Wie heeft dit ook gehad? || rhd/rhc immunisatie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door RosaLynn, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Ik moest vandaag naar de verloskundige en ben 22 weken zwanger.
    nu kreeg ik een brief mee om met 27 weken opnieuw bloed te laten prikken omdat mijn RHC negatief zou zijn ( rhD positief)

toen ik vroeg wat dat betekende zij ze dat is moeilijk uit te leggen maar komt er op neer dat mijn lichaam iets van het kindje of het kindje zou afstoten? :$

wie heeft zoiets ook gehad ?

het gaat om dit formulier

http://bloedbeeld.nl/Sanquin-nl/sqn_diagnostiek.nsf/All/F78B6/$FILE/formulier_27v7.1-WT02.pdf

2. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    dit moet je als je negatief bent? ik ben geloof ik O- en heb dit ook gehad. alleen was dat toen een prik met 30 weken in je bil zeg maar en dan keken ze na de bevalling uit het bloed van de navelstreng wat voor bloedgroep. als dat dan iets was (weet niet of dat dan ook alweer ook negatief of juist positief was) dan kreeg je wel of niet nog een prik

nu is het zo dat ze een uitgebreider onderzoek doen meen ik. maar dat moet ik ook weer.

heel veel vrouwen moeten dit ;) dus geen zorgen maken

3. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    wordt sinds kort op getest, er wordt bij week 27 gekeken of je antistoffen maakt. er wordt verder niets gedaan, niet een prik in je billen ofzo als bij rhd.

4. jvd1

jvd1 Actief lid

3 aug 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    de baby kan een andere bloedgroep hebben als jij..

Mijn bloedgroep is 0 negatief.. rhesusfactor is dus negatief..
    Mijn dochter is a positief. Als de bloedbanen elkaar raken dmv een wond of tijdens de bevalling dan gaat mijn lijf anti stoffen aanmaken tegen de baby. ( het breekt dus het bloed van de baby af)

Eerst was het zo dat je standaard een anti D prik kreeg met 30 weken en 1 meteen na de bevalling. Die met 30 weken was dan voor de zwangerschap en die voor na de bevalling was alvast voor een volgende zwangerschap.
    Nu is er gebleken dat heel veel mensen onnodig die prik krijgen ( onnodig als baby en moeder negatief zijn )
    Ze kunnen nu in het bloed van de moeder zien of de baby positief of negatief is. Deze baby bij mij is negatief. Ik heb dus deze zwangerschap geen prik nodig..

snap je het een beetje haha??

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben rh d negatief. Rh c is niet geprikt bij mij, maar mijn kindje is ook rh d neg dus geen anti d gehad met 30 weken. Na de bevalling wordt wel gecheckt of het echt rh d negatief is.

6. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    dankjewel dames ! begin het een beetje te snappen :)

maar wat zijn de verdere gevaren/gevolgen hier aan weet iemand dat?

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ik weet dat het bij rhesus d gevaarlijk kan zijn voor een volgend kindje. Stel jij bent negatief, kindje is positief, bij de bevalling is er bloedcontact en zal jou lichaam antistoffen maken tegen de rhesus d deeltjes, voor jou lichaam nl onbekende deeltjes. De rhesus deeltjes kunnen niet door de placenta, maar de antistoffen wel, bij de een volgende zwangerschap van een positief kindje wordt door die antistoffen het bloed van het kindje afgestoten.

Om dit te voorkomen is er de anti d prik, je krijgt dan wat antistoffen, zodat je lichaam deze niet zelf gaat maken en een soort van opslaat.

Over rhesus c is volgens mij nog niet zoveel bekend.

8. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    dankjewel voor je snelle reactie het is dus gewoon afwachten wat er gaat gebeuren en de verdere uitslag zal zijn

9. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    rhesus C is in het verleden nooit een probleem geweest en ik verwacht ook niet dat het dat gaat worden. dus no worries!

Deel Deze Pagina