Hypermobiel, nog meer?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by corina1989, Apr 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

May 15, 2012
    1,081
    0
    0
    Groningen
    Ik heb al eens eerder een topic geplaatst over M.aaike haar motorische ontwikkeling.
    Vanwege een sterkte voorkeurshouding met hierbij een afplatting op het achterhoofd, hebben wij nu bijna een jaar fysio (begonnen toen M.aaike 7 weken oud was).
    De fysio komt nu nog om de week bij ons thuis.

Kort geleden hebben wij op het CB gehoord van de arts dat M.aaike hypermobiel is. Iets wat de fysio niet eerder genoemd heeft. De fysio vertelde dat elke baby wel een vorm van (extreme) lenigheid heeft en dat ze niet gauw de 'stempel' hypermobiel wil zeggen.

Over 2 weken moeten we naar onze eigen kinderarts in het ziekenhuis en ben erg benieuwd wat hij ervan zegt.
    Wel ben ik erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen.

M.aaike kan:
    Goed zitten
    Op de buik goed pivorteren
    Op de buik naar achteren
    Fijne motoriek lijkt prima (zelf broodje eten, veel brabbelen)

Maar ze tijgert/kruipt niet. Ook maakt ze geen aanstalten om te gaan staan (zakt gelijk door de benen heen). Wij zwemmen wekelijks en ik merk dat ze nu bepaalde oefeningen niet mee kan doen. Soms lijkt dit dat zelfs pijnlijk voor haar (bv aan de armpjes vasthouden). Ook met bandjes zwemmen vind ze nog enorm moeilijk.

Ik lees op internet dat de meeste baby's de ontwikkeling inhaalt voor de 3e levensjaar. Ik maak me nu ook geen grote zorgen, maar zou misschien wel graag ervaringen willen lezen/delen :)

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze jongste is ook heel soepel. Of ze echt hypermobiel is weet ik niet. Zij kroop ook pas laat, ruim een jaar (14-15 maanden..). Ook zelf gaan zitten en staan pas rond die tijd. Lopen met 17 maanden, toen ze goede stevige schoenen kreeg (wel soepele zool). Ze is nu 22 maanden en lopen op blote voeten is nog steeds lastig, ze zakt dan erg door haar enkels. Ze heeft wel altijd een goede fijne motoriek gehad.
    Zwemmen met bandjes kunnen kinderen volgens mij vaak pas na het tweede jaar.

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

Dec 12, 2011
    2,662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Zowel ikzelf als mijn dochter zijn hypermobiel, maar niet dusdanig dat dingen uit de kom schieten of we pijn hebben. Zijn alleen erg lenig ;)
    Het CB verbaasde zich erover dat mijn dochter desondanks toch vrij op tijd liep (net voor 14 maanden). Verder ook alle ontwikkelingen netjes 'op tijd'. Ik weet natuurlijk niet in wat voor mate jouw dochter het heeft.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

#4 raspberry, Apr 23, 2014
    Last edited by a moderator: Apr 23, 2014
    Mijn zus is hypermobiel en een van haar zoontjes ook. Zij heeft zich altijd normaal ontwikkeld, haar zoontje was wel langzamer, maar ging tussen 2 en 3 jaar heel hard en haalde alles toen wel in.
    Mijn zus heeft het wel zo heftig dat ledematen echt uit de kom schieten enzo, maar leeft verder normaal. Is niet iemand die zich door belemmerende omstandigheden zal laten kisten ;)

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter is hypermobiel in haar onderlichaam (heupen, maar voornamelijk knieën en enkels) en in de kleine gewrichten van haar armen (vingers en polsen, niet de ellebogen en de schouders).

Mijn dochter heeft een flink verstoorde motorische ontwikkeling. Ze kon heel lang niet staan, laat staan lopen. Na intensieve fysio is ze uiteindelijk gaan buikschuiven en op haar knieën gaan lopen. Kruipen heeft ze nooit gedaan. Lopen pas met semi-orthopedische schoenen, maar ze heeft een vreemde stand van haar voeten als ze ze belast (onduidelijk waardoor). Ik durf niet te zeggen dat dat alles uitsluitend komt door haar hypermobiliteit, maar het heeft zeker een grote rol gespeeld.

6. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    Ik ben ook hypermobiel. Allee subluxaties, maar wel veel pijn en ook mijn ruggewervels zijn mobiel.

Wel heb ik mij altijd gemiddeld ontwikkeld. Kon zelfstandig gaan zitten met 7 maanden. Kruipen met 9 maanden en lopen net na een jaar.

Wat ik begreep van de kinderarts waar ik laatst met zl ben geweest voor iets anders is dat hypermobiliteit vaak pas na het vierde jaar echt wordt ontdekt. Dat de meeste baby's wel hypermobiel zijn. Spieren moeten nog ontwikkeld worden. En dat dit bij de ene sneller gaat dan bij de andere. Of dat een indicatie geeft voor hypermobiliteit weet ik niet.

7. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,202
    509
    113
    Ik ben ook hypermobiel. Ik liep wat later los dan mijn zus, met anderhalf jaar. Verder niet zoveel problemen gehad, heb af en toe wat last van mijn gewrichten.

8. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Ik ben hypermobiel. Mijn dochter waarschijnlijk ook. Daarom wil ik niet dat mensen haar bij de armen pakken. En dat is ook nergens voor nodig, ik moet er regelmatig wat van zeggen. Mensen willen haar zo optrekken aan haar armen.
    Wat betreft het zwemmen. Ik ga niet beginnen aan bandjes, ik kan me de pijn en het ongemak nog herinneren. Ik heb voor mijn dochter een floatsuit besteld. Misschien is dat wat?
    Ik heb mij ook altijd normaal ontwikkeld. Ik liep echter pas met anderhalf jaar. Ik viel altijd wel snel.

9. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

May 15, 2012
    1,081
    0
    0
    Groningen
    Nu al blij met de reacties.

M.aaike heeft geen last van luxaties, tenminste niet voor zover ik kan zien. Wel zien we dat ze overal zoveel moeite mee heeft.

@sgforce: Jou dochter is bijna even oud zie ik. Ik wil ook absoluut niet dat iemand M.aaike bij de armen pakt. Hierbij begint ze gelijk ook te huilen en je hebt echt het gevoel alsof je de gewrichten uit elkaar trekt :(. Zo zielig.

Ik wist niet dat zwembandjes al zo intensief kunnen zijn op haar leeftijd. Op de zwemschool waar we zitten, beginnen alle baby's na hun 1e verjaardag met bandjes. Maar M.aaike is nu dus de enige in de groep die niet met bandjes kan zwemmen. Ze zakt gelijk door. Ziet gelijk dat ze te weinig kracht heeft.

Ben nog wel altijd blij dat M.aaike wel blijft groeien in haar ontwikkeling, maar gaat erg langzaam. Ze begint nu veel op de billen te draaien tijdens het zitten. En zelf van zit naar lig :) . Ook van lig naar zit kan ze nu met 1 hand hulp van mij.

10. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Ik probeer het niet eens met bandjes, onpraktische dingen. Kijk maar eens naar zo'n pak. Ik ben ervan overtuigd dat dat de oplossing is hier.
    Ik bedoelde trouwens absoluut niet dat ik denk dat jij dat doet hoor. :)
    Maar het valt op hoe vaak mensen dat wel doen. Helemaal op deze leeftijd. Dan komt de evil mama in mij los. Haha.
    Goed dat je haar zo goed observeert en begrijpt! Ben je zelf ook hypermobiel?

11. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

May 15, 2012
    1,081
    0
    0
    Groningen
    Ik zal eens kijken naar zo'n zwempak. En ook eens informeren bij 'onze' zwemschool.

Ik ben zelf niet hypermobiel en vl ook niet. Ik ben 1 van een tweeling en was motorisch altijd vrij vlot in tegenstelling tot mijn zusje. Mijn zusje heeft op peuter leeftijd motorische ondersteuning gehad (meer gym).

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Mijn halve familie heeft het. Ik dus ook, mijn dochter wsl ook.
    Hopelijk krijgt je dochter er niet teveel last mee.

Share This Page