Beste verloskundige, Ik heb 2 vraagjes: 1. Sinds ik zwanger ben, slaap ik slecht. Dwz ik kom wel makkelijk in slaap maar ik word midden in de nacht wakker en kom met geen mogelijkheid meer in slaap. Meestal rond 04.00/04.30 uur. Maar nu ook al om 01.30 tot 05.00 uur ! Erg vervelend, zeker tegen het einde van de werkweek ben ik doodop. Hoe kan dat en wat kan ik er tegen doen ? 2. Ik ben nu bijna 20 wk zwanger en heb de kleine nog niet gevoeld. We hebben al meerdere echo's gekregen, hartje klopt iedere keer goed maar het kindje beweegt minimaal.Bij de nekplooimeting met 12 weken en met de echo van 17 weken bewoog de kleine ook niet. Wat ik zo om me heen hoor en lees is dat toch bijna iedereen met deze termijn haar kindje wel voelt. Moet ik me zorgen maken ? Alvast erg bedankt. vr.gr. Ilona
Hoi Ilona, Door de zwangerschapshormonen ga je lichter slapen, je gaat al in een soort waakstand voor strakjes als de baby er is. Je slaapt instinctief lichter en hoort elk geluidje, het is heel vervelend. Vaak helpt het om even uit bed te gaan,wat te drinken en dan weer terug te gaan. Helaas kan je er verder weinig aan doen, evt als het je erg op gaat breken kan je het met de huisarts bespreken om evt een doorslapertje te krijgen. De meeste vrouwen voelen hun kindje voor de eerste keer tussen de 18 en 22 wkn. Dus het is nog niet gek als je het nog niet gevoeld hebt. Weet je zo waar je placenta ligt? als het op de voorwand ligt dus tegen jou buik aan dan voel je het vaak nog wat later omdat de kleine dan eerst door een dikke boterham moet trappelen voordat jij het voelt. Dat de kleine niet veel bewogen heeft op de echo kan inderdaad, vaak zie je dat kindjes in het begin door dat je gelopen hebt lekker liggen te slapen. En als de echo wat langer duurt dat ze dan pas in beweging komen. Geen zorgen! Imke
Bedankt voor je advies Imke. Het (niet)slapen kijk ik nog even aan en anders idd even langs de ha. Afgelopen maandag de 20 wk echo gehad.....en...we mogen 30/12 in de herkansing omdat kleine kriel opnieuw in deep sleep was en de echomevrouw niet alles goed kon zien . De placenta ligt trouwens goed. We wachten dus idd nog maar even af Fijne (en rustige ) feestdagen voor jou en je collega's. vr.gr. Ilona