Supertip bij moeilijke stoelgang

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sabbie04, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabbie04

Sabbie04 Lid

18 nov 2014
    37
    1
    6
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Al een tijdje lees ik fanatiek mee op dit forum en ik zie veel topics voorbijkomen van vrouwen die problemen hebben met hun stoelgang. Ik heb daarom ook maar een profiel aangemaakt, omdat ik een tip heb die ik jullie niet wil onthouden.

Mijn huisarts heeft mij jaren geleden al magnesium hydroxide voorgeschreven, omdat ik een slechte stoelgang had en daardoor veel buikpijn had. Het ging een tijdje heel goed, maar nu ik zwanger ben en de problemen weer beginnen, heb ik het middel weer opgehaald.
    Het middel is zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Hier kost het €3,38 voor 100 stuks. In de bijsluiter staat dat het al jarenlang veilig gebruikt kan worden door vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven. Het is een middel dat vocht vasthoudt in de darmen, waardoor de ontlasting zachter blijft.
    Mijn huisarts adviseerde mij destijds om te beginnen met drie keer per dag 1 tablet (hoeft niet per se bij de maaltijd). De tablet kauw je goed fijn (is niet vies) en spoel je weg met water. Er moet eerst een soort voorraadje aangelegd worden in je lichaam, dus het werkt vaak pas na enkele dagen. Zonder in onsmakelijke details te treden, er kwam bij mij een hoop oude rotzooi uit :D Je merkt na een paar dagen wel dat je darmen leeg/schoon zijn en vanaf dat moment kun je elke avond voor het slapen twee tabletten nemen en dan kun je 's morgens gemakkelijk naar het toilet. Je kunt het middel ook gerust langere tijd slikken, zelfs jaren achtereen.

Een andere tip, die ik overigens meer als kuurtje gebruik, is het slikken van ongebroken lijnzaad. Neem 2-3 keer per dag voor de maaltijd een eetlepel ongebroken lijnzaad en spoel dit weg met lauwwarm water. Gebroken lijnzaad verteert in je maag, maar ongebroken lijnzaad verteert niet. Je neemt in dit geval dus geen voedingsstoffen op, maar het lijnzaad functioneert in de darmen als een soort borsteltjes die de darmen schoonvegen. Na een paar dagen merk je dat je darmen echt schoon beginnen te worden. Volgens mij kun je dit als kuur steeds 2 weken achterelkaar doen.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik heb zelf al zoveel dingen geprobeerd de laatste jaren en dit heeft bij mij veruit het best gewerkt. Ik hoop dat andere vrouwen er iets aan hebben!

2. Humpie1985

17 nov 2014
    45
    0
    0
    Hoi Sabbie04,
    bedankt voor het delen. Ik had vroeger vaak last vn een moeilijke stoelgang. Sinds ik hardloop, niet meer. Maar ik weet niet of dat zo blijft tijdens de zwangerschap. Ik ga je tips dus bewaren voor het geval dat..

3. Sabbie04

Sabbie04 Lid

18 nov 2014
    37
    1
    6
    NULL
    NULL
    Hopelijk blijft het je bespaard Humpie!!

Nog een aanvulling: Zonnatura heeft een thee die 'natuurlijke stoelgang' heet. Deze werkt ook erg goed. 's Avonds voor het slapen een beker héél sterke thee zetten en dat gedurende een week of twee als kuurtje :)

4. Humava

Humava Niet meer actief

Had ik dat eerder geweten;). Heb het wel even genoteerd. Mocht ik nog een keer zwanger worden hoop ik de tips nog terug te kunnen vinden. :)

5. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Sabbie bedankt voor de tip ga morgen meteen even kijken bij de apotheek.
    Liefs

6. Sabbie04

Sabbie04 Lid

18 nov 2014
    37
    1
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd of het bij jullie net zo goed werkt als bij mij, ik hoop het echt! Het is altijd zo vervelend, die buikpijn en dat opgeblazen gevoel...

