Ik zou het bij de buren uitleggen, en als het binnen de regels van de gemeente valt zou ik het doen. Uiteindelijk is het jullie tuin, je plaatst geen 3 meter hoge Berlijnse muur of geen joekel van een kastanje boom. Uiteindelijk zullen mensen altijd wel ergens over zeiken. Onze achterburen hebben 2 grote bomen geplaatst met van die vierkantemeter bladeren. Leuk? Nee niet echt maar het is hun tuin en ik veeg die bladeren wel even op. De andere buren hebben een katten ren, ook niet heel geweldig al dat gaas maar het zijn lieve beestjes die veel spelen. Dus leuk om te zien. Van beide kanten is het geven en nemen. Het gaat over 1 meter in een flinke tuin. Iedereen heeft het er maar over dat TS rekening met de buren moet houden, maar andersom kan dat ook toch? Als het wettelijk mag zou ik als buur m’n schouders ophalen en voorstellen om af en toe even gezamenlijk te barbecuen
Vind ik niet vreemd, ik snap je keus voor de linkerkant volledig. Maar waarom moet het over de volledige breedte?, ik vind dat best huge, met 5 meter heb je toch ook een ruim zitje daar?
Ik zou met de buren aan tafel gaan zitten en kijken waar zij problemen zien, of jullie daar samen oplossingen voor kunnen vinden. Hier zou ik er echt niet blij van worden als mijn buren dit zouden willen, maar gelukkig mag het in deze gemeente ook niet.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat buren moeilijk konden doen over een blokhut of veranda. Misschien is het bij ons ook wel heel normaal elke woning Dat lijkt me nooit een optie om je tuin te verlagen dan loopt al het regenwater in jouw tuin.
Ik zou ook een stukje uitgraven, net als @Izzie7676 voorstelde. Al is het maar 1 ‘tree’ wat je naar beneden moet. Scheelt bij je buren weer een stuk en kun je toch de veranda maken die je wil.
Buiten het feit dat ik mijzelf afvraag wat je in vredesnaam met zo'n grote veranda moet, zou ik er als buur niet blij van worden. Jij stelt dat het maar om een meter zon gaat en dat ze daarna maar voor moeten gaan zitten. Maar was als de buurvrouw graag in bikini in de zon ligt? Dat ga je natuurlijk niet in de voortuin doen... als ik naar mijzelf kijk is elke meter zon er 1, heerlijk om nog even in de chillen na een werkdag. Is het niet handiger (en goedkoper) om een grote parasol te kopen en een los schuurtje te maken?
Ik begrijp de buren wel. Zo’n ding zo ver boven de schutting is gewoon lelijk. Ik zou sowieso met ze in gesprek gaan en ook luisteren naar hun standpunten en niet alleen je eigen verhaal brengen.
Ik ben vind ik toch wel een heel makkelijk persoon wat betreft dit soort dingen. Maar ik kan je buren goed begrijpen. Het gaat niet om een klein stukje, maar ze kijken dan aan die kant over het gehele gedeelte naar een “muur”. Waarom draai je hem niet een kwartslag, dat hij met de voorkant naar jullie woning wijst? Of wat iemand anders schreef, een zitkuil Ik snap dat het geven en nemen is, maar ik zou echt balen als ik een splinternieuwe woning laat bouwen en dan tegen een muur moet aankijken wat ook nog eens veel zon uit onze tuin wegneemt en voor de verkoop later is het ook niet bevorderlijk. Het gaat niet om een klein stukje.
Als ik haar buren was geweest had ik mijn veranda tegen hun veranda aangezet, lijkt me heerlijk , vooral in een land als Nederland ga je daar volgens mij heel veel plezier aan hebben en is de tuin groot genoeg voor voldoende zon. Maar helaas voor ts ben ik niet haar buurvrouw
Ik snap überhaupt niet waarom je zo’n groot overdekt ding in de tuin wil, dan zit je toch nog in de schaduw?
Onze buren hebben dit ook, we hebben aan 1 kant een hele hoge schutting. Maar de vorige bewoner van ons huis heeft een verhoogd terras laten aanleggen in onze tuin, zodat we geen zon misliepen. Is dat nog iets? Dat je meehelpt hun terras een halve meter op te hogen?
Maar je geeft hier al aan: de veranda komt er. Over die houding heb ik het. Het staat al vast dus je staat helemaal niet open voor bezwaren van de buren. Stel voor dat het aan jouw kant zou zijn? Misschien willen de buren tegen die schutting een moestuin of fruitboompjes. Dat kan nu niet omdat jij aan de volledige schuttingkant wat zon wegneemt. Iedereen heeft zn dromen als hij een (nieuwbouw)huis koopt, maar zolang je niet in een vrijstaand huus woont heb je toch rekening te houden met elkaar.
Ik ben dus iemand die liever een parasol neer zet dan dat ik zo'n verschrikkelijke veranda zou plaatsen. Maar goed, ieder zijn ding. Feit blijft gewoon dat ik vind dat je rekening met elkaar moet houden en je moet verplaatsen in het '' waarom '' je buren er op tegen zijn en dat je dan kan kijken in oplossingen en niet aan moet komen met '' Mijn tuin ik plaats wat ik wil ''
Precies dat heb ik ook. Ik zou zelf er iets tegenaan laten groeien zodat ze niet tegen de achterkant van de veranda aan zit te kijken. En 2x per jaar bbq bij jullie @An79
Precies. En door zo’n houdingen word ik dus heel fel. Hier ook van die buren die ‘hun woongenot’ opeisen zonder rekening te houden met anderen die ook recht hebben op woongenot. Je kunt niet voor een ander bepalen of een meter minder zon erg is of niet, of dat het wel of niet boeit dat zo’n gebouw wel/niet mooi is. Voor hem is het wel een belangrijk iets en daar mag je dan niet overheen walsen met ‘je droom’
Ik heb echt een hekel aan veranda's, snap er niks van waarom mensen die dingen plaatsen in hun tuin. Ik zou er dus ook echt niet blij van worden als het mijn buren waren.