Het is weer zover. Weer spruw. Ben al 3 weken aan het smeren met Daktarin Gel, maar heeft nog weinig effect. Ik heb zelf de pijn klachten. Bij mijn zoontje is weer niks te zien. Nu ga ik eind volgende week op vakantie en zou er dan wel graag vanaf zijn. Weet iemand van jullie nog een goed middeltje tegen spruw. Misschien een "oma weet raad" achtig middel. Iets waar ik zelf aan kan komen zonder bezoek aan de huisarts, aangezien het nu weekend is. En de daktarin toch niet werkt. Ik hoor graag jullie tips.
Zie hier bijvoorbeeld: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Candida & Spruw - Gentiaan Violet
Hier hielp de GV niet. Ik had voor R. nystatine en voor mezelf miconazol. Beide na elke voeding behandeld. Na 2 weken nog 5 dagen GV er achteraan gedaan maar toen kwam het weer iets terug. R had een heel klein beetje in haar mondje dus heb t nu maar aangekeken. Voel mijn borsten soms nog wat dus smeer nog even 2x daags miconazol. R. haar mondje is nu schoon zag ik. Verder goed uitkoken en alles op 60 graden wassen of strijken.
Is dat spul net gevaarlijk als mijn zoontje dat binnen krijgt? Hoe lang blijft zijn mondje paars? Zijn er nog andere middeltjes?
Ja, je hebt de medicatie die je op recept via de huisarts krijgt. Nystatine is het lichtste, dat remt de groei van schimmel, waarna je lichaam de schimmel moet verslaan. Sterker is myonazolnitraat, dat doodt de schimmel in de meeste gevallen. Gentiaan violet doodt ook de schimmel. Daarnaast zijn er huismiddeltjes die er op gebaseerd zijn dat een schimmel slecht gedijdt in een zuur milieu, zoals citroensap of azijn. Dat werkt soms, maar het duurt wel langer. Nadeel voor baby is dat citroensap allergeen is, nadeel voor je tepels is dt het enorm bijt.
Bedankt voor je reactie. Nystatine hebben we de eerste keer gehad, met een week of 5 kwam alleen erg snel weer terug. Daarna Datarin gehad met en week of 8. Is nu heel lang weggeweest maar sinds 3 weken ben ik weer gaan smeren met de daktarin, mijn zoontje is nu bijna 6 maand. Maar na 3 weken smeren geen effect, vandaar dat ik opzoek ben naar iets anders wat beter of sneller werkt. Na de voeding maak ik mijn tepels idd schoon met een oplossing van water met azijn, en smeer daarna daktarin. Maar begrijp dat de enige optie naast HA voorschrijving dus gentiaan violet is. Dit kan geen kwaad? Heb ook iets gelezen over thee?? Gewone thee heel lang later trekken en door laten koken en dan gebruiken. Iemand hier ervaring mee?
GV mogen ze niet aan zuigen. Ik deed het hier met een wattenstaafje aangezien ik met tepelhoedjes voed. Maar je kunt je eigen borst insmeren en 'm daarna aanleggen geloof ik. Hier gaf het wat vlekken maar ging er op 60 graden wel uit in de was en een halve dag later was haar mondje weer schoon. Je mag GV alleen max. 7 dagen gebruiken. Daarna een week niet en zonodig nog weer een week.
ik heb weken alles geprobeerd en ook vanaf het begin hier al spruw. het gene wel het meest hielp is je tepels insmeren met die daktarin zalf voor schimmels en die VOOR de voeding er af halen. dan NA de voeding het mondje schoon lepelen met en gaasje en dan een theelepeltje pure bosbessensap in het mondje van hero hebben ze zo een sap die je o.a. ook bij je ijs kan doen. dit is 100%puur sap. verder is een natuur winkel het beste natuurlijk maar dat hebben wij hier helaas niet
Ik had 3 weken terug last van spruw. Voor het eerst in 3 jaar borstvoeden. De huisarts constateerde daarnaast ook een bacteriele infectie. Resultaat: ontzettend gevoelige en pijnlijke tepels waardoor elke aanraking onwijs pijnlijk was. Zelfs een beha kon ik niet normaal aantrekken. Tepelhof leek 'weggevreten' en vertoonde rode en gele korsten erop. Ik kon niet meer voeden en ook niet kolven dus ben acuut gestopt met de borstvoeding. Was ook wel toe aan stoppen, maar dit was wel een erg pijnlijke manier. Nu, 3 weken later, zijn de klachten over en produceer ik geen melk meer (geen stuwing en volle borsten meer). Ik ben naar de HA geweest en kreeg twee zalven. Fucidin (tegen de bacteriele infectie) en Ketoconazol (tegen de schimmelinfectie). Ik had zelf bij de Etos een zalf gekocht genaamd Daktarin, maar de huisarts vertelde dat deze voor mij niet sterk genoeg zou zijn. Succes meid. Ik zou even langs je huisarts wippen. Krijg je dezelfde dag nog zalf mee.
Hier was ik binnen een week van de spruw af met gentiaan violet. daarvoor 3 weken gesmeerd met nystatkne. ik heb het besteld bij eurolac, mijn huisarts wilde het niet voorschrijven
idd je kan ook om ketoconazol vragen heeft bij ons ook geholpen na nystatine en miconazol. nu ontdekte ik op mijn werk dat er nog iets anders is maar volgens de beschrijving erg heftig nl Loprox das ook voor schimmel infecties maar in de bijsluiter stond dat het niet word aangerden bij borstvoeding .
Ik heb ook meerdere keren last gehad van spruw. Zowel bij de oudste als bij de jongste. Uiteindelijk ben ik er bij de jongste vanaf gekomen met voor hem Nystatine, voor mij miconazol (is hetzelfde als Daktarin geloof ik). Daarnaast hygiene tot in het extreme: alles schoonmaken na elke voeding, bij allebei smeren, alles met melk erop goed wassen. maar wat volgens mij het belangrijkste was: ik slikte daarnaast ook nog probiotica, en Bovista B(of D?)12. Beide tips van de lk. Probiotica om de schimmel in je darmen tegen te gaan. En de Bovista B12-tip had zij zelf van een homeopaat gekregen. Oh, en ik dronk er ook nog een thee bij die zou helpen - weet even niet meer welke, maar dat had ik gevonden op internet.
Ohja, en van de lk moest ik het smeren (zowel van mijn zoontje als van mij) twee weken doorzetten nadat de spruw weg was! Dus veel langer dan op die medicijnen staat...