Ik weet dat je bij IVF twee verschillende protocollen hebt: het lange en het korte. Maar hoe lang is het lange protocol en hoe kort is het korte? En in hoeverre is dit traject te vergelijken met IUI (waarbij je Puregon en Pregnyl gebruikt)? En waarom heeft je arts gekozen voor het lange/korte protocol?
Volgens mij is het lange protocol beginnen met 1mnd de pil en daarna decapeptyl + stimuleren; bij het korte protocol begin je meteen met decapeptyl + stimuleren. Het lange protocol zou een betere kwaliteit eitjes geven. Ik dacht dat ze het ook gebruiken om zeker te zijn dat je eierstokken helemaal rustig zijn voordat de stimulatie begint.
Bij mijn was lang protocol: minimaal 3 weken pil. 10 dagen deca en dan stimuleren. Kort protocol. Ook 3 weken pil. Op cd 2 beginnen met deca en op cd 3 al beginnen met stimuleren.
Hier ook het lange protocol, waarom daar precies vanuit het ziekenhuis voor is gekozen weet ik niet. Globaal zag dat er bij mij zo uit (maar dit zal per ziekenhuis iets verschillen): Eerst minimaal 21 dagen aan de pil, vervolgens zo'n 10 dagen decapeptyl of lucrin en na de uitgangsecho stimuleren met puregon of gonal F. Indien er voldoende grote follikels zijn dan ovitrelle of pregnyl. Ik had binnen zo'n 14 dagen wel de punctie maar bij sommigen duurt dat langer. Na punctie 3 X daags utrogstan pillen vaginaal inbrengen. In hoeverre het te vergelijken is met iui: Je gebruikt al medicatie tijdens iui dus het prikken is op zich hetzelfde. Tijdens ivf gebruik je meer medicatie (pil en decapeptyl/lucrin wordt volgens mij nooit gebruikt bij iui en hiervan kan je wel overgangsverschijnselen krijgen). Bij ivf worden er normaal meer follikels gestimuleerd dan bij iui en bij iui heb je geen follikelpunctie en terugplaatsing, bij iui alleen inseminatie. Persoonlijk vond ik iui veel relaxter dan ivf. Doordat bij ivf een punctie plaatsvind is het toch wat belastender. Het verschilt per persoon hoeveel last je er van hebt. Ik vind het geen feest maar wel te doen (indien je het wel een paar dagen rustig aan doet na de punctie)
Hier bij alle ivf behandelingen lange protocol. Strip pil bij de laatste 4 pillen beginnen met spuiten van lucrin en zodra de ongi kwam daarna beginnen met stimuleren met gonalf.
Bedankt voor jullie reacties dames. Ik dacht echt dat je met het lange protocol eerst drie maanden aan de pillen moest ofzo, maar het is eerder een paar weken zo te lezen. Nog even afwachten of we dit circuit daadwerkelijk in moeten, maar als het zo is dan weet iig wat me in december/januari te wachten staat.
@Mariska: in mijn zkh hebben ze voorkeur voor het lange protocol, omdat ze daar wat makkelijker nog wat mee kunnen sturen. Voor de punctie en tp moet ik naar een academisch zkh en als er in die week geen plek zou zijn voor de punctie (of door een andere reden), kunnen ze met wat langer Decapeptyl doorspuiten zo de cyclus een beetje bijsturen. Bij mijn lange cyclus ben ik op dag 21 na m'n menstruatie begonnen met Decapeptyl spuiten. En dan ca. 2 wkn erna begonnen met Puregon. Ik ben toen op 12 juni begonnen met de eerste spuit zetten en heb rond 20 juli mijn punctie gehad. Dus dat was met recht een heeeel lang spuitprotocol. Dit had te maken dat ik dus al een week langer Decapeptyl moest spuiten en omdat mijn eitjes wat moeizamer op gang kwamen. Normaal is het dus wel wat korter. Afgelopen poging heb ik een kort spuitschema gehad. Ik ben op dag 3 voor een fm geweest, kreeg toen een spuit Elonva toegediend en toen een paar dagen later Orgalutran (= ongeveer hetzelfde als Decapeptyl) en toen de Puregon. Ik ben op 2 oktobrer begonnen en had op 18 oktober mijn punctie. Dus dat was op zich wel lekker snel (en ik moet. Helaas niet met het gewenste resultaat.
eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet: lang protocol: heeft dat te maken met pil slikken of met de duur vanaf je menstruatie tot spuiten met deca.? Ik heb geen pil gebruikt maar moest na 21 dg met deca beginnen. Volgens mij is dat ook een lang protocol......
Volgens mij is het zoals Krabje zegt, dat je met het lange protocol eerst een dag of 10 of 14 de deca spuit voordat de gonal-f (of ander merk) erbij komt. Bij het lange protocol start je dan meestal eerst een paar weken met de pil voordat je met de deca start. Reden hiervoor is dat het ziekenhuis het dan inderdaad beter kan inplannen.
Met lang en kort protocol slik je allebei minimaal 3 weken de pil. Met lang protocol spuit je eerst 10 dagen deca om je eigenhormoonhuishouding plat te leggen. Daarna ga je pas stimuleren. Met kort protocol slik je dus ook eerst de pil maar daar begin je op cd 2 met deca en de dag erna al met stimuleren. Hierbij maak je gebruik van je eigen hormoonhuishouding. Ik heb beide schema's zelf al eens gehad. Dus weet er wel iets over. Dus als je vragen hebt dan hoor uk het wel
ik snap het....het gaat dus dus niet om wel/niet pilgebruik maar om de duur vd periode waarin Deca wordt gespoten!
Hier kort protocool. Dat is bellen op eerste dag van je menstruatie of je mag beginnen, dan start je eerst met decapteptyl en vanaf dag 3 met gonal-f. Ik spuit totaal dus maar een dag of 14 daarvoor niet aan de pil geweest. Ik meen dat dit juis het korte protocool is. Het lange is juist eerste aan de pil.
hmmm, jij dus ook al ''in de war''?? Ik denk toch dat het niet zit in pilgebruik maar in duur van spuiten en als je lang protocol gebruikt, spuit je veel langer dan 14 dagen.....Just like me