Wat kan ik nu nog doen? (huur en liberalisatiegrens)

Discussion in 'De lounge' started by Zonnestralen, May 17, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,358
    113
    Female
    Vandaag hebben wij een acceptatie getekend voor een (sociale)huurwoning, dat is nog geen huurcontract. Maar als wij die volgende maand niet tekenen krijgen wij een boete van 760 euro. Mondeling is gezegd dat deze woning bij huurstijging niet over de liberalisatiegrens heen zou gaan komen. Wij hebben nog geen huurcontract gezien of getekend. Wij hebben niet zwart op wit dat hij niet over de grens heen gaat. En hoe langer ik erover denk, hoe meer ik twijfel of het klopt wat ze zegt. Want hier waar we nu nog zitten doen ze dat gelijk bij de eerste verhoging. De site van de woningstichting ondersteund mij hier ook niet in. wettelijk gezien mag deze woning nog flink verhoogd worden in prijs.

Maar waarom is die liberalisatiegrens zo belangrijk voor mij? Dat is omdat bij het wegvallen of dalen van inkomsten je onder die grens nog recht kan hebben op huursubsidie. Dat betekend voor ons een vangnet die ervoor zorgt dat wij de huur kunnen blijven betalen. Bij het verhuizen vervallen ook alle jaren en duurt het heel lang voor je dan evt een goedkopere woning gevonden hebt. Mijn vriend werkt in een omgeving waarbij het voor jou 100 anderen is, hij heeft een 0 uren contract en het ziet ernaar uit dat het bedrijf om kan gaan vallen.

Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik een dag later die ondertekening nog ongedaan maken als de mondeling gegeven informatie niet klopt? Of evt als het niet in het contract staat?

Ik wil morgen sowieso even naar de verhuurder bellen. Maar misschien dat er nog iemand een tip heeft waar ik nog niet aan gedacht heb.

2. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
  3. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    @Zonnestralen vragen om een schriftelijke bevestiging van de mondelinge toezeggingen. Buiten hiervoor bellen kan dit ook door bijvoorbeeld een mail te sturen waarin je deze toezeggingen aangeeft met het verzoek om een bevestiging.
    Anders zou ik even nagaan bij het juridisch loket wat hierin jullie mogelijkheden zijn gezien de getekende acceptatie. Staat de woning wel als sociale huurwoning omschreven op bijvoorbeeld de site en het acceptatie gedeelte?

4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,358
    113
    Female
    Probleem is dat we nu geen recht hebben op huursubsidie. Maar het werkt nu zo op zijn werk dat iedereen een 0 uren contract krijgt terwijl ze iedereen full time nog laten werken. Ze zijn hele grote klanten kwijt geraakt (mijn vriend werkt op de vloer dus heeft hier geen invloed op). En ze kunnen hem dus 0 werk geven maar niet ontslaan. Waardoor dan geen recht is op ww....

Rijksoverheid geeft aan dat bij een inkomensafhankelijke huurverhoging de huur bij flink verlies van inkomsten onder de grens voor huursubsidie terug kan komen. Daar zit t probleem. Dat is weer een huurdersklasse hoger. We vallen dus tussen de regelingen door zonder net....

Geen oog dicht gedaan vannacht...

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,358
    113
    Female
    Nu zit de woning nog net onder de grens bij acceptatie. Dat maakt het een sociale huurwoning. In juli gaat hij dan vermoedelijk over de grens heen. Ik ga bellen naar de woningstichting maar mijn ervaring is dat ze niet mee werkend zijn. Andere huurders zijn zo gevonden op deze markt.

Bij onderzoek vannacht blijkt een aardige groep in dit gat te belanden dus heb ik er ook met een GroenLinks kennis over gesproken en kwam ik erachter dat ik dit probleem ook bij een inspreking (gemeente) niveau kan aankaartten. (Maarja kleine kans natuurlijk dat er echt iets mee gebeurd).

Ik ga zo ook even de Rijksoverheid bellen voor meer informatie.

Zo als dit werkt het overal hier dus een andere huurwoning zou hetzelfde probleem geven... door passend wonen is dit niet te omzeilen...

6. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Op het moment dat zij per 1 juli de huur zouden willen verhogen hadden ze dit uiterlijk 1 mei moeten mede delen danwel kenbaar moeten maken bij acceptatie van de woning. De kans is groot dat ze een eventuele huurverhoging van dit jaar direct meegenomen hebben in de aanbiedingsprijs van de woning. Ze zijn in ieder geval wettelijk verplicht om dit 2 maanden van tevoren mede te delen. ;)

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,358
    113
    Female
    Ja heb je gelijk in. Dat is mij ook net verteld aan de telefoon. Dat scheelt een jaar extra opbouwen op dat moment. Maar situatie blijft dan nog hetzelfde. Tenzij ik mijn vriend dit jaar nog de deur uit zou trappen zullen we volgend jaar al geen vangnet meer hebben. Zo oneerlijk want een inkomensklasse hoger heeft dat wel. Huis waar we nu zitten is veel te klein voor 5 mensen. En tenzij ik alleen met mijn kinderen een huis zou zoeken komen we weer op hetzelfde probleem uit.

8. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Maar in dat jaar komt er misschien ook een mogelijkheid voorbij waardoor jullie het inkomen zekerder kan stellen, bijvoorbeeld aanpassing van het contract vanwege meer dan 3 maanden een vast aantal uren etc. Dat zal ook een stuk rust geven denk ik.

meis1987 likes this.
  9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Dit, of een jaar om uit te kijken naar een andere vaste baan? Is er weinig vraag naar het vakgebied van je partner?
    Ik snap je zorgen wel, maa het is ook vervelend om in de wat als-en te leven. Ik zou dus vooral kijken naar de mogelijkheden om het vangnet op een andere plek te zoeken. :)

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,358
    113
    Female
    Het werk dat mijn vriend doet wordt ook door veel Polen gedaan. Vaste contracten bestaan zo goed als niet meer. Is het zo dat ze je verplicht een vast contract zouden moeten geven, dan zeggen ze dat je over een half jaar terug mag komen, dan kan de riedel namelijk weer van voor af aan beginnen. Zo komen ze onder de vaste contracten uit... Hopelijk treft hij een werkgever die nog vaste contracten biedt. Maar bijna elke vacature gaat in dit werk via uitzendbureau's. Het perspectief is nu ook dat hij telkens tijdelijk werk tot aan zijn pensioen zal moeten accepteren, tenzij hij een bijzondere werkgever treft. De enige verbetering die nog zou kunnen komen is een contract waarop uren vermeld staan. Zodat hij weer ww kan aanvragen als er tijdelijk geen werk meer is.

Share This Page