Jaa zeker met je eens. We kijken sws maar een stuk kleiner. We wonen nu in een best ruim huis. 140 m2( komt voornamelijk omdat we een absurd grote zolder hebben). Nu kijk ik naar woningen tussen de 80-100 m2, groter kunnen we echt niet betalen. En 100 m2 is voor ons groot zat. Zelfs als er een tweede bij zou komen( ooit wel een wens voor) dan zou het denk ik Pasen. Ik heb geen probleem met kleiner wonen, maar het staat me een beetje tegen om ruim 300 m2 meer te leggen voor een appartement, zonder tuin van 60 m2. En dat is wel beetje wat aan de orde is in deze omgeving. Ik twijfel nu echt heel erg of kopen ons wel gaat helpen met drukken van kosten.
Hoi lieve mensen Ik reageer even zo in het algemeen omdat er veel suggestie zijn voorbij gekomen die me echt wel goed aan het denken hebben gezet. We hebben al veel bespaard door naar ons inkomen te kijken en alles te budgetteren. Dus daar houden we ons strak aan. We hebben wel ruimte om nog strakker te budgetteren en bijv minder te sparen ofzo. Maar boodschappen etc is allemaal zo duur. toen we dit huis huurde was het tijdelijk. We vonden het toen al aan de dure kant, 1250 euro per maand( nu 1370) Maar het zou tijdelijk zijn totdat de woningmarkt zou verbeteren. In de tussentijd zou ik m’n studie afmaken en gaan werken. Helaas liep dat natuurlijk anders, ik werd ziek, studie niet afgemaakt, in de uitkering en de woningmarkt plus inflatie werd erger. Nu dreigt het dus fout te gaan en wil ik dat dus gewoon graag voor zijn. Voor Sociale huur komen we niet in aanmerking verdienen we te veel voor. En vrije sector is vanaf 800 euro dacht ik. Zouden we voor 800 euro huren dan zou dat helemaal top zijn. Maar in de praktijk kom ik dat niet tegen. Maar meer vanaf 1000 euro voor 60 m2 ofzo. Vaak zie ik zelf dat bepaalde vrije sector woningen ook zijn begrensd tot een bepaalde salaris. nu hebben we onwijs spijt dat we geacht hebben met kopen in de hoop dat het beter zou worden en zijn we bang dat het misschien alleen nog maar erger wordt als we nu weer wachten. Alleen weten we nu echt niet zo goed wat slimmer is. Stel we zouden fan huren voor 1000 euro. Dat zou ons misschien 370 euro in de maand schelen. Maar met de jaarlijkse huurverhogingen, verhuiskosten etc. Vraag ik me af of dat slim is? kleiner wonen vinden we echt niet erg. we wonen nu op 140 m2 en dat is best ruim. En zouden met gemak naar 90-110 m2 kunnen. Alleen ook dat kom ik niet tegen. Wel hele dure appartementen van 300-350 k voor 60 m2 en ik weet gewoon niet of dat een goed idee is. Ik ben even hard op aan het denken hoor! Dus brand maar los hoe jullie erover denken.
Ik denk dat je beide optie's open moet houden....het mooiste zou zijn om een koopwoning te vinden binnen je budget en binnen je eigen regio maar ik zou ondertussen met een schuin oog de huurwoningen in de gaten houden.Veel makelaars verhuren ook woningen, je zou die ook kunnen vragen om het in de gaten te houden voor jullie (en ook een koopwoning bv).Als je het zoeken een beetje uit handen geeft aan een makelaar scheelt het jou ook stress (ik weet niet hoeveel het kost).Huurverhoging hou je niet tegen maar als je nu een woning vind met een lager huur dan duurt het wel weer een paar jaar voordat je op dezelfde prijs als nu zit, misschien heb je in die tijd al meer te besteden en is het niet echt een probleem meer.Ik zou zelf proberen om in 1x een woning te vinden, huur of koop maakt dan niet uit ,als het maar naar het zin is en de maandlasten lager zijn.
net een bezichtiging gehad bij een super leuk huis! Kindvriendelijk. 20 min met de auto van familie, buitenwijk van een grote bruisende stad. Het huis staat al 2 maanden te kooop. Dus er is onderhandelingsruimte. Enige waar ik me druk om maak is of we het kunnen betalen. De verkopers willen in ieder geval boven de vraagprijs, onder de vraagprijs gaan ze niet op in. Vraagprijs is 325 k. Laatste keer dat we gesprek hadden konden we maar 305 lenen… . We zouden dan tussen de 325 en 330 willen bieden. Maar twijfel of we de hypotheek rond krijgen. Ben bang van niet. We zouden wel geld kunnen lenen bij schoonouders denk ik en misschien komen we in aanmerking voor startersleningen? Ik weet het ff niet. Voor vrijdag zouden we contact opnemen met makelaars om te laten weten. wat is eerste wat ik moet doen? Ben gewoon ff beduusd
Contact opnemen met je hypotheekadviseur? Maar als je de vorige keer 305 kon lenen en er is in de tussentijd niets veranderd in salaris dan zal het niet hoger uitkomen...
En ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om zo hoog te gaan.... Als één van jullie ziek wordt of ontslag krijgt en het is op jullie beide volle salarissen berekend, is het maar de vraag of je dat huis nog kan betalen. Hoe graag je dat huis ook wilt, ik begrijp je. Maar wil je wel waarschuwen.