Venkel thee mag dat of juist niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Shar079, 20 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Hoi allemaal,

Nu stond er geen verwijzing dat je het niet mag drinken als je zwanger bent. Maar ik heb dus venkel thee gekocht omdat ik soms nogal last heb van mijn darmen. Maar nu twijfel ik of deze thee soort wel mag, en de twijfel komt vooral door recensies op internet, meeste staat dat je met mate of helemaal niet mag.

Wie of wie, weet het antwoord? :(

Grt,
    Sha

2. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

24 aug 2013
    760
    0
    0
    Ik dacht ook beter van niet..

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

?????
    Waarom niet?

Als het gewone thee is uit een gewoon theezakje dan kun je ervan uitgaan dat je het gewoon mag hebben hoor. Je mag toch ook gewoon venkel eten? En thee is doorgaans gewoon heel veel water met een smaakje erdoor.

4. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Gewoon niet teveel ervan nemen.

5. mommywannabe

mommywannabe Actief lid

4 nov 2013
    319
    0
    0
    Antwerpen, België
    Venkel mag je niet drinken en ook zeker niet eten tijdens je zwangerschap. Mijn moeder is herboriste en heeft hier dus zeer veel weet van. Zij vertelde mij dat venkel "abortief" is zoals ze dit noemen. Net zoals anijs, salie, jeneverbes, aloe vera, zuring en brandnetel.

Dit geldt zowel voor soorten thee, etherische oliën in verzorginsproducten of in salades en bereidingen. Dus ik zou je aanraden om het toch maar niet te doen.

Na je zwangerschap venkel weer wel zeer goed, omdat het de melktoevoer stimuleert ;)

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
  7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Omdat de concentratie als je het drinkt hoger is. Venkel is gewoon een van die kruiden die je beter kunt mijden, vanwege de toxiciteit. Net zoals je het liever ook niet aan baby's geeft, ook al verkopen ze babyvenkelthee...het is echt minder goed voor ze.

8. Fietwordtmama

Laat je niet teveel angst aanpraten over onschuldige keukenkruiden en groenten asjeblieft. Zo verschijnen er regelmatig artikeltjes over wat je wel of niet zou mogen eten of drinken in diverse blaadjes.

Toen ik pas zwanger was heb ik het hierover gehad met de gynaecoloog nav een artikel over keukenkruiden. Zo zou je geen salie, tijm, basilicum, venkel en nog een aantal andere kruiden mogen nemen. Dus ik vroeg haar hoe het mogelijk was dat er in Italie nog gezonde kinderen geboren kunnen worden.

Zij heeft me op het hart gedrukt om de folder die je standaard meekrijgt door te nemen, en me aan die regels te houden (alcohol, rauw vlees, rauwe melk etc). En verder geen aandacht te schenken aan wat er verder verteld wordt. Alles in normale hoeveelheden natuurlijk.

Dat heb ik dus gedaan.

9. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

9 feb 2013
    999
    1
    0

Venkel tijdens borstvoeding wordt juist afgeraden door de algemene geneeskunde. Daar waar een kleine hoeveelheid venkel inderdaad gunstig kan werken (ook voor darmkrampjes van de baby), werkt een grotere hoeveelheid juist weer negatief op darmkrampjes!

Ik ben van mening (ben vrij goed onderlegd) dat je met mate (af en toe) heus wel venkel kunt drinken. Maar zeker geen hele pot of die thee als enige thee drinken!

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    hmm fietwordtmama over het algemeen ben ik het met je eens, maar waarom staat er dan wel expliciet op de site van het voedingscentrum dat je het niet moet drinken? Dat lijkt me nu niet echt een organisatie die zomaar ondoordoordacht fabeltjes over het internet uitstrooit.

Maar ik kom er net achter dat de BedTime YogiTea die ik dus iedere avond drink voor 31% uit venkel bestaat… tja..

11. Fietwordtmama

Geen idee. Voedingscentrum lijkt mij idd ook een betrouwbare bron van informatie. Heb het even opgezocht:

In de encyclopedie van voedingscentrum staat het volgende als algemeen advies (dus niet-zwanger)
    Voedingsadvies

Uit voorzorg gelden de volgende adviezen:
    Gebruik kruidenpreparaten met venkel (zoals venkelolie), anijs (zoals anijsolie), sassafras of dong quai niet in gedroogde vorm of als olie voor aromatherapie. In deze vorm hebben de kruidenpreparaten en hoog allylalkoxybenzeengehalte en zijn ze acuut giftig.
    Wees matig met kruiden als anijs (en producten hiervan, zoals anijsthee, sambuca, pastis en ouzo), venkel (zoals venkelthee), basilicum, pesto, dragon, kaneel en nootmuskaat.
    Voor moeders die borstvoeding geven en baby’s geldt hiernaast het advies:
    Gebruik geen venkelthee en anijsthee, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes bij baby’s of om de melkproductie te bevorderen.
    En bij adviezen voor tijdens de zwangerschap:

Venkelthee en anijsthee --> Niet

Kruidenpreparaten (pillen) met efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid --> Niet

Keukenkruiden: venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel --> Normaal gebruik van deze kruiden kan geen kwaad, dagelijks grotere hoeveelheden kan schadelijk zijn

Dat thee niet mag heeft denk ikte maken met het feit dat dan juist de aroma's uit de venkel gehaald worden en in de thee gestopt. En het is precies die stof die het schadelijke effect zou veroorzaken als ik de site goed begrijp.

Effe het linkje erbij:
    Allylalkoxybenzenen | Voedingscentrum

12. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Wauw meiden,

ik had het even druk, maar ben er weer. ik lees verschillende meningen, hmmm dus ben nog steeds aan t twijfelen. het is niet zo dat ik potten thee ga drinken maar misschien een kopje per dag of om de 2 dagen eigenlijk wanneer ik zin heb.

wie heeft zelf wel venkel thee gedronken tijdens de zwangerschap en wat was jou ervaring hiermee?

Grt,
    Sha

13. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Ik dronk venkelthee toen ik bv gaf omdat het de darmkrampen van mijn zoontje zou helpen. Dat klopte! Nu gebruik ik het om mijn eigen stoelgang op peil te houden. Ik heb maandag nog even gevraagd aan de vk of zij de thee afraden en ze zei dat ze nog geen bericht hadden gehad om de thee te ontraden. Dus drink ik vrolijk elke avond venkelthee.
    Ik ben om eerlijk te zijn ook helemaal klaar met alles waar slecht voor je zou zijn. Rauw vlees, wijn en schimmelkaas laat ik natuurlijk staan, maar thee en mandarijnen... Kom maar op!

Deel Deze Pagina