Wat ik vergeten ben te zeggen is dat je bij de lijnzaad ook de rest van de dag wel voldoende (gewoon normaal) moet drinken, anders verstopt het de boel juist :)

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    pruimen en melk helpt hier ook goed. anders lactulose siroop. is iig wat wij doen. en natuurlijk extra veel drinken

8. Sabbie04

Sabbie04 Lid

18 nov 2014
    37
    1
    6
    NULL
    NULL
    Echt waar? Bij mij wordt het bij melk juist erger.

En wat is lactulosesiroop precies? Is dat bij de drogist of apotheek te halen?

9. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    bij de apotheek heb ik het gekocht. hielp super toen mijn dochter wat verstopt zat en vreselijk pijn had :)

bij mij helpt melk heel goed. als je geen over-reactie op zuivel hebt gaat het wel beter denk ik. maar ieder lijf is sowieso anders.

10. Sabbie04

Sabbie04 Lid

18 nov 2014
    37
    1
    6
    NULL
    NULL
    Dat is zeker zo, bij iedereen werkt het weer anders.

Die siroop is een goede tip, ga ik onthouden!

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

dank je wel voor de tip, hier niet zwanger, maar gewoon altijd een moeilijke stoelgang. als ik 1x in de anderhalve week ga is dat voor mij regelmatig :) Ik zit dus vaak verstopt en dat is pijnlijk. als ik zwanger ben is dat nog erger......:(
    Ik gebruik op recept forlax, werkt best goed, maar is natuurlijk een stuk duurder.
    Ik ga dit dus zeker onthouden.

12. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wat een handige tip!!

13. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Ik heb vooral last van dunne ontlasting.. :(

14. mamapriscilla

mamapriscilla Actief lid

2 mei 2009
    336
    0
    16
    Haha in november /december taai taai poppen eten :) werkt prima

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Even een aanvulling: magnesiumhydroxide is een vorm die niet goed wordt opgenomen door het lichaam. Als je magnesiumcitraat, oxalaat, of een andere vorm op -aat neemt, kan dat ook nog helpen tegen spierkrampen (kuiten!!).

16. winnietje

winnietje Niet meer actief

lijnzaad schijnt ook erg goed te werken.

17. Sabbie04

Sabbie04 Lid

18 nov 2014
    37
    1
    6
    NULL
    NULL
    Gitta, doen die vormen van magnesium in je darmen verder hetzelfde? Dat is dan wel heel handig namelijk :)

Maantje, helpt het bij jou misschien om bananen en ontbijtkoek te eten?

18. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Min. 2 lr water per dag, yoghurt met zemelen en magnesium... Dan loopt alles weer als een gesmeerde bliksem 😜

19. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Lactulose werkte hier ook als een trein;) had toen alle huis tuin en keukenmiddeltjes geprobeerd, niets werkte.. Met die lactulosesiroop was ik er zo vanaf.

Nu heb ik er minder last van, maar soms wil het niet helemaal lekker als ik op het toilet zit:)
    Wat dan ook werkt is achterover leunen op het toilet. Als je buik verkrampt of als het niet lukt, ga je vaak automatisch naar voren leunen. Maar dat werkt dus averechts;)
    Zo ver mogelijk naar achteren leunen dus, vaak komt het bij mij dan wat makkelijker;)

20. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wat een goede tip. Ik heb dit middel tegen 'reisbuik' gekregen toen ik langdurig op reis ging en mijn HA vertelde dat ik standaard al binnen een uur een buik vol bubbels had en meestal een week verstopt zat (ok, de keren dat ik voedselvergiftiging opliep niet meegerekend hahaha :D ). Het werkt inderdaad heel goed, ook tegen eh, gasserigheid :p Het smaakt naar een hapje muur, maar niet vies.

Ik vind dit een briljant plan, omdat magnesiumhydroxide ook een maagzuurbinder is. Joechei! Laat ik nu net precies enorm 't zuur hebben EN verstopt zitten. Echt, zwanger zijn, heel gezellie die baby in mijn buik, maar deze 'bijwerkinkjes' vind ik echt heelveel minder ;) (wel blij dat ik niet meer kotsmisselijk ben...).

Deel Deze Pagina