Veranderd eetpatroon

Discussion in 'Borstvoeding' started by wwrr, Sep 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Hallo dames,

Sinds bijna twee weken is mijn eetpatroon nogal veranderd. Ik ben al een tijdje bijna zuivelvrij aan het eten omdat mijn zoontje erg veel spuugt en krampjes krijgt daarvan, koemelkallergie dus. Tot zover alles goed. Het ging ineens zoveel beter met mijn zoontje dat ik dacht ik stop helemaal met zuivel, dus ook geen boter meer ed. dus nu helemaal zuivelvrij. Ik drink dan amandelmelk en kokosyoghurt als alternatieven voor zuivel. Toen bedacht ik me dat ik wel eens wilde weten of dat hele suikervrij gedoe nou echt waar is, dus ging ik daar ook maar mee beginnen, we waren toch zo lekker gezond en bewust bezig met voeding, dat kon d'r ook nog wel bij. Ik eet wel veel fruit, maar alle 'echte' suikers laat ik staan. Nou is dat niet per se heel heftig voor mij, aangezien ik geen suiker als los product in huis heb, niet van koekjes en snoepjes ed houd. Maar ook brood ben ik gaan vervangen (door oa granola, veel roggebrood ed). Tussendoor eet ik fruit, noten, bananenbrood zonder suiker of gedroogde vruchten en ik drink veeeeeeel water. Ik voel me er eigenlijk hartstikke goed bij, heb super veel energie en voel me rustiger, meer evenwichtig eigenlijk en heb het gevoel dat ik eindelijk tot rust ben gekomen na een toch wel zware zwangerschap en heftige eerste maanden. Super dus!

Maaaaaar... Mijn zoontje is nu zo goed als vier maanden oud en begint steeds onrustiger te drinken. Hij bijt enorm tijdens de hele voeding, lijkt veel sneller klaar dan anders, ik hoor hem ook al vrij snel niet meer slikken dus het is echt wel op dan, en dan wordt ie boooos! Hij drinkt al een aantal dagen zo en ook veel vaker dan anders, ook 's nachts wel drie of vier keer. Kan dit komen door mijn veranderde voedingspatroon? Ik heb het idee dat ik niet heel drastische veranderingen heb doorgevoerd gezien mijn normale eetgedrag en dat ik goede vervangers neem en dus niet echt iets misloop, maar ik vraag me wel af of het kwaad kan. Ik las ook over een productiedip met 4 maanden, dat dat vrij normaal is, dus misschien is er niks aan de hand, maar ik wil natuurlijk niks doen wat de voeding van mijn zoontje in de weg staat...

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Mijn dochter kwam op die leeftijd ook ineens vaker snachts en verder gaan ze steeds vlotter drinken, zijn ze sneller afgeleid en worden ze actiever en hebben dus ineens meer voeding nodig eigenlijk (wat ze dan niet krijgen door de afleiding ;)). Ook raken ze hun zuigreflex kwijt op die leeftijd geloof ik en zijn er kindjes die het drinken dan afentoe moeilijk vinden (hadden die van mij gelukkig geen last van). Ik had dus niets veranderd aan mijn voeding.
    Ik zou wel in de gaten houden dat je voldoende calorieen binnenkrijgt (hoewel het wat dat betreft er denk ik prima uitziet), ik kon niet echt tegen de borstvoeding opeten en vooral op die leeftijd was dat het ergst. Ik was tijdens mijn zwangerschap bijna 25 kilo aangekomen en zat met 6 maanden ruim 5 kilo onder mijn startgewicht (inmiddels wat minder, want er is weer ongeveer 3 kilo terug aangekomen, dochter is nu 14 maanden). Als je zoontje het verder goed doet en voldoende plast, is er denk ik geen reden tot zorg.
    Bijten deed mijn dochter trouwens ook met 4 maanden, mijn zoon een paar maanden later, gelukkig kregen ze beiden pas heel laat tandjes :).

3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    1,046
    30
    48
    Noord Brabant
    Dat niet slikken duidt op verminderde melkstroom dus snap je boze zoontje wel haha.

Productie dip kan met 4 mnd, zou proberen of je extra kan aanleggen of kolven om te stimuleren. Hij komt zelf al vaker das mooi (niet voor jou maar wel voor productie). Wissel desnoods nogmaals van borsten dus ipv 2 kanten aanbieden 4 aanbieden.

Verder kan je cyclus op gang komen, gaat ook gepaard met dipje

Tot slot kan t zijn dat je melk veranderd is van smaak en dat dat niet bevalt of niet vet genoeg is. Ik mis in je verhaal de goede vetten zoals avocado, noten, volle producten. Ik vind het best een grote verandering aks je nog voed, maar dat kan ook persoonlijk zijn.
    Vet kun je checken door te kolven, in de koelkast te zetten en kijken of er bij het splitsen vd melk echt een vetlaag opkomt. Was bij mij vaak 1/2-1 cm op 120-150 ml melk.

Share This Page