. Ik denk dat je dit onderschat, omdat nederland altijd tolerant is geweest tov andere geloven. Maar Nederlandse normen en waarden zijn b.v. heel erg anders dan die in Marokko of iran, of india.

3. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Van oorsprong betekent toch niet dat het nu voortgezet moet worden? Dit land is zoveel dingen geweest 'van oorsprong', maar tradities (als je dit onder traditie wilt scharen) zijn onderhevig aan verandering.

Niet dat ik het erg vind dat die nationale feestdagen er zijn (ben natuurlijk ook blij dat ik op die dagen vrij ben terwijl ik ze niet vier :D), maar het is niet zo vanzelfsprekend dat een land nationale feestdagen in stand houdt die hedendaags door de meerderheid niet eens meer gevierd wordt, denk ik.

4. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Uhhh, een woonboulevard bezoeken is toch geen feestdag vieren? :( Je zegt het zelf: veel Nederlanders doen hele andere dingen op die dagen, dan daadwerkelijk dat feestdag vieren. Dus het gaat dan niet zozeer om de feestdag, maar dat men op die dag vrij is. Dus de vrije dag kan op elk willekeurige dag ingepland worden, als men toch alleen boulevards bezoekt.

Verder begrijp ik het tweede deel van je bericht niet.

5. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Zoals?

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ja, maar dat is iets heel anders dan dat iedereen recht heeft op 10 verlofdagen ;)

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat had ik een paar jaar geleden ook kunnen zeggen. Maar nu realiseer ik me dat er best veel gevierd wordt nog. En ik zou het ook wel leuk vinden als Dl nog naar Pinkpop kan later, qua tradities :)

8. tuc

tuc Niet meer actief

jaaaaa zo die regeling ken ik ook. Een vader van dochters vriendinnetje werkt in een pretpark dus die krijgt onmogelijk vrij in de zomervakantie. Zij regelen dat idd zo.
    Maar zoals behappy het zei leek het net alsof iedereen standaard 10 verlofdagen heeft zoals je op je werk hebt..dat kon ik mij niet voorstellen.

9. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

:$ die zag ik niet aankomen :D
    Straks ga je me nog vertellen dat de catalogus een heilig geschrift is :D

10. tuc

tuc Niet meer actief

Nee zo zie ik dat ook idd.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nou dat wordt een beetje een te lang verhaal, mag je elders opzoeken als het je interesseert.
    (Ik krijg een beetje een raar gevoel van je reacties, je komt niet echt met inhoudelijke antwoorden waar ik iets mee kan)

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij denken precies hetzelfde ;)

Kerst vier je niet door naar een woonboulevard te gaan, dan kan je net zo goed een andere doordeweekse dag pakken.

En christelijk normen en waarden? Mijn normen en waarden hebben helemaal niets met het geloof te maken. Tuurlijk zullen er een hoop hetzelfde zijn, maar dat is gebaseerd op hoe ik zie hoe je met mensen omgaat en ja het geloof denkt daar veelal hetzelfde over. Maar als ik vind dat je mensen met respect moet behandelen en het christelijke geloof ook, dan maakt mij dat nog geen christen.

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oeps, bijna wel he :D

14. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Pardon? Jij doet een uitlating, dan mag je dat ook best onderbouwen, anders heeft het weinig toegevoegde waarde in een discussie. Ik stel die vraag ook met een reden, omdat ik zelf Marokkaanse ben en ik weinig verschil zie in de normen en waarden die de Marokkaanse cultuur hanteert en die de Nederlandse hanteert.

Volgens mij reageer ik gewoon inhoudelijk op jouw berichten hoor. Vervelend van je rare gevoel, maar denk dat de oorzaak daarvan eerder bij jou dan bij mij ligt.

15. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Precies.

16. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Gij zult u boeken opbergen in een Billy, en iedere woensdag word Zweedse gehakt-dag? :D

17. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Mierenneuken? Het is gewoon vervelend als men onderscheid blijft maken en jou niet als volwaardig Nederlandse burger ziet, puur alleen om je naam of om het feit dat je ouders toevallig in het buitenland zijn geboren. Dat is kwetsend, beledigend en daarnaast ook ontzettend bekrompen. Natuurlijk zie jij het niet zo, want jij staat aan de andere kant van het spectrum en maakt zulks nooit mee.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt maar ik refereerde even aan het vakantie gedeelte, voor vakantie is het de enige manier om 10 dagen achter elkaar te krijgen, voor andere omstandigheden gelden weer andere regels.

2. Andere gewichtige omstandigheden: tien schooldagen per schooljaar of minder (art.14/art. 11 onder g.)
    Een verzoek om extra verlof in geval van andere gewichtige omstandigheden voor tien schooldagen per schooljaar of minder dient vooraf of uiterlijk binnen twee dagen na ontstaan van de verhindering aan de directeur/rector van de school te worden voorgelegd. Deze beslist over het verzoek.

Voor 'andere' gewichtige omstandigheden gelden de volgende richtlijnen:
    •Voor verhuizing: maximaal 1 schooldag;
    •Voor het voldoen aan wettelijke verplichtingen, voor zover dit niet buiten de lesuren kan geschieden: geen maximale termijn;
    •Voor het bijwonen van het huwelijk van bloed- of aanverwant tot en met de 3e graad;
    in Nederland maximaal 1-2 schooldagen (binnen de regio 1 dag, buiten de regio 2 dagen)
    in het buitenland maximaal 5 schooldagen;
    •Bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel van bloed- of aanverwant tot en met de 3e graad: geen maximale termijn;
    •Bij overlijden van bloed- of aanverwant;
    •in de 1e graad maximaal 5 schooldagen
    •in de 2e graad maximaal 2 schooldagen
    •in de 3e en 4e graad maximaal 1 schooldag
    •in het buitenland: 1e tot en met 4e graad maximaal 5 schooldagen;
    •Bij 25, 40 of 50 jarig ambtsjubileum en het 12 1/2, 25, 40, 50 en 60 jarig huwelijksjubileum van ouder(s)/verzorger(s) of grootouders; maximaal 1 schooldag;
    •Voor andere naar het oordeel van de directeur/leerplichtambtenaar gewichtige omstandigheden, maar geen vakantieverlof; geen maximale termijn vastgesteld.
    http://www.lerenindekop.nl/index.php?naam=antwoord_ouders&vraagid=3&PHPSESSID=cca9fe4d52250515091f301c327abf82

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113

Ik wilde alleen maar aangeven waarom die dagen nu als vrije dagen worden bestempeld. Ik denk alleen dat het begrip vieren hedendaags veel ruimer is geworden.

Een feestdag vieren vind ik echt dat je bewust bent van het verhaal achter de feestdag en naar de kerk gaat.
    Ik geniet van de dagen, van b.v de boom of het verstoppen van de eieren en het samenzijn met gezin en eventueel meerdere familie leden, vind het heerlijk om even allemaal vrij te zijn en bij elkaar te zijn zonder school,werk,turnenlessen, zwemlessen etc.

Maar volgens mij dwalen we met zijn allen enorm af van het oorspronkelijke onderwerp en dat was een stuk jaloezie naar kinderen toe die het suikerfeest gingen vieren en dus vrij hebben voor deze dag (geheel comform de regels) Over volwassenen die zo kortzichtig zijn dat ze een kind met een ander geloof iets misgunnen alleen omdat ze zich tekort gedaan voelen. Tegen hun zou ik zeggen verdiep je goed in het moslim zijn/geloof, ga volgend jaar ook vasten tijdens de ramadan en dan mag jouw kind volgend jaar ook vast thuisblijven voor het suikerfeest.

20. lies276

lies276 Niet meer actief

Helemaal mee eens.

Deel Deze Pagina