Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun naam hebben veranderd en dan bedoel ik je voornaam. Soms hebben mensen op papier een hele andere naam dan hun roepnaam. Is dat bij jou ook zo?
Volgens mij kun je jezelf laten noemen zoals je wilt. Mijn officiële namen zijn anders dan mijn roepnaam. In NL heel normaal, in het buitenland is dat maar moeilijk uit te leggen. Dus als jij graag anders aangesproken wilt worden kun je dat gewoon (laten) doen volgens mij....
Ik heb ook een andere roepnaam dan mijn 'officiële' naam, ik ben geboren in Rusland en daar is het bij bepaalde namen heel normaal en wordt de naam op het paspoort alleen bij officiële gelegenheden genoemd. Hoewel ik mijn roepnaam minder mooi vind ben ik er nu aan gewend . Echt iemand die zijn voornaam wettelijk heeft veranderd ken ik niet, is volgens mij ook erg duur.
Ikzelf niet, maar ik ken iemand die haar voornaam officieel heeft laten veranderen. Niet door doopnamen, maar gewoon een heel andere voornaam.
Je naam veranderen kan alleen via de rechtbank heb ik eens gelezen. Toevallig had ik het er laatst met iemand over en vroeg mij af of er mensen zijn, maar in Nederland dus heel normaal. Lijkt me trouwens wel apart als je na laat zeggen 35 jaar geen Babette, maar Sophie heet.
Ik ken ook iemand die haar voornaam heeft laten veranderen omdat ze niks meer met haar moeder te maken wilde hebben, en ze wilde dus ook niet zo heten zoals haar moeder haar heeft genoemd. (Daar had ze zo haar terechte redenen voor...) Het was inderdaad wel duur maar het was haar het geld dubbel en dwars waard.
Officieel kan het alleen voor veel geld via de rechtbank. Maar je bepaalt natuurlijk zelf hoe jij jezelf laat aanspreken. Als jij je voortaan voorstelt als Marietje dan zullen mensen je vanzelf Marietje gaan noemen. Hoewel je er rekening mee moet houden dat mensen die jou al langer kennen het misschien erg lastig vinden en moeten wennen en het daardoor in het begin fout doen.
Mijn vader, maar dat was van Henk(ie) naar Hendrik en dat is ook nog eens zijn officiele naam. Beste manier om het te doen? Zodra je ergens nieuw binnenkomt (bijv werkgever) jezelf voorstellen met de naam die je graag wilt hebben.
Oh ja ... een oud klagenote van me, die is van Sijke omgedoopt naar Simone. Wat ik veel mooier vindt, zeker ivm de bijklank die haar oorspronkelijke naam had.
Ik ken 2 mensen die hun naam hebben veranderd. Hillie werd Hilleen, en Jantje werd Jane. Maar ik denk niet dat ze dit via de rechtbank hebben gedaan maar gewoon zich zo hebben voorgesteld. Waarschijnlijk kregen ze hun oorspronkelijke naam allebei omdat het in mijn omgeving best gangbaar is om te vernoemen naar een opa of oma ook al heeft die een lelijke naam
Mijn moeder heet officieel Dirkje maar toen ze in de puberteit was vond ze het een vreselijke naam (en veel mensen kortten het af naar Dirk/Dik) en heeft ze zichzelf omgedoopt tot Irma Schijnbaar was dat in die tijd een hippe naam,ik vind Dirkje veel leuker en ze begint 'm zelf ook steeds meer te gebruiken
Ik had aantal jaar geleden een reunie van school. Bleken er toch een stuk of zes zichzelf een andere roepnaam gegeven te hebben. Dus ik denk dat het regelmatig voorkomt. Ik ken één iemand die bij de rechtbank haar geboortenamen heeft laten wijzigen, vanwege haar geloof. Maar dat was een dure grap. 25 jaar geleden kostte dat al 1500 gulden, dat was voor haar een maandsalaris!
Mijn broer heet eigenlijk Dick, maar die wordt nu Dirk genoemd. Mijn roepnaam is ook anders dan mijn doopnaam, maar ik vind mijn roepnaam leuker dan mijn doopnaam (ook gevalletje vernoemen, haha)
Min roep naam staat ook niet geregistreerd. Op al mijn papieren staat ook een hele andere naam. ( ben ik ook wel heel erg blij mee )
Ik heb mijn voornaam toen ik een puber was verbasterd naar een naam die iets makkelijker is, en die ik niet 10x hoef te herhalen voor mensen hem goed uitspreken. Mijn familie noemt me vaak perongeluk nog bij mijn oude naam, (vind ik ook niet erg) maar voor de rest kent vrijwel iedereen mij met mijn "simpele" naam. Mijn vriend kwam er pas na anderhalf jaar achter dat mijn naam niet de naam op mn paspoort is haha
Ik wil sinds kort anders genoemd worden. Moet er zelf nog aan wennen. Als ik me voorstel met mijn nieuwe naam heb ik het gevoel dat ik sta te jokken, heel vaag. Helaas heb ik geen geld om het offiecieel te laten doen.
Mijn moeder heeft een letter veranderd. Van 'a' op het eind naar 'e' op het eind. Mijn tante heeft haar naam afgekort. Mijn naam korten vrienden ook vaak af. Echt veranderen zou ik niet doen
Ik ken een meisje wat haar naam veranderd heeft van Meta naar Wilhelmina. Of dat nou zo'n verbetering is haha