Hallo dames, Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven. Wij hebbben een tweeling van 3,5 maand oud. De oudste (niels) weegt ruim 6 kilo de jongste (koen) 5,4. Nu zitten we zo te klooien met de flessen. Ons ritme was: 7:00 en 7:30 180/6 11:00 180/6 en 11:30 50 gram groente en 150/5. 15:00 en 15:30 180/6 20:00 en 20:30 180/6 00:30 helpt mijn man mee ook 180/6. Nu krijgen ze bij de laatste fles 3 melkschepjes rijstebloem erbij en slapen ze stweds langer door. Gisteren 9:30 en vandaag heb ik 8:00 koen ook wakker gemaakt en 8:30 Niels. De laatste dagen laat Koen ook per fles 50-70 cc staan. Wat is een ritme om over te gaan op 4 flessen? Ik ben bang dat Koen dan alsnog 50-70 laat staan en dan dus maar 600cc binnen krijgt. Is dat niet te weinig? Ik wil het vandaag zo gaan proberen: Koen 8:00-12:00-16:00-21:00 Niels 8:30-12:30-16:30-21:30. Niels krijgt dan om 12:30 groente met een flesje van 150/5 erachteraan. Hij zou dan dus iets minder dan vier flesjes krijgen. Na de fles van 12:00/12:30 zijn ze een uurtje wakker en na de fles van 16:00/16:30 ook. Verder slapen ze steeds. Iemand tips voor mij? Moet ik water gaan geven of diksap en zo ja wanneer dan? Ze zijn maar zo kort wakke nog.
Ze hoeven toch helemaal,niet naar 4 flessen nog waaron bniet 15.00/19.00 en 23.00 Groente is nog bijvoedinging,niet waar ze op teren. Ik zou 7/11/15/19/23doen en alsje groente wilt geven die rond 17.00 doen Diksap niet aan beginnen zijn ze veel ste klein voor
De ondergrens voor bijvoeden is 4 maanden, dus ik begrijp niet waarom je al groente en rijstebloem geeft? Is echt onnodig, een belasting voor de darmen en tot 6 maanden mag bijvoeding geen fles vervangen. Ik zou het dus bij flessen houden, 5 zijn perfect, meer (en kleiner) mag ook, 4 flessen vind ik wat weinig.
De ondergrens voor bijvoeding is idd 4 maanden. Onze zoon kreeg ook al bijvoeding met 3.5 maand en hij heeft het er prima mee gedaan. Het is bijvoeden onze hoeven er niet op te teren. Persoonlijk zou ik nog geen water of diksap geven, aan de flessen zouden ze genoeg moeten hebben. Als tip zou ik je mee willen geven om de laatste fles steeds een klein beetje te vervroegen zodat ze leren langer met de fles te doen. Als ze op een gegeven moment de flessen laten staan dan zou ik pas over gaan op 4 flessen. Het kan misschien ook zo zijn dat ze de flessen laten staan omdat de rijstebloem nog voor je mannen te zwaar op de maag liggen. Wij lieten onze zoon slapen tot 8 uur ochtends om voor hem een duidelijk ritme aan te houden. Dan liever de laatste fles eerder dan de eerste fles later. Ow het schiet me ineens te binnen dat wij onze zoon bijvoeding gaven tussen de 2 flessen. Ongeveer op de helft zodat het niet teveel van zo'n manneke vraagt. Bij ons was het dus 8 uur eerste fles, 10 uur bijvoeding en 12 uur volgende fles. Probeer wel iets waar je jezelf goed bij voelt, als ze honger hebben geven ze het echt wel aan! Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal. Succes!
Waarom al groente en diksap met 3,5 maand? Volgens mij kan je ze dan beter nog een tijdje op 5 flessen houden.. Ook gezien hun geboortegewicht en gewicht nu lijkt me dat veel passender..
+1 En groente en rijstebloem al voor de 4mnd. Zou zeker geen diksap geven maar gewoon flesvoeding. Waarom overgaan op minder flessen met deze leeftijd?