wel vitamine K maar geen D

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lovewinnie, 22 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik geef nu borstvoeding en meost met dag 8 gebinne met vitamine K en heb dit dan ook gedaan. nu hoorik van mensen dat ik ook vitamine D moet geven maar dit hebben ze mijn helemaal niet gezegt. moet ik me nu zorgen gaan maken of begin je hier pas veel later mee?

begin volgende wekkomt er als het goed is iemand langs om me meisje te controleren en te wegen zullen hun mijn dit advies alsnog geven of moet ik zelf even contact opnemen met bijv de huisarts,

2. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ik weet eigenlijk niet meer wanneer je vit D kunt gaan bij geven. Ik weet alleen wel dat onze jongste ze nooit gehad heeft (K ook niet trouwens) en dat het geen kwaad kan als je geen vit D geeft.
    Je moet alleen zorgen dat je voldoende buiten komt.

3. sonjaw

sonjaw Fanatiek lid

26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Ik zou het toch gaan geven je moet het min een jaar geven.En aangezien de winter er aan komt kom je niet genoeg buiten. ;)

4. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Vitamine K

Vitamine K zorgt voor een goede bloedstolling. Een tekort kan bij baby’s ernstige hersenbloedingen veroorzaken. Vitamine K wordt in het lichaam aangemaakt door de darmflora en wordt ook opgenomen uit de voeding. Omdat deze vitamine de placenta nauwelijks passeert, hebben pasgeboren kinderen geen vitamine K-reserve. Ook is de darmflora nog onvoldoende ontwikkeld. Daarom krijgen kinderen kort na de geboorte 1 milligram vitamine K toegediend.

Omdat borstvoeding weinig vitamine K bevat, geldt daarnaast het advies borstgevoede kinderen gedurende de eerste 3 maanden dagelijks 25 microgram vitamine K te geven.

Vitamine D

Vitamine D is nodig voor het ontwikkelen van sterke botten en tanden. Vitamine D wordt door het lichaam zelf aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Daarnaast wordt het in het lichaam uit de voeding opgenomen. Omdat moedermelk weinig vitamine D bevat, wordt geadviseerd kinderen die uitsluitend borstvoeding krijgen vanaf de eerste of tweede week na de geboorte dagelijks 5 microgram vitamine D te geven.

www.voedingscentrum.nl

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

vitamine D moesten wij vanaf dag 15 gaan geven. het is geen must maar wordt wel sterk aangeraden.

als je al buiten komt is alleen maar het gezichtje van je kleintje onbedekt en dat zorgt niet voor voldoende aanmaak ervan.

6. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Over Vitamine D gebruik lopen de meningen nogal ver uit elkaar.
    Mensne zijn geneidg de geldende mening te volgen, maar waar komt het vit. D advies vandaan?

Een Canadeese arts (newman) heeft veel onderzoek gedana naar alles wat met bv te maken heeft en hij zegt dit:

Baby's die borstvoeding krijgen moeten extra vitamine D krijgen
    Niet waar!
    Iedereen heeft vitamine D nodig. Bij kunstvoeding is het er in de fabriek aan toegevoegd. Maar de baby wordt geboren met een lever vol vitamine D en blootstelling aan de buitenlucht zorgt er zelfs in de winter voor dat de baby vitamine D krijgt van ultraviolet licht. De baby heeft niet veel blootstelling aan de buitenlucht nodig en hoeft niet elke dag naar buiten. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen. In enkele gevallen (bijvoorbeeld als de moeder tijdens de zwangerschap een vitamine D tekort had) is het misschien verstandig om de baby vitamine D bij te geven. De baby aan zonlicht blootstellen vanachter een gesloten raam werkt niet om de baby meer vitamine D aan te laten maken.

Vitamine K
    In maart 1999 is een nieuwe voedingsrichtlijn voor zuigelingen en kleuters uitgegeven door de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ) en het Voedingscentrum. Ieder consultatiebureau heeft een exemplaar ontvangen. Er staat in: geef borstgevoede baby's de eerste drie maanden vitamine K.

Het is niet zo, -zoals je overal leest- dat moedermelk geen vitamine K bevat. Colostrum bevat zelfs heel veel vitamine K, en rijpe moedermelk bevat ook vitamine K. Het is wel ook afhankelijk van de voedingsstatus van de moeder (uit een onderzoek bleek dat als de moeders de vitamine K injecties kregen, in plaats van de baby's, de vitamine K status in de baby omhoog ging. In de VS krijgen baby's geen vit K druppels maar één vitamine K- injectie bij de geboorte). Vitamine K zit met name in bladgroenten.

Echter, de reden dat vitamine K wordt voorgeschreven is niet omdat moedermelk geen vitamine K bevat, maar omdat er in het verleden in Nederland ongeveer 10 keer per jaar borstgevoede baby's waren die ernstige inwendige bloedingen kregen die terug te voeren waren op een vitamine K tekort. De eerste 10 weken wordt er in de darmen nog geen vitamine K aangemaakt, zoals later wel gebeurt. Deze baby's hadden dus te weinig vitamine K gekregen uit de moedermelk. Dit wil echter niet zeggen dat iedere baby tekort vitamine K krijgt, of dat moedermelk geen vitamine K bevat.

De reden waarom deze baby's vitamine K tekort hadden is verder niet onderzocht. Uit voorzorg wordt nu aan alle borstgevoede baby's vitamine K voorgeschreven. Dit gebeurt sinds begin jaren 80.

Het zijn keuzes die je maakt. Je kunt het advies volgen van het cb, je kunt ook via andere wegen info zoeken en daarop je keuzes baseren.
    Het is net wat je wilt.

7. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Wij moesten na tien dagen met K beginnen en na twee weken met D

8. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    na 2 weken ben ik met vitamine D gestart! Tegenwoordig is het meer een lapmiddel bij ons want heeft hetzelfde effect als cynababy, ze vindt de vitamine D heerlijk namelijk!

9. girly

girly Actief lid

14 feb 2007
    489
    0
    0
    wij moesten op de 8e dag met vit k beginnen en op de 15e dag ook met vit d. gewoon bijelkaar op een lepeltje, van elk 5 druppeltjes!

10. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Isa krijgt ook van af de 2e week dagelijks 5 druppels vit D. heerlijk vindt ze het als ze het flesje aan ziet komen gaat haar mondje al open :)

En net als bij Ster werkt het soms ook goed als lapmiddel (een druppel op een speen doet wonderen)

Oja ik de druppels van davitamon en dan de aqua versie, die druppelt lekker snel (beter dan de olie-versie) en kan je vanuit het flesje zo in het mondje druppelen.

Deel Deze Pagina